20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
20.1 Malá násobilka - násobení
Já vím, že je něco horké, ale proč?
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Elektronická učebnice - I
22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Elektronická učebnice - I
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Elektronická učebnice - I
25.1 Písemné odčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Elektronická učebnice – II
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
CHEMICKÉ REAKCE.
Chemický děj.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
STECHIOMETRICKÉ VÝPOČTY Chemie 8. ročník
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák vyčíslí správně základní.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
21.1 Malá násobilka - dělení
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
23.1 Mechanická energie a její přeměny
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
Elektronická učebnice - I
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Elektronická učebnice – II
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Elektronická učebnice - I
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c). Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c). KATALYZÁTOR Co všechno může ovlivňovat chemickou reakci? Na čem závisí rychlost chemické reakce? KONCENTRACE TEPLO Chemická kinetika Autor: Mgr. Petra Křivánková

Výchozí látky, produkty Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.2 Co již víme? Protonové číslo Pojmy, které už známe …. - Oxidační číslo Ionty – kation, anion + Výchozí látky, produkty Nukleonové číslo Hmotnostní zlomek Zopakujme si, co je …

20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? EXOTERMICKÁ REAKCE - uvolňuje se teplo a energie Qr – reakční teplo uvolněné při reakci g – gass = plyn, l – liguid = kapalina, s – solid = pevná látka 2H2 (g) + O2 (g) → 2H2O (g) Qr = -484 kJ/mol PŘÍRODNÍ ZÁKONY Zákon zachování hmotnosti - součet hmotností výchozích látek a produktů se během chemické reakce nemění Zákon zachování energie - energie při chemických reakcích nevzniká ani nezaniká, mění se pouze jedna forma energie v jinou výchozí látky produkty ENDOTERMICKÁ REAKCE - soustava přijímá teplo CaCO3 (s) → CaO (s) + CO2 (g) Qr = 178 kJ/mol Qr ˂ 0 Qr ˃ 0 EXO ENDO produkty výchozí látky Průběh reakce Průběh reakce

20.4 Co si řekneme nového? AKTIVAČNÍ ENERGIE teplota KATALYZÁTORY Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.4 Co si řekneme nového? - na tom závisí chemická reakce teplota u pevné látky na velikost jejího povrchu koncentraci látek v roztoku AKTIVAČNÍ ENERGIE - minimální energie, kterou je nutno dodat, aby proběhla chemická reakce KATALYZÁTORY - ovlivňují rychlost chemická reakce - využití: při chemických výrobách (výroba kyseliny sírové, amoniaku, plastů …) - biokatalyzátory = enzymy – v živých organismech inhibitory – zpomalují chemickou reakci aktivátory – zrychlují chemickou reakci

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.5 Procvičení a příklady Napiš vzorec oxidu železitého a vypočti molární hmotnost. Řešení: Fe2O3 M(Fe) = 55,8 g/mol M(O) = 16 g/mol M(Fe2O3) = 2* M(Fe) + 3* M(O) M(Fe2O3) = 2*55,8 + 3*16 = 160 g/mol Ověř planost zákonu zachování hmotnosti. 2H2 + O2 → 2H2O H – 1, O – 16 2*2*1 + 1*2*16 → 2*(2*1 + 1*16) 4 + 32 = 2*18 36 = 36 Zákon zachování hmotnosti platí.

- udává počet částic v soustavě Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.6 Něco navíc pro šikovné NH3 – kolik amoniaku lze vyrobit z 1 kg dusíku? Řešení: reakce: N2 + 3H2 → 2NH3 n = 1 mol + 3 mol → 2 mol M(N) = 14,0067  M(N2) = 28,02 g/mol M(H) = 1,0079  M(H2) = 2,02 g/mol M(NH3) = 17,04 g/mol    m = n * M m(N2) = 1 * 28,02 m(H2) = 3 * 2,02 m(NH3) = 2 * 17,04 m(N2) = 28,02 g m(H2) = 6,06 g m(NH3) = 34,08 g    28,02 g … 34,08 g  x/34,08 = 1000/28,02 1000 g ….. x g  x = 1000 * 34,08 / 28,02 x = 1216 g Z 1kg dusíku lze vyrobit 1,216 kg amoniaku. Látkové množství n [mol] n = c*V, n = m/M - udává počet částic v soustavě Látková koncentrace c [mol/dm3] c = n/V Molární hmotnost M [g/mol] M = m/n - v periodické tabulce prvků nalezneme hodnotu relativní atomové hmotnosti

Factors affecting reaction rate Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 20.7 CLIL Chemical kinetics - is the study of rates of chemical processes Factors affecting reaction rate physical state temperature catalysts concentration

20.8 Test znalostí Minimální energie, kterou je nutno Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 20.8 Test znalostí Minimální energie, kterou je nutno dodat, aby začala chemická reakce, je: a/ katalyzátor b/ aktivační energie c/ inhibiční energie d/ aktivátor 3. Látková koncentrace se označuje písmenem: a/ c b/ m c/ n d/ M 2. Co je exotermická reakce? a/ uvolňuje se při ní teplo b/ spotřebovává se teplo c/ uvolňuje se při ní vodní pára d/ uvolňuje se katalyzátor 4. Jaké dva přírodní zákony znáte? a/ zákon zachování oxidačního čísla b/ zákon zachování hmoty a energie c/ zákon zachování tepla a energie d/ zákon zachování koncentrace Správné odpovědi: b a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Antoine_Lavoisier http://www.cometsystem.cz/products/portable-instruments http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_kinetics Obrázky z databáze klipart

20.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 20.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Látkové množství, koncentrace, katalyzátor, exo- a endotermická reakce Anotace Prezentace charakterizující chemickou reakci – co ovlivňuje její průběh, její rychlost.