Pojetí lidského kapitálu a jeho formování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Seminář k PISA 2012 RNDr. Jana Palečková
AKREDITOVANÉ ŠKOLICÍ STŘEDISKO ČLEN ASOCIACE VDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH TRADICE OD ROKU 1991 Zdeněk Mašín Microsoft Gold Certified Partner Akreditované.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Projekt Knihovny Kroměřížska spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Výběrové řízení a přijímací pohovor – vybrané rady a tipy
Vzdělávání a jeho kategorie
Pedagogika volného času (VČ)
Memorandum o celoživotním učení
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Personální informační systém
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ předpověď počasí na 13. května 2014.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Gramotnost: definice pojmu
Šetření čtenářské gramotnosti
Startegie a perspektivy trhu s biopalivy v ČR Česká zemědělská universita, Praha, listopad Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Řešení elektronického docházkového systému Vema
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Strategický leadership
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Máme spolupracovníky, kteří plní naše vize a odpovídají potřebám společnosti ?
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Petra Jarábová Markéta Kanisová
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Lidský kapitál Vzdělávání a trh práce
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání 15. Března 2011.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Vzdělávání a trh práce.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Gramotnost v sociální práci Zimní semestr Školního roku 2015/2016.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání a trh práce.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Práce, hledání zaměstnání
Transkript prezentace:

Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Petr Mazouch Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Katedra ekonomické statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze

Pojetí lidského kapitálu a jeho formování Jak definujeme lidský kapitál? Co formuje lidský kapitál?

Definice lidského kapitálu Adekvační problém Teoretická definice jevu Teoretická kvantifikace jevu Praktická kvantifikace jevu

Definice lidského kapitálu Adekvační problém Teoretická definice jevu Teoretická kvantifikace jevu Praktická kvantifikace jevu

Definice lidského kapitálu Původně Smith, Marx, Pigou První ucelená definice G. S. Becker a J. Mincer: „Lidský kapitál jsou schopnosti, dovednosti a odpovídající motivace tyto schopnosti a dovednosti uplatnit.“ BECKER, G., S. Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education

Definice lidského kapitálu Základní lidský kapitál: Produktivní schopnosti Vlastnosti Širší lidský kapitál: Umožňuje uplatňovat základní lidský kapitál

Definice lidského kapitálu OECD „Znalosti, dovednosti, schopnosti a vlastnosti jedince, které usnadňují vytváření osobního, sociálního a ekonomického blaha“ OECD – Education at a glance

Definice lidského kapitálu Širší – sociologické pojetí dle Schulze Lidský kapitál: Vzdělanostní kapitál Sociální kapitál Kulturní kapitál Zdravotní kapitál

Definice lidského kapitálu dle OECD Lidský kapitál Vlastnosti Dovednosti Znalosti Schopnosti

Faktory působící na lidský kapitál Geneticky zděděné vrozené schopnosti Rodinné, sociální a další prostředí Formální, neformální a informální vzdělávání Širší lidský kapitál = potenciál rozvíjet a uplatňovat své schopnosti Základní lidský kapitál = produktivní schopnosti

Faktory působící na lidský kapitál Geneticky zděděné vrozené schopnosti Vlastnosti jedince Predispozice schopností Téměř neměřitelné

Faktory působící na lidský kapitál Rodinné, sociální a další prostředí Rozvoj základních vlastností Získávání znalostí Rozvoj schopností a dovedností Kvantifikace je částečně možná

Průměrný výsledek a průměrný index ESCS v zemích OECD

Faktory působící na lidský kapitál Formální, neformální a informální vzdělávání Rozvoj základních vlastností Masivní získávání znalostí Rozvoj schopností a dovedností Kvantifikace je možná

Výsledek testu čtenářské gramotnosti účastníku IALS ve věku 16 – 65 let podle nejvyššího dosaženého vzdělání

Shrnutí Evoluce přístupu k lidskému kapitálu Vliv na definici lidského kapitálu Lidský kapitál není konstantní, zastrává Problém s měřením Je testování cestou z této situace?

Děkuji za pozornost