Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Podříše: Mnohobuněční živočichové
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
EKOLOGIE.
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Projevy života, třídění organismů
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Registrační číslo projektu:
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Charakteristika ekosystému
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Registrační číslo projektu:
Jednobuněční živočichové
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Úvod do ekologie.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Vztahy mezi organismy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Mnohobuněčné organismy
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Projevy života, třídění organismů
Kmen: členovci III. Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Země a život, vývoj života
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Získávání energie pro život
Ekologické pojmy.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Podmínky pro život na Zemi
Transkript prezentace:

základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy abiotický biotický ekosystém společenstvo optimum minimum maximum jedinec druh populace producent konzument rozkladač parazit potravní řetězec potravní pyramida fotosyntéza dýchání adaptabilita ekologická valence

Základy ekologie ekologie = věda, která se zabývá vzájemnými vztahy mezi organismy a prostředím a mezi organismy navzájem „oikos“ = dům, domov, „logos“ = věda samostatná až v 19. století, spojována se jménem prof. Ernsta Haeckela mnoho oborů: ekologie obecná, rostlin, živočichů, člověka, krajiny… obrázek 1

Základy ekologie každý organismus vyžaduje jiné prostředí, má jinou ekologickou valenci optimum – organismu se daří nejlépe krajní (mezní) faktory jsou minimum a maximum organismus přestává přežívat interval mezi minimem a maximem se nazývá ekologická valence existuje ekologická přizpůsobivost (adaptibilita) organismů obrázek 2

Zápis do sešitu Základy ekologie ekologie = studuje vztahy mezi organismy a prostředím a mezi organismy navzájem mnoho oborů: obecná, rostlin, živočichů, člověka, krajiny… organismy mají různou ekologickou valenci optimum – organismu se daří nejlépe mezní faktory jsou minimum a maximum ekologická valence – mezi minimem a maximem ekologická přizpůsobivost organismů

Fotosyntéza děj, při kterém se využívá sluneční energie probíhá na světle za přítomnosti chlorofylu z okolí rostlina získává vodu a CO2 anorganické jednoduché látky mění na organické složité rovnice fotosyntézy: 6 H2O + 6 CO2 chlorofyl,sluneční záření C6H12O6 + 6 O2  cukr (glukóza) opakem fotosyntézy je dýchání  rozkladem cukru se uvolňuje energie potřebná pro život

Zápis do sešitu Fotosyntéza probíhá na světle za přítomnosti chlorofylu z okolí voda a CO2 anorganické jednoduché látky  organické složité rovnice fotosyntézy: 6 H2O + 6 CO2 chlorofyl,sluneční záření C6H12O6 + 6 O2  cukr (glukóza) opakem je dýchání  rozkladem cukru se uvolňuje energie

Funkce organismů v ekosystému producenti: vytvářejí organické látky z látek anorganických (zelené rostliny) konzumenti: konzumují produkty producentů nebo jiné konzumenty, jsou na nich závislí fytofágní (býložravci) zoofágní (masožravci) rozkladači: rozkládají zbytky těl a odpady z těla (mikroorganismy, bakterie…)

Zápis do sešitu Funkce organismů v ekosystému producenti: vytvářejí organické látky z látek anorganických (zelené rostliny) konzumenti: konzumují produkty producentů nebo jiné konzumenty, jsou na nich závislí fytofágní (býložravci) zoofágní (masožravci) rozkladači: rozkládají zbytky těl a odpady z těla (mikroorganismy, bakterie…)

Potravní řetězce pastevně kořistnický od producentů přes fytofágní konzumenty (býložravce) k zoofágním konzumentům (masožravcům)  řasa  buchanka  ryba  člověk

Potravní řetězce rozkladný (detritový) začíná u odpadů, což jsou odumřelá těla rostlin a živočichů a odpady metabolismu tvorba humusu = humifikace odumřelé rostliny  půdní živočichové  bakterie  humus ☼  producenti  konzumenti I. řádu (B)  konzumenti II. řádu (M) konzumenti III.řádu     r o z  k   l a d a č i

