Vztahy mezi žáky ve třídě - realita, ideál a cesty k jeho naplnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Sociální práce s rodinou 3
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Zdravá škola.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
4. setkání metodiků škol okresu Vsetín Střední školy
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
LEADERSHIP DEVELOPMENT PROGRAM
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Hodnocení pracovníků.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Prožitkové programy Centra nové naděje Frýdek-Místek
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Pedagogická komunikace
ARTETERAPIE.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Vzdělávání ředitelů středních škol kraje Vysočina Zkrácený název „Ředitel“ „Život je jako bonboniéra, nikdy nevíš co ochutnáš....“ Forest Gump.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Metodická pomoc realizátorům MAP zejména v oblasti podpory kvalitního a společného vzdělávání dětí a žáků.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Příjemce podpory: TRIALOG
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Šablony OP VVV a podpora nadání
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Výstupy pracovních skupin
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Praktické zkušenosti s procesy strategického řízení a plánování
Š A B L O N Y II.
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro gymnázia
Vzorový projekt pro ZŠ.
Pedagog.
Jak vést třídnické hodiny Mgr. Lukáš Kohoutek
Transkript prezentace:

Vztahy mezi žáky ve třídě - realita, ideál a cesty k jeho naplnění Mgr. Petr Spurný RESOCIA o.s. SVP Kelč

Vstupování Dobrý den milé kolegyně a kolegové, 40 min. Téma vztahy mezi žáky Petr Spurný lektor, psychoterapeut, etoped

Vztahy mezi žáky – téma? Prostředek výchovy Faktor vzdělávání Faktor evaluace pedagogické práce Složka efektivní prevence soc.pat.jevů (zvl. šikanování) rizikové chování Implemantace komunitních principů Forma inkluzivního vzdělávání

Souvislosti Výsledek sociálního učení = výchovy Různost chování jedinců vyplývá z osobnostních dispozic a rodinné výchovy Výchova je forma sociální kontroly, pracuje s nestejností pozic, mocí, manipulací Cílový stav: žádoucí chování žáků vůči sobě navzájem, vůči instituci a nabídkám, které instituce žákům předkládá chování, které je v souladu s žádoucím chováním definovaným školou – tolerance jinakosti, spolupráce, akceptace druhých, neužívání násilí, omezování a zneužívání, solidarizace a pomoc slabším, čestné a mravné chování, atd.

Souvislosti Prostředky – pravidelná strukturovaná tematizovaná skupinová setkávání zaměřená na: tvorbu pravidel soužití jejich pravidelnou průběžnou reflexi a inovaci trénink a zažívání pozitivních modelů vztahů formou na sebe navazujících a provázaných sociálně psychologických skupinových her a cvičení Prostředečný cíl = uvědomění blízkosti jedinců přes jejich individuální různosti (PI) Orientace na proces Na počátku stojí cíl, cíl ovlivňuje prostředky

Pedagog Jaké jsou moje profesní hodnoty a zásady? IDENTITA Jak mě vidí kolegové, žáci, rodiče? IMAGE Kde se tu vzala instituce? Jaký má její existence smysl? POSLÁNÍ Za čím jde, jak naplňuje své poslání? CÍLE Jaký je sen instituce? VIZE

Praxe Aktivity na sebeprezentaci na poznávání druhých, na navazování kontaktu, spolupráce, na „my“ zážitek Aktivity na tvorbu, reflexi a inovaci pravidel Aktivity na relaxaci, ventilaci napětí, abreakci, na prožitek, na sebepoznání, sebevyjádření, sebeaktualizaci – arteterapeutické činnosti Aktivity relaxační, uvolňovací, ventilační – krátké uvolňovací činnosti a odlehčené programy (kluby) Aktivity na skupinovou spolupráci, na společné řešení problémových situací, na rolové chování – viz skupinové pozice a role Aktivity na skupinový zážitek (encounter)

