“Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Objem a struktura trhu. Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
CK – činnosti touroperátora
3.Analýza ziskovosti a marketingové produktivity
Výrobek a jeho životní cyklus
Distribuční strategie
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
4.Analýza trhu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_19.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
5.Měření trhu.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
4.Spotřebitelské chování
Spotřebitelský výzkum
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Marketingová komunikace
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Nákupní chování spotřebitele
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Nákupní rozhodování.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
DISTRIBUCE.
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Kupní chování a EU.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Objem a struktura trhu. Segmentace trhu Podmínky: Velikost Měřitelnost Dostupnost Vnitřní homogennost.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Marketingová komunikace
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

“Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt 7.Analýza zákazníka “Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt

7 otázek v analýze zákazníka kdo (demografický, psychografický profil) kdy (sezónnost, den v týdnu) kde (typ maloobchodu, region, lokalita) co (užitné hodnoty) jakým způsobem (chování, rozhodovací proces) proč (motivy nákupu) kolik (velikost nákupu, frekvence nákupu)

7 neznámých v chování zákazníka kdo nakupuje ? (zákazník) - teenageři co nakupuje ? (výrobek) - rock, folk, dance floor, indies, vážná hudba proč nakupuje ? (motiv) - trávení volného času, aspirace, symbolizace, relaxace přes koho nakupuje ? (zprostředkovatel) - zásilková služba, MO prodejny jak trh nakupuje ? (provoz) - sluchátka, volný přístup, koncertní turné, rozhlas kdy trh nakupuje ? (příležitost) - koncertní turné, vánoce!! kde trh nakupuje ? (prodejní místo) - speciální hudební prodejny

Struktura analýzy zákazníka kvalitativní analýza sekvenční model nákupního procesu model stimulu a reakce (model černé skříňky) kvantitativní analýza

7.1 Faktory ovlivňující rozhodovací proces typ rozhodovací situace : zvykové nákupní chování (rutinní chování) omezené rozhodování (řešení problému) extenzívní řešení problému typ výrobku : výrobek s nízkou nákupní angažovaností (low - purchase involvement) výrobek s vysokou nákupní angažovaností (high - purchase involvement)

7.1.1 Zvykové nákupní chování vlastně není svým způsobem nákupním chováním vyskytuje se v případě výrobku s nízkou nákupní angažovaností v tomto případě je problém rozpoznán, interní vyhledávání (dlouhodobá paměť) poskytuje jedno preferované řešení (značka), značka je rutinně zakoupena a k hodnocení dochází pouze tehdy, jestliže značka neuspokojuje způsobem, který byl očekáván

7.1.2 Omezené rozhodování leží na pomezí mezi zvykovým chováním a extenzivním řešením problému oproti zvykovému chování provádí zákazník intenzivnější hodnocení značek často je spojeno s emočními potřebami - potřeba zkusit něco nového, potřeba koupit značku, kterou preferují známí (i když v obou případech je zákazník spokojen)

7.1.3 Extenzivní řešení problému vyskytuje se v případě výrobku s vysokou nákupní angažovaností externí vyhledávání interních a externích informací je následováno hodnocením více alternativ po nákupu provázejí zákazníka pochyby o správnosti rozhodnutí

Marketing výrobků s nízkou a vysokou nákupní angažovaností Mktgová proměnná Vysoká angažovanost Nízká angažovanost Reklamní cíle Positioning Cena Podpora prodeje Distribuce Sdělení informace Poskytnutí užitné hodnoty Závislost na kvalitě Méně důležité Opakování Řešení problému Nízká Důležitější Intenzívní

7.2 Sekvenční model nákupního (rozhodovacího) procesu rozpoznání problému hledání alternativ hodnocení alternativ nákup ponákupní chování

7.2.1 Rozpoznání problému rozpor mezi současným stavem a žádaným stavem stupeň potřeby závisí na : velikosti rozporu mezi současným a žádaným stavem významnosti problému motivy (Maslow) soc.reakce (referenční, aspirační, disociační) stimuly

Měření rozpoznání problému aktivační analýza se zaměřuje na jednotlivé činnosti jako příprava jídla, udržování trávníku apod. prostřednictvím skupinového interview je snaha určit, jaké problémy pociťuje zákazník během výkonu činností výrobková analýza je podobná aktivační analýze, ale zkoumá nákup nebo použití jednotlivého výrobku nebo značky