Zápis do sešitu Potravní řetězce pastevně kořistnický od producentů přes fytofágní konzumenty k zoofágním konzumentům  řasa  buchanka  ryba  člověk rozkladný (detritový) začíná u odpadů tvorba humusu = humifikace odumřelé rostliny  půdní živočichové  bakterie  humus ☼  producenti  konzumenti I. řádu (B)  konzumenti II. řádu (M) konzumenti III.řádu     r o z  k   l a d a č i

Potravní pyramida je to grafické znázornění potravních vztahů mezi organismy má tvar trojúhelníku existují pyramidy početnosti, biomasy… obrázek 3

Zápis do sešitu Potravní pyramida grafické znázornění potravních vztahů mezi organismy pyramidy početnosti, biomasy…

Některé základní ekologické pojmy biotop = místo, které organismům poskytuje podmínky pro život (les, louka, rybník…) stanoviště = jednoznačně vymezené místo výskytu (louka v Ostravě – Zábřehu severně od ZŠ Horymírova) areál = prostor zeměpisného rozšíření druhu (tučňák císařský – areál je Antarktida) populace = soubor jedinců téhož druhu na určitém místě v určitém čase společenstvo = soubor jedinců různých druhů na určitém biotopu fytocenóza = rostlinné zoocenóza = živočišné ekosystém = společenstvo + neživé prostředí kolem biom = soubor podobných ekosystémů (savana, tropický deštný les…) biosféra = všechny ekosystémy na Zemi biotický – živý abiotický – neživý

Zápis do sešitu Základní ekologické pojmy biotop = poskytuje organismům podmínky pro život stanoviště = jednoznačně vymezené místo výskytu areál = prostor zeměpisného rozšíření druhu populace = soubor jedinců téhož druhu na určitém místě v určitém čase společenstvo = soubor jedinců různých druhů na určitém biotopu fytocenóza = rostlinné zoocenóza = živočišné ekosystém = společenstvo + neživé prostředí kolem biom = soubor podobných ekosystémů biosféra = všechny ekosystémy na Zemi biotický – živý abiotický – neživý

OPAKOVÁNÍ Funkce organismů v ekosystému Základy ekologie Fotosyntéza ekologie = studuje vztahy mezi organismy a prostředím a mezi organismy navzájem mnoho oborů: obecná, rostlin, živočichů, člověka, krajiny… organismy mají různou ekologickou valenci optimum – organismu se daří nejlépe mezní faktory jsou minimum a maximum ekologická valence – mezi minimem a maximem ekologická přizpůsobivost organismů Fotosyntéza probíhá na světle za přítomnosti chlorofylu z okolí voda a CO2 anorganické jednoduché látky  organické složité rovnice fotosyntézy: viz výše opakem je dýchání  rozkladem cukru se uvolňuje energie Funkce organismů v ekosystému producenti: vytvářejí organické látky z látek anorganických (zelené rostliny) konzumenti: konzumují produkty producentů nebo jiné konzumenty, jsou na nich závislí fytofágní (býložravci) zoofágní (masožravci) rozkladači: rozkládají zbytky těl a odpady z těla (mikroorganismy, bakterie…) Potravní řetězce pastevně kořistnický od producentů přes fytofágní konzumenty k zoofágním konzumentům  řasa  buchanka  ryba  člověk rozkladný (detritový) začíná u odpadů tvorba humusu = humifikace odumřelé rostliny  půdní živočichové  bakterie  humus Potravní pyramida grafické znázornění potravních vztahů mezi organismy pyramidy početnosti, biomasy…

Otázky a úkoly Co znamenají pojmy minimum, maximum a optimum? Jak vypadá rovnice fotosyntézy? Podle funkce v ekosystému organismy rozdělujeme na .............................., ................................. a ......................................... Uveď příklad pastevně kořistnického potravního řetězce.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN 80-7235-261-X. [2012-04-09] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-04-09] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – Ernst Haeckel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Ernst_Haeckel_2.jpg obr. 2 – Gaussova křivka, autor Mgr. Hana Žídková obr. 3 – potravní pyramida, autor Mgr. Hana Žídková