Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Petr Mazouch Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Katedra ekonomické statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Jak definujeme lidský kapitál? Co formuje lidský kapitál?
Definice lidského kapitálu Adekvační problém Teoretická definice jevu Teoretická kvantifikace jevu Praktická kvantifikace jevu
Definice lidského kapitálu Adekvační problém Teoretická definice jevu Teoretická kvantifikace jevu Praktická kvantifikace jevu
Definice lidského kapitálu Původně Smith, Marx, Pigou První ucelená definice G. S. Becker a J. Mincer: „Lidský kapitál jsou schopnosti, dovednosti a odpovídající motivace tyto schopnosti a dovednosti uplatnit.“ BECKER, G., S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education
Definice lidského kapitálu Základní lidský kapitál: Produktivní schopnosti Vlastnosti Širší lidský kapitál: Umožňuje uplatňovat základní lidský kapitál
Definice lidského kapitálu OECD „Znalosti, dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha“ OECD – Education at a glance
Definice lidského kapitálu Širší – sociologické pojetí dle Schulze Lidský kapitál: Vzdělanostní kapitál Sociální kapitál Kulturní kapitál Zdravotní kapitál
Definice lidského kapitálu dle OECD Lidský kapitál Vlastnosti Dovednosti Znalosti Schopnosti
Faktory působící na lidský kapitál Geneticky zděděné vrozené schopnosti Rodinné, sociální a další prostředí Formální, neformální a informální vzdělávání Širší lidský kapitál = potenciál rozvíjet a uplatňovat své schopnosti Základní lidský kapitál = produktivní schopnosti
Faktory působící na lidský kapitál Geneticky zděděné vrozené schopnosti Vlastnosti jedince Predispozice schopností Téměř neměřitelné
Faktory působící na lidský kapitál Rodinné, sociální a další prostředí Rozvoj základních vlastností Získávání znalostí Rozvoj schopností a dovedností Kvantifikace je částečně možná
Průměrný výsledek a průměrný index ESCS v zemích OECD
Faktory působící na lidský kapitál Formální, neformální a informální vzdělávání Rozvoj základních vlastností Masivní získávání znalostí Rozvoj schopností a dovedností Kvantifikace je možná
Výsledek testu čtenářské gramotnosti účastníku IALS ve věku 16 – 65 let podle nejvyššího dosaženého vzdělání
Shrnutí Evoluce přístupu k lidskému kapitálu Vliv na definici lidského kapitálu Lidský kapitál není konstantní, zastrává Problém s měřením Je testování cestou z této situace?
Děkuji za pozornost