Ekologie - pokračování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Příklady vztahů mezi populacemi
Vztahy mezi populacemi
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Biotické a abiotické faktory
Populace, společenstva
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Biotopy ČR.
Abiotické a biotické podmínky života
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
Ekologie živočišných společenstev a populací
Populace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Biotické podmínky života
Vliv zdánlivé kompetice o sdíleného parazitoida na koexistenci hostitelských populací M. B. Bonsall, Michael P. Hassell, 1999: Parasitoid-mediated effects:
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
Úvod do ekologie.
Evoluční a koevoluční procesy
ZDROJ látky, z nichž jsou složena těla, energie která pohání životní činnost a místa nebo prostory k prožívání životních cyklů ESENCIÁLNÍ ZDROJE nejsou.
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Ekologie živočišných společenstev
RYBNÍK JAKO CELEK.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
1 INTERAKCE V každé biocenóze se vytvářejí vztahy (těsnější nebo volnější) mezi: jedinci jedné populace nebo mezi jednotlivými populacemi téhož druhu -vnitrodruhové.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Název prezentace (DUMu):
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Ekologie živočichů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Ekologie živočišných populací a společenstev
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
5 ŽIVOTNÍ STRATEGIE.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Transkript prezentace:

Ekologie - pokračování vztahy mezi organismy

Vztahy mezi organismy navzájem se ovlivňují jedinci v rámci jednoho druhu i jedinci různých druhů často se mluví o vztahu populací / druhů / společenstev navzájem se však ovlivňují konkrétní jedinci

Mezidruhové vztahy vztah rozdělují se podle vlivu na fitness účastníků vztahu: vliv na A vliv na B vztah Neutralismus - Amensalismus + Komensalismus Detritovorie Konkurence (Kompetice) Mutualismus (symbióza) Predace, parazitismus

Neutralismus jedinci na sebe nijak nepůsobí tím pádem nepříliš zajímavý vztah zdánlivě častý (kapr a veverka, kůň a jezevec,…), v rámci jednoho biotopu již vzácnější

Konkurence (kompetice) vnitrodruhová i mezidruhová nejčastěji konkurence o zdroje vnitrodruhová – jedinci využívají stejné zdroje (živiny, úkryty, sexuální partnery, prostor bez nepřátel,…) mezidruhová – různé druhy často sdílí aspoň některé zdroje (králík a ovce, hyena a sup, mravenci a drobní hlodavci (potrava), sýkora a krutihlav (dutina), pampeliška a sedmikráska (světlo, živiny, voda), teoreticky hraboš a žába (zdánlivá konkurence - prostor bez nepřátel) většinou asymetrická (jedna strana má menší škodu než druhá)

Konkurence (kompetice) Gauseův princip pokud dva konkurující si druhy koexistují ve stabilních podmínkách, je to umožněno diferenciací jejich realizovaných nik pokud diferenciace není možná, dojde k tzv. konkurenčnímu vyloučení ve skutečnosti spolu často koexistují mnohé druhy, které by se měly vyloučit to je umožněno heterogenitou prostředí!!! přízrak minulé konkurence

Konkurence (kompetice) konkurence interferenční jedinci se dostávají do přímého kontaktu boj o partnera, o teritorium, o prostor (usedlí (=sedentární) organismy) konkurence exploatační častější jedinci reagují na úroveň zdroje, která je snížena činností ostatních jedinců

Amensalismus extrémně asymetrická konkurence jeden druh ovlivněn nepříznivě, druhý nijak většinou produkce nějakých toxinů (antibiotika, alelopatie (=produkce inhibitorů růstu některými rostlinami)) ale i produkce toxinů něco stojí člověk často nepříznivě působí na některé druhy, aniž z toho má prospěch / ztrátu

Mutualismus oba účastníci vztahu z něj mají užitek mykorhiza – jeden z nejdůležitějších vztahů na Zemi symbiotické řasy mají někt. houby (lišejníky) i vodní živočichové fixátoři dusíku „trávicí symbionti“, opylování, rozšiřování semen (ale daleko od ideální spolupráce!) zemědělství a chov zvířat

Predace a parazitismus jeden organismus má ze vztahu užitek, druhý ztrátu predátor napadá živou kořist praví predátoři – orel, vlk, střevlík, rosnatka, plejtvák, veverka (semeno je organismus!) spásači – nespotřebovávají kořist celou – ovce, bizoni, komáři, pijavice paraziti – soustředí se jen na jednoho či málo jedinců; vznikají těsné vztahy – tasemnice, žlabatky, mšice, virus spalniček parazitoidi – na rozdíl od parazitů zabíjejí svou kořist – především blanokřídlí a někt. dvoukřídlí

Predace a parazitismus vždy negativní pro napadeného dince pro populaci kořisti / společenstvo ale nemusí být negativní! predátor nevybírá náhodně, ale spíše slabé a nemocné jedince často potlačuje dominantní druh, tím snižuje jeho konkurenční působení a zvyšuje biodiverzitu člověk (hlavně v minulosti!) pravděpodobně nejefektivnější predátor

