Autor: Mgr. Jitka Kořístková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
NÁRODNÍ PARKY ČR - opakování
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Rašplování, pilování a broušení dřeva
Zemědělství České republiky.
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Autor: Mgr. Helena Nováková
OPAKOVÁNÍ ČR V EVROPĚ Z_055_Česká republika_Opakování ČR v Evropě
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Autor: Mgr. Pavla Martincová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_72_ČR – zemědělství AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM:
Kosterní stavba těla savců
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Výsledný odpor rezistorů spojených vedle sebe
Měření a měřidla v technické praxi
Opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Rumunsko a Bulharsko Z_132_Evropa_Rumunsko a Bulharsko
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Jitka Kořístková
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Měření a měřidla v technické praxi
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Hana Krajčová
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zemědělství Seznámení s živočišnou výrobou
CH_105_ Halogenidy_Halogenidy
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
Střední Evropa Z_127_Evropa_Střední Evropa
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Helena Nováková
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
NÍŽINY V ČESKÉ REPUBLICE
Německo Z_128_Evropa_Německo
Východní Evropa Z_134_Evropa_Východní Evropa
Západní Evropa Západní Evropa Z_123_Evropa_Západní Evropa Autor: Mgr. Jana Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu:
Východní Evropa Z_134_Evropa_Východní Evropa
Jihovýchodní Evropa Z_131_Evropa_Jihovýchodní Evropa
Británie a Irsko Autor: Mgr. Jana Kalandrová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu:
Střední Evropa Z_127_Evropa_Střední Evropa
Česko - zemědělství AUTOR: Mgr. Aleš Skála
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Jitka Kořístková Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. KRAJE OBKLOPENÉ ZEMĚDĚLSTVÍM Z_052_Česká republika_Kraje obklopené zemědělstvím Autor: Mgr. Jitka Kořístková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen k seznámení žáků k tématu ZEMĚDĚLSTVÍ Materiál rozvíjí nově získané vědomosti a dovednosti Je určen pro předmět zeměpis a ročník 8. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: MILAN HOLEČEK A KOL. Česká republika pro 8. a 9. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168--930-0

ZEMĚDĚLSTVÍ Česká republika je hospodářsky rozvinutý stát s vyspělým zemědělstvím přesto náš stát v současné době dováží nejen exotické plodiny, ale i levnější zemědělské produkty, které se produkují částečně i u nás – jsou to např. brambory, ovoce, mléčné výrobky z exotických plodin dovážíme zejména subtropické ovoce, kakao a kávu ČR vyváží hlavně chmel a sladovnický ječmen

oblasti s nadprůměrnou zemědělskou výrobou: Středočeský kraj Jihomoravský kraj Jihočeský kraj Kraj Vysočina základní hospodářská funkce zemědělství spočívá v zajištění výživy obyvatelstva zemědělské produkty se spotřebovávají přímo nebo se částečně zpracovávají v různých oborech potravinářského průmyslu zemědělství také poskytuje suroviny dalším hospodářským odvětvím, např. textilnímu, kožedělnému, chemickému nebo farmaceutickému průmyslu

Mapa potravinářského průmyslu v České republice

Otázky: Jak je na tom ČR se zemědělstvím? Které plodiny ČR dováží a které produkuje? Které kraje dosahují nadprůměrné zemědělské výroby? Jakým dalším odvětvím poskytuje zemědělství suroviny?

nemalá část rostlinné produkce je využívána jako krmivo pro živočišnou výrobu část zemědělských surovin a zbytky po průmyslovém zpracování se do zemědělské výroby vrací jako přírodní hnojivo dnes jsou používána efektivnější průmyslově vyráběná hnojiva, negativně však působí na životní prostředí zemědělský sektor obhospodařuje více než polovinu rozlohy ČR čeští zemědělci se obtížně prosazují v konkurenci dotovaném evropském zemědělství, proto jsou jejich problémy nízké výkupní ceny masa, mléka, omezení pěstování řepy cukrovky či omezování rozšiřování ploch vinohradů v posledních desetiletích ubývá orné půdy, naopak přibývá ploch luk a pastvin, ale také lesů a rybníků /společnost má větší zájem o ochranu životního prostředí/ v současnosti čtvrtinu obhospodařují jednotliví vlastníci, další čtvrtinu obhospodařují zemědělská výrobní družstva, téměř polovina je využívána obchodními společnostmi pro naše zemědělství je nadále typická rozsáhlá pole osetá jednou kulturní plodinou, tzv. monokultura

Graf složení půd České republiky podle využití v zemědělství

Otázky: K čemu je využívána rostlinná produkce? Jaká hnojiva se používají v zemědělství? Jaké problémy mají dnešní zemědělci? Vysvětli pojem monokultura.

