Neobnovitelné zdroje energie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

ROPA Pavel Kratochvíl.
Opec.
Kyselý déšť.
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
Těžební průmysl Jan Plicka.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Síra.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Zdroje uhlovodíků Ropa
ZEMNÍ PLYN Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Těžební průmysl Martin VRZALA.
Složky krajiny a životní prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Zpracovaly:Veronika Jandová,Dominika Bolomová
UHLÍ.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Zdroje organických sloučenin
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
Ch_032_Zemní plyn Ch_032_Paliva_Zemní plyn Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
ENERGETICKÉ SUROVINY 2 VY_32_INOVACE_XVII-C-04. R O P A (surová) nafta, zemní olej, černé zlato.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
ORGANICKÁ CHEMIE Uhlí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martina Chlumová. VY_32_INOVACE_12_UHLÍ ZŠ A MŠ JILEMNICE.
 Úvod  Definice pojmu ropa  Významná naleziště  Produkce a spotřeba ropy ve světě  Toky ropy v Evropě  Perspektiva ropy  Perspektiva ropných produktů.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
 ANOTACE:  Prezentace je určena pro žáky 3. tříd, slouží k seznámení se základními pojmy a procvičení práce s textem  OČEKÁVANÝ VÝSTUP:  Žák se orientuje.
Palivoenergetické suroviny
Znečištění vzduchu dopravou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Energetické suroviny - palivo
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Městec Králové
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

Neobnovitelné zdroje energie

Fosilní paliva Fosilní palivo je nerostná surovina, která vznikla v dávných dobách přeměnou odumřelých rostlin a těl za nepřístupu vzduchu. Řadíme sem ropu, zemní plyn a uhlí. Používání fosilních paliv v masové míře souvisí s počátkem průmyslové revoluce, kdy do té doby nejrozšířenější palivo, dřevo nestačilo požadavkům na výhřevnost ani dostupnost v dostatečném množství. V současnosti je snaha od užívání fosilních paliv ustupovat. Důvody jsou ekologické (snížování produkce SO3, NOx, prachu), ekonomické (se snižujícími se zásobami roste cena paliv - viz ropný vrchol) i strategické (nerovnoměrné rozdělení zásob paliv).

Uhlí

ŠKODLIVÉ UČINKY SPALOVÁNI UHLÍ Spalování uhlí produkuje oxid uhličitý spolu s proměnným množstvím oxidu siřičitého v závislosti na kvalitě. Oxid siřičitý reaguje s vodou za tvorby kyseliny siřičité. Jestliže se dostane do atmosféry, reaguje s vodní párou a vrací se na zem ve formě kyselých dešťů. Emise z uhelných elektráren představují největší umělý zdroj oxidu uhličitého a tím výrazně přispívají ke globálnímu oteplování. Moderní elektrárny využívají mnoho technik pro omezení záření mnohdy vyšší než v okolí elektráren jaderných. škodlivosti odpadních látek a zvýšení účinnosti. Ačkoli jsou tyto techniky široce využívány v některých zemích, jsou pořád příliš drahé. Uhlí také obsahuje mnoho stopových prvků včetně arsenu a rtuti, které jsou nebezpečné pokud se dostanou do ovzduší. Uhlí také obsahuje malé množství uranu, thoria a dalších přirozeně se vyskytujících radioaktivních izotopů, jejichž vypuštění do ovzduší může vést k radioaktivnímu zamoření. I když jsou tyto prvky v uhlí pouhými stopovými nečistotami, způsobují, že v okolí uhelných elektráren je úroveň radioaktivního záření větší.

