Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru Věra Šťastná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
24. října, seminář ENIC/NARIC2 Komuniké ministrů - Bergen 2005 „Přijímáme návrh zastřešující soustavy kvalifikací pro EHEA („A Framework for Qualifications of The European Higher Education Area“) založené na třech cyklech studia (včetně, v závislosti na národním kontextu, možnosti dílčích kvalifikací), přičemž obecné deskriptory pro každý cyklus budou založeny na výstupech z učení (learning outcomes) a osvojených kompetencích, a dále na počtu kreditů v prvním a druhém cyklu. Zavazujeme se vypracovat národní soustavy kvalifikací vycházející z obecné, zastřešující soustavy kvalifikací pro EHEA, na nichž začneme pracovat do roku Žádáme Řídící skupinu, aby nám o vývoji a zavádění soustavy kvalifikací podala zprávu.“
24. října, seminář ENIC/NARIC3 Komuniké ministrů - Londýn 2007 „We commit ourselves to fully implementing such national qualifications frameworks, certified against the overarching Framework for Qualifications of the EHEA, by Recognising that this is a challenging task, we ask the Council of Europe to support the sharing of experience in the elaboration… We are satisfied that national qualifications frameworks compatible with the overarching Framework for Qualifications of the EHEA will also be compatible with the proposal from the European Commission on a European Qualifications Framework for Lifelong Learning… We see the overarching Framework for Qualifications of the EHEA, which we agreed in Bergen, as a central element of the promotion of European higher education in a global context… With a view to the development of more student-centred, outcome-based learning, the next exercise should also address in an integrated way national qualifications frameworks, learning outcomes and credits, lifelong learning, and the recognition of prior learning“
24. října, seminář ENIC/NARIC4 Proč potřebujeme soustavu kvalifikací (1) Mezinárodní soustava je jedním ze tří pilířů, na kterých stojí EHEA (Lisabonská úmluva o uznávání, zastřešující soustava kvalifikací a evropské standardy pro zabezpečení kvality) Transparentnost Umožňuje, aby spolu národní systémy VŠ komunikovaly – prostředek pro porozumění („překlad“) Snazší uznávání kvalifikací Prostupnost Mobilita studentů i absolventů
24. října, seminář ENIC/NARIC5 Proč potřebujeme soustavu kvalifikací (2) Národní Podpora diverzifikované nabídky studia – prostředek pro porozumění („překlad“) Transparentnost Prostupnost Atraktivita – zvyšující se soutěž o kvalitní studenty Výstupy z učení - Learning outcomes (LO) mohou napomoci hodnocení kvality Podpora celoživotního vzdělávání
24. října, seminář ENIC/NARIC6 Odpověď na měnící se podmínky a požadavky Registr/ databáze studijních programů – jednotná metodika Celoživotní učení LO – metodologie Tuning projektu - studijní programy i moduly Možnost vyhodnotit restrukturalizované studijní programy – doladění, přepracování,.. Celoživotní vzdělávání – využití LO i pro moduly/části studijních programů Vzdělávání zaměřené na učícího se studenta Do jaké míry ve vzdělávání současném je učitel skutečně průvodcem učícího se studenta na cestě k vědění? Do jaké míry se studenti chtějí učit? Kredity a jejich propojení s LO Jak je zapracována obtížnost jednotlivých předmětů/modulů? Jak kredity souvisí s počtem kontaktních hodin, s počtem hodin samostudia? Jak jsou napojeny na výstupy? Nebo jsou stále lineárně závislé na počtu kontaktních hodin?
24. října, seminář ENIC/NARIC7 Soustavy kvalifikací Zastřešující soustava kvalifikací pro EHEA – 3 cykly studia + v závislosti na národním kontextu možnosti dílčích kvalifikací (terciární vzdělávání) Zastřešující soustava kvalifikací pro celoživotní vzdělávání (EU) – 8 úrovní, které pokrývají celé spektrum od elementárního vzdělání po doktorské Sektorové soustavy projekty EK, Tuning projekt (více než 100 evropských VŠ-dlouhodobě podporován EK) Institucionální – programové LO pro jednotlivé kvalifikace LO pro komponenty studijních programů Národní soustava – např. Irský a Novozélandský – 10 úrovní, které pokrývají celé spektrum vzdělávání Skotský – 12 úrovní, které pokrývají celé spektrum vzdělávání a další…..
