HUDBA V RENESANCI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Renesance Kristýna Strouhalová.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Povídání o Bachovi.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Loutna Jakub Řehoř sekunda.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
HUDBA V BAROKU.
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Francouzská hudba Ema Veselá, tercie.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Renesance 14. – 16. století.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Johann Sebastian Bach
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Renesanční hudba
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Literatura období humanismu a renesance
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Renesance a humanismus
Dějiny hudby a její osobnosti
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

HUDBA V RENESANCI

SPOLEČNOST Renesance – období cca. 14.-16. století – v každé části Evropy jinak, začátek v Itálii koncem 13. století Změny ve společnosti – oslabení pozice církve (katolická církev se rozpadla na několik protestantských odnoží – husitská církev, reformovaní, evanjelíci, luteráni, kalvinisti atd.) Ve srovnání se středověkem renesance znamenala návrat k člověku, jeho pozemskému životu Objevy nových světadílů (severní a jižní Ameriky), nové námořní cesty a tím spojený rozvoj obchodu, řemesel, lékařství (první pitva) Objev knihtisku v 1447 – Johannes Gutenberg

Znaky umění v renesanci: Realizmus – snaha o věrné napodobení (např. sochařství a malířství), podobně jak v antice Vědecký základ – umělci se zabývali optikou, anatomií, první využití perspektivy Nacionalizace umění – umění se dělí i podle typických znaků pro národ a literatura (a hudba) se píše i v jiných jazycích než latině Umělci se snažili navázat na umění antiky, hlavně řecké (ve výtvarném umění) a taky římské (literatura)

Znaky hudby Dál se rozvíjela polyfonie – různé vícehlasé skladby Oblíbenou formou byl kánon (zrcadlový i račí) V hudbě se osamostatnili hudební nástroje Psali se pro ně samostatné skladby Například virtuózní skladby pro varhany a v Anglii pro virginal (druh cembala)

Cembalo Virginal http://www.youtube.com/watch?v=SYSaD40MkOk http://www.youtube.com/watch?v=h8Z5gBFi6ZY

Orlando di Lasso žil v 16. století vlámský skladatel, představitel vrcholní renesanční hudby dlouho působil jako kapelník v Mníchově na dvoře vévody Albrechta V tvořil složité polyfonické skladby psal: mše, moteta, šansony, madrigaly, německé písně, duchovní písně jeho hudba byla vřelá, laskavá a lidská záleželo mu na hlubokém prožitku z hudby http://www.youtube.com/watch?v=rfKiJrT5kxw

Giovanni da Palestrina žil v 16. století italský hudební skladatel a varhaník vytvořil vlastní styl a capella – zpěv bez doprovodu nástrojů jeho skladby jsou typicky klidné a vyvážené skládal mše, moteta, ofertorie, hymny a madrigaly http://www.youtube.com/watch?v=IIcrgNtyX0U

Chrámová hudba se rozpadla na: Katolickou Protestantskou Nové hudební nástroje: Housle, trubka, fagot, pozoun, cembalo, spinet Ukázka: Náš milý svatý Václave - anonym