TĚŽBA UHLÍ V ČR

Zásoby uhlí v Evropě Těžba uhlí v Evropě stagnuje,za posledních dvacet let poklesla o polovinu.Ovšem na kontinentě se nalézá zhruba třetina všech světových zásob.Největším evropským producentem je Rusko následované Německem, pak Polsko,Ukrajina,Řecko a Česká republika. Pro budoucnost jsou však zásadní zásoby,které jednotlivé státy mají.Největší má Rusko a Ukrajina,další Polsko,Německo a Česká republika. Kvůli tzv. ekologickým limitům na těžbu uhlí však nejsou veškeré zdroje dosažitelné.V případě hnědého uhlí je v rámci limitů zhruba 1200 milionů tun,které by při průměrné roční spotřebě 40 milionů vydržely zhruba 30 let. Ovšem ČEZ plánuje výstavbu či obnovu uhelných elektráren. Napříkald největší současná težební společnost Severočeské doly, která se na celkových hnědouhelných zásobách podílí zhruba třetinou.Na dolech Bílina a Nástup v Tušimicích se limity prolamovat nebudou,protože uhlí má nízkou kvalitu. Téměř polovina tuzemských hnědouhelných zásob leží v oblasti,ve které teží Mostecká uhelná společnost.

U BŘECLAVI TEČE ROPA. PRAVÁ MORAVSKÁ U BŘECLAVI TEČE ROPA. PRAVÁ MORAVSKÁ. Naftaři na Moravě získali nová ložiska. Je tam ropa, která patří k nejkvalinějším na světě.velké videoAutor: Martin Žucha, Tomáš Netočný Podle materiálů potřebných pro schvalovací proces ministerstva životního prostředí, chtějí těžit Moravské naftové doly u Břeclavi maximálně třicet tisíc metrů krychlových ropy za rok. V lokalitě se má těžit osm až deset let. Také Česká naftařská, která získala souhlas báňského úřadu k pravidelné těžbě, odhaduje zásoby v Kančí oboře na deset let.                                                         Těžba ropy v Českuvětší obrázekAutor: Tomáš Daněk ROPA (černé zlato)                                      

Vlastnosti ropy je hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů. Pravděpodobně vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů. Nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů. Je základní surovinou petrochemického průmyslu. Naleziště ropy jsou pod nepropustnými vrstvami, v hloubkách až 8 km pod zemským povrchem. Ropa při těžbě buď vyvěrá pod tlakem, nebo je čerpána. Vyskytuje se společně se zemním plynem. Název ropa pochází z polštiny, v překladu znamená „hnis“, jde o původní staré označení tamních solných pramenů.

ZEMNÍ PLYN

Vznik zemního plynu Na vznik zemního plynu existuje více teorií. Jelikož se zemní plyn vyskytuje velice často spolu s ropou (naftový zemní plyn) nebo s uhlím (karbonský zemní plyn), přiklánějí se teorie jeho vzniku nejčastěji k tomu, že se postupně uvolňoval při vzniku uhlí nebo ropy jako důsledek postupného rozkladu organického materiálu. Podle teorií preferujících organický původ zemního plynu byly tedy na začátku vzniku zemních plynů rostlinné a živočišné zbytky. Podle anorganické teorie vznikal zemní plyn řadou chemických reakcí z anorganických látek. V poslední době američtí vědci přišli s další tzv. abiogenetickou hypotézou, podle které zemní plyn vznikl štěpením uhlovodíků, které se na naší planetu dostaly v době jejího vzniku z vesmírné hmoty. Tyto vyšší uhlovodíky se postupně štěpily až na metan, který pak pronikal k povrchu Země. Zdroj: www.zemniplyn.cz

Co je zemní plyn je hořlavý plyn, bez barvy, bez zápachu a bez chuti. Má zanedbatelné toxické vlastnosti. Zemní plyn je přírodní směs plynných uhlovodíků s převažujícím podílem metanu CH4 a proměnlivým množstvím neuhlovodíkových plynů

Výhody zemní plyn je jediným primárním palivem, které lze bez nákladných úprav a energetických přeměn dovést přímo k zákazníkovi dopravní a distribuční systém je nezávislý na klimatických podmínkách zemní plyn je odběratelům k dispozici bez omezení 24 hodin denně 365 dní v roce zákazník nepotřebuje prostor pro skladování paliva plynové spotřebiče lze snadno ovládat a regulovat zemní plyn je nejšetrnější ze všech neobnovitelných zdrojů Citováno podle www.rwe.cz.

Spotřeba v Čr

Zásoby v Evropě

KONEC Podivinská Barbora 9.B