Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uhlí,dřevo,ropa,neobvyklá paliva
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
START.
ZEMNÍ PLYN.
Organická chemie.
Chemické prvky-nekovy č.1
CZ.1.07/1.1.10/
Mají některé vlastnosti kovů a některé vlastnosti nekovů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Teplo a chemické reakce
CZ.1.07/1.1.10/
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Energetické suroviny 5. ročník
Zdroje uhlovodíků Ropa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_426.
Uhlí Výroba paliv a energie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Hořlavý kámen.
UHLÍ.
Zdroje uhlovodíků Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Uhlí.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Organická chemie Název : Ropa Zdroje a použité materiály : viz.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Ch_033_Uhlí Ch_033_Paliva_Uhlí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Mají některé vlastnosti kovů a některé vlastnosti nekovů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Zdroje energie.
Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Energetické suroviny - palivo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Období: leden až květen 2012
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_43_uhlí
Energetické suroviny 5. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Uhlí Vzniklo rozkladem odumřelých rostlin bez přístupu vzduchu v průběhu mnoha milionů let.

Uhlí je fosilní palivo (fossilis = zkamenělý) Další fosilní paliva: uhlí, ropa, zemní plyn.

Je to směs látek, hlavní složkou je uhlík Kvalita uhlí závisí především na obsahu uhlíku: v černém uhlí bývá 75 – 95% uhlíku v hnědém uhlí 60 – 75% uhlíku. Uhlí se nevyužívá jen jako palivo, je také důležitou surovinou chemického průmyslu.

Zpracování černého uhlí Provádí se tzv. karbonizací (zuhelnatěním) černého uhlí: uhlí se zahřívá na teplotu 900 až 1400˚C za nepřístupu vzduchu. Hlavní produkty: koks (téměř čistý uhlík) - pro výrobu železa a jako palivo černouhelný dehet (je směs mnoha látek) – získává se z něj benzen, naftalen apod. plyn (obsahuje hlavně H2 a CO) – užívá se jako palivo

Tepelný rozklad uhlí za nepřístupu vzduchu

Výroba koksu

Opakování a procvičování Skolazaskolou.cz - kapitoly: „Které reakce jsou redoxní?“ „Z čeho získáváme energii?“

Použitá literatura M.Bílek, J.Rychtera:Chemie-krok za krokem M.Bílek, J.Rychtera:Chemie na každém kroku (MOBY DICK 1990,2000) P.Beneš,V.Pumpr, J.Banýr:Základy chemie 1, 2 (Fortuna Praha 1995,2000) W.Eisner a kol.:Chemie pro střední školy 1a,b,2a,b (z něm. orig.přel.B.Kratochvíl a kol., Scientia 1996, 1997, 1998, 2000) P.Ingram a kol.:Přehled učiva chemie (české vydání Svojtka & Co.,Praha 1999) J.Sejkora,J.Kouřimský:Atlas minerálů České a Slovenské republiky (Academia Praha 2005) Wikipedie – otevřená encyklopedie na Internetu Ann Newmarková: Chemie (z angl.orig. přel.P.Beneš,O.Beneš), Nakl. Dům OP Praha 1993