Predace a parazitismus člověk jako predátor

Komensalismus a detritovorie mnoho parazitických vztahů s minimálními škodlivými účinky pro hostitele člověk hostí mnoho bakterií a hub (např. Staphylococcus epidermidis) rozkladači (bakterie, houby) a detritovoři (konzumenti mrtvé organické hmoty) nepostradatelná část ekosystémů

potravní vztahy producenti, konzumenti a rozkladači potravní řetězce a sítě

potravní sítě při přechodu mezi trofickými úrovněmi se ztrácí mnoho energie (70% - 99%) většinou poměrně málo trofických úrovní (3-4) ovšem jakékoli škatulkování (konzument I – III řádu apod.) poměrně problematické potravní specialisti vs. generalisté

růst populací pokud neexistuje žádné omezení – exponenciální růst

růst populací v podstatě všechny organismy mají ale růst populace závislý na hustotě – jak se blíží nosné kapacitě prostředí (nejvyšší možný počet jedinců, které je prostředí schopno dlouhodobě uživit. Určeno nejvzácnějším (nejomezenějším) zdrojem), růst je pomalejší a populační hustota se ustálí

růst populací jestliže však populace reaguje na dosažení nosné kapacity prostředí se zpožděním (téměř vždy), dostaví se tlumené oscilace

růst populací pokud je zpoždění příliš velké či velká růstová rychlost, dojde k pravidelným oscilacím málo tlumeným, či dokonce k chaosu co z toho plyne???

Disturbance narušení, které vede k odstranění části jedinců ze společenstva např. pastva býložravců, pád stromu v lese, sesuv půdy, požár, povodeň, přejezd tanku, výbuch bomby, reaktoru jeho úloha?

Disturbance zvyšují biodiverzitu – nejvíce postihne dominantní druhy (je jich nejvíc),tím zmírní jejich konkurenční působení pro většinu společenstev je velmi důležitá heterogenita (různorodost) prostředí ideální je mozaikovitá krajina – společně různá stadia sukcese a klimaxu disturbance tuto heterogenitu vytváří přirozená společenstva se vyvinula za přítomnosti disturbancí často nutné pro existenci společenstva či druhu (např. sekvojovec obrovský a požáry)

Strategie rozlišujeme r a K stratégy (r=růstová rychlost, K=kapacita prostředí) r-stratégové mají vysokou růstovou rychlost, produkují velké množství potomků (vysoká mortalita), jsou slabí konkurenti, časná stádia sukcese byliny, hmyz K-stratégové mají málo potomků, mají ale vysokou nosnou kapacitu prostředí a jsou zdatní konkurenti, klimaxová stadia stromy, savci r-K kontinuum relativní!

Strategie podle „Race, Evolution, and Behavior“ (J. P. Rushton 1995) je r-K kontinuum i u lidí východní asiaté jsou na K straně r-K kontinua (relativně nízká porodnost, dlouhý život), europoidi uprostřed, subsaharští afričani na r-straně kontinua (krátký život, vysoká porodnost a úmrtnost)

Trade-off něco za něco, „směna“ pojmenování obecného, intuitivního principu nelze mít vše, mohu mít něco na úkor něčeho jiného málo velkých potomků, anebo hodně malých (r-K) hodně potomků, anebo schopnost létat (mnohý hmyz) hodně semen, anebo růst (mnohé stromy) člověk je chytrý, ale kvůli velké hlavě komplikovaný porod člověk je schopný pracovat a chodit, ale špatně se mu leze po stromech u lidí často volba kariéra vs. rodina

Evoluční ekologie Nejmocnější nástroj evoluce je přírodní (+ pohlavní) selekce (výběr) tvrdá – vyhynutí těch, kteří nebyli schopni adaptace měkká – jedinci s vyšší fitness zanechají více potomků přírodní selekce působí převážně změnou reprodukční úspěšnosti během evoluce mohou být modifikovány jen stávající struktury! - často velmi nedokonalá

Evoluční ekologie http://farm3.static.flickr.com/2269/1814092845_c90f76fb26_o.jpg http://www.hunting-fishing.co.nz/images/red-stag.jpg http://farm3.static.flickr.com/2384/2369787168_741dc5334a.jpg?v=0

Evoluční ekologie pohlavní výběr - samice si vybírají partnera vysvětlí i vznik struktur vysloveně nevýhodných teorie handicapu i přes zjevný handicap přežívám – jsem asi kvalitní parazitem řízená sexuální selekce

Altruismus chování, snižující vlastní fitness a zvyšující cizí fitness zdánlivý reciproký v rámci klanu (rodiny) sobecký gen

Čemu věřit? noviny, časopisy, televize, „internet“..   knihy  (kdokoli může napsat cokoli) škola ZŠ – SŠ  (zjednodušení) – VŠ   - každý je omylný (http://academic.engr.arizona.edu/HWR/Brooks/NATS101sec48/lectures/4-1-2003.ppt) recenzované časopisy   ale i zde podvody http://www.osel.cz/index.php?clanek=4650

Čemu věřit? lidstvo je velmi důvěřivé DHMO.org důležitý je vlastní úsudek založený na ověřených faktech což je problém nutnost čerpání z mnoha zdrojů (i kontraverzních) spíše nevěřit nikomu a ničemu! 