Z franc. romantique = jako v románu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

Vztahy mezi Čechy a Němci
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Kultura 19. století.
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Rozbor uměleckého textu
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Romantismus Lukáš Rozsypal.
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
ROMANTISMUS.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Název: VY_32_inovace_HV6789_03 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s rysy romantické hudby a v druhé části se zaměřuje.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Romantismus.
 Vývoj dějin ovlivněn Velkou francouzskou revolucí → dobytí Bastily  Rozvoj ekonomiky podporoval víru v neomezené možnosti a schopnosti člověka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ROMANTISMUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Test ověřující znalosti z HV
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kultura 1. poloviny 19. století
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Dějiny hudby a její osobnosti
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Romantismus.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Z franc. romantique = jako v románu ROMANTISMUS Z franc. romantique = jako v románu

Umělecký směr i životní postoj, v literatuře 1. třetina 19. století

Společenské podmínky Období mezi VFrR 1789 a revolučním rokem 1848 v celé Evropě Doba napoleonských válek Doba národních hnutí ve 20. a 30. letech 19. století

Naděje na vítězství svobody (rovnost, volnost, bratrství) nenaplněny → nespokojenost se světem, buřičství

1. Důraz na city a fantazii, snaha zapůsobit na ně. ZÁKLADNÍ ZNAKY 1. Důraz na city a fantazii, snaha zapůsobit na ně. (je to protiklad osvícenského a klasicistního důrazu na rozum)

2. Pocit nespokojenosti se světem → osamění, nepochopení, konflikt jedince se světem

3. Protiklad snu a skutečnosti, ideálu a reality

4. Únik od reality – do vlastního nitra, do přírody, do světa snů a fantazie, do exotických krajin, do minulosti apod.

5. Neúspěšný boj se světem → pocit světabolu, skepse, spleenu, chandry

6. Snaha projevit svou individualitu, subjektivita, originalita pohledu na svět

7. Obdiv k minulosti (idealizovanému středověku), k mystice (tajemství), k lidové slovesnosti, k exotice

8. Autorova osoba se promítá do textu, často se ztotožňuje s ústředním hrdinou

9. Překračování tradičních hranic uměleckých druhů a žánrů → básnická povídka, román ve verších, dramatická báseň, hudební kompozice literárních děl apod.

LITERÁRNÍ PROSTŘEDKY Záliba v kontrastech Smysl pro barvitost Obrazné vyjadřování Hudebnost verše Zvukomalebnost jazyka

LITERÁRNÍ HRDINA Výjimečná osoba ve výjimečném prostředí Vyvrženec společnosti (kat, tulák, poutník, běženec…) Je ve sporu se světem Obestřen tajemstvím (původ apod.) Nešťastná láska Často tragický konec

( Robert Schumann, Franz Schubert, B. Smetana, Ant. Dvořák) HUDBA Obliba písňové tvorby ( Robert Schumann, Franz Schubert, B. Smetana, Ant. Dvořák) f. schubert růžička dvořák moravské dvojzpěvy zelenaj sa zelenaj

Rozkvět klavírní tvorby (Fryderik Chopin, Ferenc Liszt) HUDBA Rozkvět klavírní tvorby (Fryderik Chopin, Ferenc Liszt) Chopin valčík op. 64

Petr Iljič Čajkovskij aj.) HUDBA Rozvoj opery (Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Carl Maria von Weber, Petr Iljič Čajkovskij aj.) Verdi triumfální pochod z Aidy, Verdi sbor Židů z op. Nabucco

( hudba ztvárňuje mimohudební obsah) Vznik programní hudby ( hudba ztvárňuje mimohudební obsah) Nikolaj Rimskij Korsakov Let čmeláka

ARCHITEKTURA Napodobování slohů minulosti → novogotika (pseudogotika), novorenesance (pseudorenesance)

MALÍŘSTVÍ Komponované obrazy přírody Náměty z historie Exotické náměty Vzrušené situace, bouře, pohyb, drama…