Společná struktura sociálně psychologických aktivit Úvod, vysvětlení cílů lekce, délka lekce, obecná orientace v programu Motivace – získat pozornost, vzbudit zvědavost Pravidla, v průběhu identifikace případných porušení Rozehřívací aktivita, Icebreaker, stmelovací aktivita Vlastní aktivita, facilitace, monitoring pravidel, usměrňování odklonu pozornosti, aktivity, spolupráce Reflexe aktivity – pocitová, poté kognitivní – racionální, viz roviny CZV Kdykoliv možná edukace (pokud aktivita sleduje i edukativní cíle) Ocenění, přiměřené posílení účastníků, případné obecné pojmenování nespolupráce či agování Závěr

Skupinové interakce - Zkušenosti možnost odsunout nespolupracující či agující žáky vedení v tandemu práce s prostorem nehodnotící akceptující přístup vždy prostor na ventilaci pocitů aktivita je pouze technikou, pomůckou, nenese v sobě automaticky žádný výchovný či léčebný potenciál vždy umožnit neúčastnit se aktivně příjemné prostředí část zodpovědnosti za průběh a obsah lekce předat účastníkům

Komunitní kruh společné pravidelné setkání zúčastněných osob (žáků s min. třídním učitelem) zaměřené na reflexi společného života Smysl, cíl – reflexe uplynulého období, hodnocení zapojení, aktivity, činnosti jednotlivých členů, pochvaly, varování a sankce, zpětné vazby, fixace pravidel, tvorba nových pravidel, plánovaní dalšího období, potvrzení a fixace žádoucích vzorců chování, reflexe momentálního naladění, podávání aktuálních informací, řešení organizačních a provozních záležitostí

Komunitní kruh Prostředky – skupinové interakce, edukace, zpětné vazby, pozitivní a negativní sankcionování, vedení Zásady – kruhové uspořádání, vedení v tandemu, pevná struktura – ritualizace, tradice, pravidla a tlak na jejich dodržování – viz, formy vedení viz, demokracie – diskuze, stejná práva, stejné role (mimo role vedoucího), uměřenost Řádná (pravidelná) x mimořádná komunita Organizační komunita x tématická (terapeutická, výchovná) komunita

Komunitní kruh Struktura Úvod, přivítání, ritualizace (píseň, heslo, hymna, vlajka, atd.) Rozehřívací technika, ice breaking Případné představení nových Reflexe minulého období – krátké vstupy jednotlivých členů Hodnocení chování – ze strany formálních autorit Zpětné vazby na jednotlivé členy ze strany dalších členů Plánování budoucnosti Případné rozloučení s odcházejícími Závěr – ritualizace

Motivace účastníků Téma –smysl – účast Osobnost pedagoga, jeho přístup a role Atmosféra instituce Míra spoluzodpovědnosti účastníků Zkušenosti vedoucích Pravidelnost Neformálnost Supervize

Evaluace Na straně vedoucího: Metodické vedení Peer counsulting Intervize Supervize

Evaluace Na straně žáků: Pravidelná okamžitá reflexe Formální reflexe (dotazník) Déledobější perspektiva projevů chování ve skupině Reflexe sociálního okolí žáka

Závěr Děkuji za pozornost Čtení na závěr: Ostření pily Představte si, že v lese narazíte na někoho, kdo usilovně kácí strom. „Co to děláte“, zeptáte se. „Cožpak to nevidíte?“ zní nevrlá odpověď. „Kácím strom.“ „Vypadáte vyčerpaně!“ zvoláte. „Jak dlouho to už děláte?“ „Víc než pět hodin,“ odpoví „a jsem úplně uondaný. Je to těžká práce.“ „Tak proč si neuděláte na pár minut přestávku a nenaostříte si pilu?“ ptáte se. „Určitě by to potom šlo rychleji.“ „Nemám čas na ostření pily,“ odpoví muž důrazně. „Musím kácet!“ Udělejte si čas na ostření pily Petr Spurný

Kontakt Petr Spurný RESOCIA o.s. Domaželice 36, 751 15 Domaželice Tel. 721830637 resocia.spurny@seznam.cz www.resocia.cz

Nabídky DVPP Studium k výkonu specializovaných činností – prevence sociálně patologických jevů Běh V. 2010/2011 Pozitivní vztahy mezi žáky a vedení komunitního kruhu Běh 7. Sociálně psychologické vzdělávání běh podzim 2009 Řešení negativních a problémových projevů žáků Běh 1. Specifické programy na konkrétní témata pro celé pedagogické sbory (Sborovny)