OPTICKÉ KLAMY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Optické klamy a iluze.
Optické klamy a teorie barevného vidění
Deskriptivní geometrie
Optické klamy profesora Lahvičky.
OPTICKÉ KLAMY A JEVY Petr Okrajek.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Světlostní kontrast Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Optické přístroje Předmět:
Optické vlastnosti oka
MECHANIKA.
Optické klamy.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Oko jako optická soustava, optické přístroje
19. Zobrazování optickými soustavami
1 OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY Soubor prostředků k vytvoření požadovaného světelného prostředí (sv. zdroje, svítidla, předřadníky, zapalovače, zařízení pro napájení,
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Psychické procesy a stavy osobnosti
OPTIKA.
Text: Reprodukce nálevníků Metody získávání vědeckých poznatků
Rovinné útvary.
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
Když tři rozměry nestačí...
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Zrakový smyslový orgán
Výtvarné umění.
Počítačová grafika.
Vypracoval: Karel Koudela
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA 1 Obsah a metody fyziky 1.1 O čem fyzika pojednává
38. Optika – úvod a geometrická optika I
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Plán bytu Co je perspektiva, byla známa vždy?.
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Co je kognitivní psychologie?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_20_ Test – odraz světla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem dokáže uvést příklad jejich využití v praxi Zrcadla Zpracovala: ing. Alena Pawerová.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Fotoaparát.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Informatika pro ekonomy přednáška 3
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

OPTICKÉ KLAMY

Jak klam vzniká? Optický klam vzniká v souvislosti s rozporným vjemem skutečnosti či s její nesprávnou zrakovou interpretací. Ten můžeme v nejširším pojetí chápat jako prakticky každou rozdílnost mezi předmětem a vjemem jeho obrazu, které se vytváří optickou soustavou oka a je dále zpracován vyšší nervovou činností. Jednotlivé vlastnosti pozorovaného objektu můžeme měřit fyzikálními veličinami.. Například fotometrickými veličinami a jejich psychosenzorickými protějšky (jas - jasnost, činitel jasu - světelnost, …)

Rozdělení optických klamů Rozdělení zrakových klamů není ostře vymezeno, přesto se pokusím zrakové klamy rozčlenit: * fyziologické * psychologické * geometrické

Fyziologické klamy jsou klamy, které souvisejí s iradiací – viz. obr 2 (světlá plocha na tmavém pozadí se zdá být větší než tmavá plocha na světlém pozadí ) a kontrastem. Význam kontrastu mohou demonstrovat obr. 1. Do této skupiny patří též Kaniszův trojúhelník a křižovatkový klam – viz. Obr 3. Mezi ty složitější patří klamy s barevným kontrastem – viz. obr. 4

Obr. 1 Obr. 2 Obr.3

Obr. 4

Geometrické klamy Mezi geometrické optické klamy patří ty, které jsou založeny na jejich geometrických vlastnostech..

Analogické Paggendorfův klam (Díky krůžnicím se nám zdají strany čtverce deformované, ale opak je pravdou..) Paggendorfův klam (Přímka protínající dvě rovnoběžky vypadá posunutá, že?)              

(Osoba vzadu se nám zdá být nevětší, ale všecny jsou stejně velké) Tento obrázek představuje přechod mezi psychologickými a geometrickými klamy – klamy Perspektivní (Osoba vzadu se nám zdá být nevětší, ale všecny jsou stejně velké)

Psychologické klamy Tyto klamy se převážně projevují při pozorování rovinných obrázků, které svou konfigurací mají vyjadřovat průmět trojrozměrného tělesa a jimž tuto prostorovou povahu přisuzujeme. Jedná se o skupinu klamů, které se označují jako obrazová inverze.

Schoderovo schodiště je typickým úkazem psycholog. Klamů (můžeme objekt pozorovat stejně tak zezdola jako shora)

Zajímavé psychologické klamy jsou kresby, které se snažíme interpretovat jako trojrozměrné předměty a přitom zjišťujeme, že takové předměty nemohou existovat.

Praktické využití optických klamů Optické klamy neslouží pouze jako atrakce k pobavení lidí, používají se všude tam, kde má být dosaženo určitého definovaného optického působení - malířství, architektura, sochařství, návrhářství, fotografie, oční optika. Tyto jevy studují oftalmologové a fyziologové, protože některé ze zrakových klamů mohou být indikátorem zrakových poruch. Někdy za příčinu optických klamů pokládá nedokonalost optické soustavy lidského oka.

Vypracovala: Stehlíková Jana, VII.A