Rostlinná výroba Doplň: největší plochu z vysetých kulturních plodin zaujímají o……… převažuje p………, za ní následuje ječmen, v menší míře se pěstuje k……… a ž… v posledních letech se zmenšily plochy určené pro o……….. ř…. c…….. se pěstuje v příznivějších podmínkách, b……… v nenáročných horských oblastech výrazně vzrostly plochy olejnin, hlavně ř…. o…..

k omezení plodin došlo u technických plodin, ke kterým patří l k omezení plodin došlo u technických plodin, ke kterým patří l.. /Českomoravská a Drahanská vrchovina/ a ch…. /Žatecko, Přerovsko, Roudnice nad Labem/ o…. a z…….. se pěstují Dyjsko-svrateckém úvalu a v Polabí pěstování v…. r…. je soustředěno převážně na jižní Moravě /Velké Bílovice/, 95% plochy vinic v ČR

z………. a r… b………. se pěstují v moravských úvalech a při soutoku Labe a Ohři nejčastější druhy zeleniny: c……., h……. z… a m….. pěstují se u nás i léčivé rostliny: h……… p….., m…. p…… koření: k…., f……. podle vlivu přírodních podmínek rozdělujeme území ČR na 4 oblasti Zemědělské výrobní oblasti: kukuřičná – oblast nížinné, velmi teplé jižní Moravy řepařská – mírně zvlněné teplé oblasti do 350 m. n. m. bramborářská – oblast vrchovin horská – horské a podhorské chladné oblasti

Mapa zemědělských výrobních oblastí v České republice

Otázky: Které kulturní plodiny zaujímají největší plochu? V kterých oblastech došlo k omezení plodin a které plodiny to jsou? V kterých oblastech ČR se pěstuje zelenina a rané brambory? Jaké léčivé rostliny či koření se u nás pěstuje? Vyjmenuj čtyři zemědělské výrobní oblasti.

Živočišná výroba Doplň: živočišná výroba dnes představuje p……… /47%/ celkové zemědělské výroby v ČR ve všech krajích je zastoupen ch.. s….. /šumavské, orlické podhůří, Českomoravská vrchovina/ chov skotu převažuje v oblastech s dostatkem krmného obilí /stav se neustále snižuje/ ve velkoobchodech drůbeže převažuje h…….. d…… – k……., b……… v menší míře je zastoupena v…. d…… - k……, h…..

Otázky: Kolik procent celkové produkce představuje živočišná výroba? Který chov se vyskytuje ve všech krajích? Která hrabavá či vodní drůbež se u nás nejvíce chová?

Základní ukazatele živočišné výroby v České republice

Zdroje: Chmel. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 4.8.2010]. Dostupné z: http://www.google.cz/search? Sladovnický ječmen. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 5.6.2010]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=sladovnick%C3%BD+je%C4% Potravinářství. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 17.8.2009]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=potravin%C3%A1%C5%99sk%C3%BD+pr%C5% Potravinářství. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 7.8.2011]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=potravin%C3%A1%C5%99sk%C3%BD+pr%C5% Masný průmysl. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 7.9.2010]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=potravin%C3%A1%C5%99sk%C3%BD+pr%C5% Mlékárenský průmysl. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 15.5.2008]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=potravin%C3%A1%C5&source=univ&sa=X&ei= Mapa potravinářského průmyslu. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 6.4.2009]. Dostupné z: http://www.google.cz/seCZ443&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=L2fmUd6aJ- Řepka olejná. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 18.4.2004]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=%C5%99epka+olejka+obr%C3% Soubor:Phragmites East Boldon.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 21.1.2010]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Phragmites_East_Boldon.jpg Soubor:Monokultura.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2.2.2008]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Monokultura.jpg Řepné pole. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 8.4.2008]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=%C5% Mapa rostlinné výroby. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 25.8.2007]. Dostupné//vitejtenazemi.cenia.cz/cenia/index.php?p=vyuzivani_pudy_v_zemedelstvi_a_zemedelska_produkce&site=puda Půdní fond. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 7.6.2006]. Dostupné z: http://www.vitejtenazemi.cz/cenia/index.php?p=pudni_fond_cr&site=puda

Kukuřice. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online] Kukuřice. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 17.8.2011]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=kuku%C5% Cibule. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 8.4.2008]. Dostupné z: http://www.google.cz/search? Brambory. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 19.9.2009]. Dostupné z: http://www.gfPnoDgDw&ved=0CDcQsAQ&biw=1116&bih=674#facrc=_&imgdii=_&imgrc=cVZNw8Sec0iKQM Heřmánek římský. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 14.9.2005]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=he%C5%99m%C3% Živočišná výroba. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 7.9.2005]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=chov+skotu+obr%C3% Husí farma. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 9.8.2008]. Dostupné z: http://www.gp4DIAg&sqi=2&ved=0CDEQsAQ&biw=1116&bih=674#facrc=_&imgdii=_&imgrc=5DWe643BQXm3ZM Chov prasat. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 18.7.2008]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=chov+prasat&rlz=1R2RNRN_csCZ443&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=XAaw- Chov drůbeže. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 21.11.2009]. Dostupné z: http://www.google.cz/search?q=chov+prasat&rEe&oq=chov+dr%C5%AFbe%C5% RNDr. D. Borecký, CSc. a kol. Zeměpis pro 8. ročník. Brno: Nová škola, 2009. ISBN 80-7289-102-2