24. října, seminář ENIC/NARIC8 EHEA – Stocktaking 2007 13 z 18 zemí získaly „zelené“ ohodnocení Dlouhotrvající záležitost (Irsko více než 10 let, Nový Zéland ještě déle) Většinou země západní a severní Evropy Stocktaking 29% zemí Boloňského procesu má legislativu, která vznik národní soustavy umožňuje 19% zemí se domluvilo se zainteresovanými stranami (stakeholder agreement) 94% ustavilo pracovní skupinu 31% zemí tvrdí, že mají popis studijních programů založený na výstupech z učení 64% má připravený harmonogram naplňování (ale co je naplňování není ve zprávě řečeno) ….. ECTS – problémy: teorie vs. praxe
9 ECTS Definice kreditu v souvislosti s výstupy z učení a studijní zátěží: „a quantified means of expressing the volume of learning based on the learning outcomes (associated with workload) achieved by an individual (average) learner at a specified level, linked to an appropriate national and international level/ cycle descriptor“ (Stephen Adam) Zlepšení vlivem ECTS přístupu – transparence – domluvená akademická „měna“ více možností pro vstup i pro výstup ze studijního programu podpora celoživotního přístupu k učení mobility uznávání zlepšení kurikul ═› kvalitativní zlepšení kvalifikace Vztah k ECVET EK v diskusi jsou „Klíčové aspekty ECTS“ – „ECTS-Key Features“ – do konce října ECTS Course Catalogue a User's Guide – březen 2008 – ECTS Label
24. října, seminář ENIC/NARIC10 Výstupy z učení (LO) „Learning outcomes are statements of what a learner is expected to know, understand and/or be able to demonstrate at the end of a period of learning. They are explicit statements about the outcomes of learning – results of learning“ (Stephen Adam) Systém/soubor znalostí, dovedností, schopností, přístupů a porozumění ═› schopnost tvůrčích činností a přístupů teoretických i praktických nejen v odborné sféře Explicitní referenční body Navíc mají roli metodickou - jsou popisem kurikul (modulů, částí studijního programu), spojeny s úrovní, cyklem,.. Směřují od obecných (na národní úrovni) přes oborové/ sektorové ke konkrétním (na VŠ)
24. října, seminář ENIC/NARIC11 Národní soustava kvalifikací (1) Zákon o uznávání dalšího vzdělávání (zákon č. 179/2006 Sb.)- zakotvení Národní soustava kvalifikací Návaznost na vznikající soustavu kvalifikací nižších stupňů ČR je součástí EHEA – mezinárodní kompatibilita Máme restrukturalizované programy- je třeba je vyhodnotit-výstupy z učení Koordinace: MŠMT, AK-požadavky k akreditacím, reprezentace VŠ, zainteresované subjekty-jiná ministerstva, profesní skupiny, zaměstnavatelé, sociální partneři Studie CSVŠ- vyhodnocení zahraničních rámců kvalifikací Pracovní skupina Diskusní dokument – včetně harmonogramu Národní seminář (pravděpodobně )
24. října, seminář ENIC/NARIC12 Národní soustava kvalifikací (2) Obecné deskriptory Dublinské deskriptory - zejména pro akademické účely - založeny na výstupech z učení (LO), osvojených kompetencích, studijní zátěži - počtu ECTS kreditů v prvním a druhém cyklu; standardních rocích ve třetím cyklu cyklu/úrovni Evropský rámec kvalifikací - více i pro praktické účely Profil (odborný nikoliv profesní vs. akademický) – propojení se studijní zátěží – úrovní/ cyklem Výstupy z učení Studijní zátěž – ECTS (v závislosti na výstupech z učení) Musí zůstat kompatibilní s oběma rámci na evropské úrovni – sebe-certifikace
24. října, seminář ENIC/NARIC13 Národní soustava kvalifikací (3) Výstupy z učení, kredity i soustava kvalifikací jsou pouze nástroji, ne cíli!!! Poskytuje informace uživatelům (vysokým školám, zájemcům o studium, studentům, zaměstanavatelům, …) Informace a komparabilita v rámci EU a EHEA Komunikace mimo Evropu – prostřednictvím zastřešují soustavy pro EHEA Konzultace se všemi zainteresovanými subjekty – porozumění zaměstnavatelů i veřejnosti Implicitně lepší zaměstnatelnost Prostupnost a uznávání předchozího vzdělání (i mimo VŠ) – CŽV Pomůže VŠ definovat jejich vlastní standardy kvality Posun od výuky - učitel průvodcem na cestě k vědění - učící se student A další…
24. října, seminář ENIC/NARIC14 Jednotlivé kroky (1 ) zpráva pracovní skupiny, Londýn 2007 Rozhodnutí začítZákon o uznávání dalšího vzdělávání, Aktualizace DZ 2008 Určení jednotlivých krokůúčel národní soustavy kvalifikací – diskusní dokument Organizace /koordinaceVytipovat zainteresované subjekty, ustavit pracovní skupinu,.. Design Úrovně/cykly Deskriptory pro jednotlivé úrovně Profil ECTS kredity Národní diskuseVšichni zainteresovaní
24. října, seminář ENIC/NARIC15 Jednotlivé kroky (2) zpráva pracovní skupiny, Londýn 2007 SchváleníNárodní úroveň – MŠMT - ??? Rozdělení úkolů v naplňování NSKMŠMT, VŠ (VOŠ), AK, ostatní Naplňování na úrovni instituce/programu Vytipovat zainteresované subjekty, ustavit pracovní skupinu,.. Naplnění kvalifikacemiAK Registr/databáze kvalifikací/studijních programů Sebe-certifikace s EHEA (Boloňský proces) a případná sebe-certifikace s EQF (EU) Pilotní projekt – účast mezinárodních expertů
24. října, seminář ENIC/NARIC16 Národní soustavy kvalifikací – sdílení zkušeností Iniciativa EK - ustavení národních kontaktních bodů pro národní soustavy – počátkem listopadu setkání v Bruselu Pracovní skupina RE při Boloňském procesu proběhlo evropské fórum na téma soustavy kvalifikací–materiály na nebo na koncem listopadu setkání ve Štrasburku Další informace na naric.net/index.aspx?s=n&r=ena&d=qfhttp:// naric.net/index.aspx?s=n&r=ena&d=qf Děkuji vám za pozornost ☺