Měření rozpoznání problému problémová analýza používá opačný postup proti předcházejícím technikám, vychází ze seznamu problémů a žádá respondenta, aby označil, které činnosti, výrobky nebo značky jsou spojeny s těmito problémy, např.studie užití obalů obsahovala následující otázky : Které obaly se obtížně otevírají ? , Které obaly špatně těsní ?) analýza lidských schopností pokouší se určit schopnosti člověka v oblasti síly, vnímání, reakční doby, únavy a vliv osvětlení, teploty na tyto schopnosti emoční výzkum měří pomocí projekčních technik vliv emocí na nákupní rozhodnutí

7.2.2 Hledání alternativ informační zdroje selektivní expozice osobní, neosobní selektivní expozice selektivní vnímání (pozornost, zkreslení) udržení v paměti

7.2.3 Hodnocení alternativ rozhodovací kritéria proces výběru značky vědomý soubor značek soubor užšího výběru volba značky

Kategorie rozhodovacích alternativ Všechny potenciální alternativy Vědomý soubor značek Nevědomý soubor značek Soubor užšího výběru Neutrální postoj Vyloučené alternativy Nakoupená značka Uvažovaná alternativa

7.2.4 Výběr MO a nákup atributy výběru MO nákup image prodejny reklama prodejny umístění a velikost prodejny vlivy v prodejně, které mění výběr značky (výlohy, cenové slevy, merchandising, prodejní personál) nákup způsob placení (hotovost, platební karty) splátkový prodej

7.2.5 Ponákupní chování aktuální zejména u služeb a výrobků dlouhodobé spotřeby poznávací nesoulad měření spokojenosti zákazníka

7.2.5.1 Poznávací nesoulad Očekávání Skutečnost Poznávací nesoulad Reklama, cena Poznávací nesoulad Očekávání Kvalita výrobku Skutečnost

7.3 Kvantitativní analýza výrobků krátkodobé spotřeby roční výdaje za výrobkovou kategorii výdaje na jeden nákup frekvence nákupu věrnost duplicita model konverze evidence zisku/ztrát zákazníků

7.3.1 Frekvence nákupu

7.3.2 Stupeň věrnosti zákazníků

7.3.3 Průměrný výdaj spotřebiteli značky

7.3.4 Penetrace trhu jednotlivých značek

7.3.5 Duplikace

7.3.6 Demografický profil

7.3.7 Model konverze ukazuje, jak se v budoucnu změní tržní podíly jednotlivých značek, jestliže se bude měnit věrnost zákazníků k jednotlivých značkám výchozí údaje : - tržní podíly jednotlivých značek - věrnost značkám - záměna značek

TP (%) A B C A B C Matice konverze 50 0,5 0,3 0,2 30 0,4 0,4 0,2 0,6 hodnoty na diagonále v matici vyjadřují míru věrnosti (v případě značky A se jedná o 50 %), ostatní hodnoty vyjadřují míru záměny značky (např.30 % zákazníků značky A přejde ke značce B) TP (%) A B C A 50 0,5 0,3 0,2 B 30 0,4 0,4 0,2 C 0,6 0,1 0,3 20

Matice konverze TP0 (%) A B C A B C 39 33 28 TP1 (%) 25 15 10 50 12 12 6 30 C 12 20 2 6 TP1 (%) 39 33 28

7.4 Kvantitativní analýza výrobků dlouhodobé spotřeby adopční křivka křivka přijetí nového výrobku zákazníky výzkumníci rozdělili zákazníky do pěti skupin : inovátoři (2,5 %), včasní příjemci (13,5 %), včasná většina (34 %), pozdní většina (34 %), opozdilci (16 %) penetrace

Kvantitativní analýza výrobků dlouhodobé spotřeby velikost počáteční, výměnné a dodatečné poptávky počáteční poptávka udává první nákupy výrobku v domácnostech výměnná poptávka představuje výměnu výrobku po skončení jeho fyzické životnosti za nový výrobek dodatečná poptávka představuje druhý nákup výrobku před skončením jeho fyzické životnosti