1620 - 1740. Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0645 Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Historie veřejné správy a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Nástup Habsburků na český trůn
Název projektu: Učení pro život
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady A: VÝRAZY Autor: Petr Halama – Mgr. Alena.
Lineární rovnice 8.-9.ročník
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Paprsková optika II. Autor: Mgr. Dagmar.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
České stavovské povstání
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Název projektu: Učení pro život
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Akademické orgány vysokých škol
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
ICT Realizace písně ve 2/4 taktu
Vznik měst a jejich význam
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady A: VÝRAZY Autor: Petr Halama – Mgr. Alena.
České stavovské povstání
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
politické formy států a příklady
České země za třicetileté války
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Číslo v digitálním archivu školy
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
VY_32_INOVACE_16_02 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_CJ5_14 Sada DUMČeský jazyk 5 Předmět Český jazyk Název materiáluPodstatná jména Anotace AutorMgr. Andrea.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Identifikátor materiálu: Přírodní vědy - 1/55 Anotace Husité a husitské války – Obrázky z našich dějin – žák popisuje jednotlivé obrázky, uvědomuje si.
České země za třicetileté války
Sloh - pohádky Hádej pohádku
Kraje a sídla ČR Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová.
Křížovky s VS po L III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
České právní dějiny Přednáška č. 2 Raně novověká správa a soudnictví
Otázky osobní, sociální zralost Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ANOTACE Šablona: ICT Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova.
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
Anotace Žáci si zvyšují slovní zásobu, učí se soustředěně naslouchat mluvenému textu, reprodukují text, probíhá asociace dle obrázků Autor Mgr. Eva Dvořáková.
Břetislav I.  Uzákoněn stařešinský zákon  Přísně se zakročovalo vůči pohanství  Bylo řešeno nemanželské mateřství  Zapuzení manželky  Byl uzákoněn.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1 63 Předmět: Český jazyk – Náš svět (Člověk a jeho svět)
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Číslo v digitálním archivu školy
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Číslo v digitálním archivu školy
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Transkript prezentace:

Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Historie veřejné správy a územní uspořádání státu Autor: Mgr. Jana Hošková Název DUM: Číslo DUM: V Y_32_INOVACE_02LINB07 Anotace: Prezentace seznamuje žáka s vývojem veřejné správy po husitských válkách a ž do období obnoveného zřízení zemského Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Veřejná správa Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Obnovené zřízení zemské, podkomoří, královská města, poddanská města Druh učebního materiálu: Prezentace Druh aktivity: Kombinované Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Středoškolské odborné Typická věková skupina: 16 – 19 let Celková velikost:903kb Zdroje:HLEDIKOVA,, Zden ̌ ka; JANAK, Jan; DOBES ̌, Jan. De ̌ jiny spravy v c ̌ eskych zemich od poc ̌ atku ̊ statu po souc ̌ asnost. Praha:: NLN, 2005, ISBN

1627 – Obnovené zřízení zemské Místo stavovství uzákonění absolutismu Duchovenstvo první místo v zemském sněmu (teprve pak stav panský, rytířský a královská města – ta měla na sněmu jen jeden hlas) Katolické náboženství prohlášeno za jediné povolené vyznání v českých zemích (kdo nechtěl, musel se vystěhovat ze země, ovšem s výjimkou poddaného lidu, který musel přestoupit ke katolictví)

Jazyk německý zrovnoprávněn s českým (ve skutečnosti mu však byl nadřazen) Stavům bylo ponecháno povolování, rozvrhování a vybírání daní Zemské úředníky směl jmenovat pouze panovník (jemu byli také zodpovědní) Ustanovení obnoveného zřízení zemského se udržela až do roku 1848

Ferdinand II. Městům sebral všechny atributy autonomie, ale nakonec je musel městům znovu přiznat, avšak s nově vymezenými poměry panovnických a samosprávných orgánů v řízení měst. Cílem bylo zajistit dominantní vliv panovnické moci Úřady: Podkomoří - vrcholný státní dozor ve všech oblastech (ekonomické, veřejné i policejní záležitosti města); potvrzoval ve funkcích městské rady a dohlížel na hospodaření

Královští rychtáři - ustaveni ve většině královských měst a byla pro ně vydána jednotná instrukce. Byli čestnými členy městské rady, ale jejich pozice byla rozhodující. Městská rada - jediným samosprávným orgánem, ale její samostatnost byla ochromena přítomností královského rychtáře. Městská rada se skládala z královského rychtáře a 12 konšelů (povinně katolického vyznání) v čele s purkmistrem (prvnímu v pořadí už se neříkalo primas, ale primátor).

Přijímaná opatření musela byt především ve prospěch zájmu panovníka, a proto nemohla odpovídat potřebám rozvoje města. Politická práva (právo účastnit se zemských sněmů) měla jen města královská, konkrétně privilegovaná. Zpočátku se mohli účastnit jen těch jednání, kde se projednávali městské záležitosti. Královská města se potýkala s narůstající vnitřní správou. Poddanská města - velká se snažila zavést stejnou správu, jako měla města královská, majitelé dosazovali hraběcí rychtáře, u malých měst, která často měnila své majitele (a tudíž i priority), docházelo k prohlubování nejednotnosti ve spravování Příčinou pokusů o změnu řízení měst byly diferenciace v uplatňování městské autonomie a omezení samostatné iniciativy měst.

Změny v městské radě - byla požadovaná katolická víra konšelů a odborná způsobilost (alespoň někteří museli mít právnické vzdělání) Finanční správa měst - původně ji vykonávala městská rada a předkládala české komoře, případně podkomořímu, později byla převedena na hospodářské inspektory (panovníkovy úředníky) a ti je předkládali podkomořímu Výrobní aktivita - městské radě byl odejmut dozor nad cechy a byl převeden do kompetence panovníka. Chod cechů v celé monarchii byl sjednocen Generální cechovní artikulí.

Ú KOL Na základě získaných informací a internetu zjisti, jaký dokument je na obrázku PříkladZadání úkolu

Ř EŠENÍ Obnovené zřízení zemské

P OUŽITÁ LITERATURA HLEDIKOVA,, Zden ̌ ka; JANAK, Jan; DOBES ̌, Jan. De ̌ jiny spravy v c ̌ eskych zemich od poc ̌ atku ̊ statu po souc ̌ asnost. Praha:: NLN, 2005, ISBN klipart programu PowerPoint Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a fotografií je Mgr. Jana Hošková