Základy psychohygieny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
a jeho využití u klientů po CMP
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Psychohygiena seniora
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zdravá škola.
Zvládnu i náročné životní situace I.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Racionalizace řídící práce, time management
Duševní zdraví a psychohygiena
Teorie motivace Adéla Furiková.
duševní zdraví, hygiena,…
Tělesné sebepojetí.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Psychologické aspekty zdraví
DUŠEVNÍ ZDRAVÍ A ZÁSADY PSYCHOHYGIENY
Psychologie pro sportovní praxi
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDÍ.
Vyrovnávání se stresem
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Temperament, charakter, motivace
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Základy psychohygieny Duševní zdraví není nic jiného než vůně růží, které kvetou ve vašich srdcích. OSHO

OBSAH 1. Duševní zdraví 2. Duševní porucha 3. Psychohygiena

1. Duševní zdraví Duševně zdravý člověk: dovede dobře poznávat skutečnost, dovede odlišit domněnky od reality, dovede odlišit podstatné od druhořadého, dovede kladně hodnotit sebe i druhé, dovede emočně prožívat okamžiky i stavy, dovede být i sám se sebou, projevuje přátelský vztah k lidem, dovede jim pomáhat, je tolerantní a snášenlivý, samostatný, nezávislý na vnějších vlivech projevuje se jako tvořivý má postavené životní cíle.

Co má vliv na duševní zdraví Určitou, individuálně odlišnou roli tu hrají podmínky působící přímo z makroprostředí (ekonomické, politické, kulturní) faktory tělesné, faktory rodinné (emoční vztah rodičů k dětem, emoční atmosféra rodiny) faktory vrstevnické či školní regulační mechanismy (výchova) autoregulační mechanismy (sebevýchova)

Duševní zdraví Užší pojetí ztotožňuje duševní zdraví s nepřítomností příznaků duševní nemoci, nerovnováhy a poruch adaptace. Jednou z výhod tohoto pojetí je možnost relativně přesně měřit odchylky od normálu, tzn., že je umožněna kvantifikace nejrůznějších poruch. Širší pojetí duševního zdraví nezdůrazňuje nepřítomnost poruch, ale naopak se snaží charakterizovat jevy optimálního duševního zdraví, což splývá s popisem optimální životní adaptace.

Adaptace Je proces, v němž se osobnost jedince přizpůsobuje měnícím se podmínkám svého vnějšího prostředí a svého vnitřního, subjektivního světa. Duševní rovnováha jedince zpravidla úzce souvisí s jeho zdravím tělesným => tělesné nemoci a bolesti negativně ovlivňují duševní rovnováhu a naopak.

2. Duševní porucha projevuje se v chování a prožívání vyjadřuje změnu některých psychických jevů projevuje se v chování a prožívání znesnadňuje interakci člověka s jeho sociálním okolím.

Jak se pozná nevyrovnaný člověk? Z pozorování: Je zpravidla příliš napjatý, cítí se snadno stísněn otázkami jiných, zvláště cizích lidí. Potí se, třesou se mu prsty, není schopen sedět v klidu - vrtí se. Z písemného projevu: Je například možno poznat známky deprese (velmi těžký nebo zvlášť slabý a nepravidelný tlak), úzkostné stavy (malá vzdálenost mezi slovy a řádky, slova končí náhle) Z popisů vlastních zážitků: Cenné mohou být zvláště poznatky o reagování v obtížných životních situací, o řešení vnitřních i vnějších konfliktů.

Dělení duševních poruch psychózy neurózy psychopatie oligofrenie

Psychózy Jsou hluboké neuropsychické poruchy, které vážně narušují osobnost. Mohou být onemocněním přechodným nebo cyklicky se vracejícím či postupně se prohlubujícím. Např.: schizofrenie (rozštěpení osobnosti), maniodepresivní psychóza (chorobné změny nálad)

Neurózy Jsou nejčastější neuropsychické poruchy. Jsou lehčího rázu než psychózy. Jde o funkční onemocnění bez organických poruch mozku. Patří mezi ně neurastenie, která se projevuje velkou únavou, poruchami spánku, činnosti srdce a trávení. Většinou mají přechodný charakter.

Psychopatie Je dlouhodobá odchylka od běžných projevů osobnosti (nápadné podivínské nepřizpůsobivé chování). „Leží“ někde mezi psychózou a neurózou. Druhy: explozivní (po nepatrném podnětu následuje výbuch hněvu a násilí), astenická (přecitlivělost, ostýchavost, krajní neobratnost ve vztahu s lidmi).

Oligofrenie (slabomyslnost) Označuje nerozvinutost poznávacích schopností a procesů. Dělíme ji na lehkou, střední a těžkou.

3. Psychohygiena Zabývá se podporou a rozvojem duševního zdraví a předkládá soubor opatření i postupů jak tohoto cíle dosáhnout. Patří sem: postupy vztahující se komplexněji k určité činnosti (hygiena školní práce), nebo profesi (psychohygiena zdravotní sestry) dílčí metody, které vedou k regulaci a autoregulaci aktuálního psychického stavu

Hygiena duševní práce Duševní práce klade zcela specifické nároky na celkovou duševní vyrovnanost. Duševní pracovník se známkami nevyrovnanosti podává své profesi podstatně nižší výkon nebo se neúměrně vyčerpává, stresuje lidi kolem sebe a přispívá k jejich nevyrovnanosti.

Stresory v práci Práce braná jako hobby vyčerpává podstatně méně než ta, která je charakterizována: zvýšenou osobní odpovědností, náhlostí úkolů a krátkodobostí jejich termínů, zvýšeným podílem administrativně organizačních prací, neúměrným množstvím povinností

Pracovní prostředí Estetická úprava prostředí Eliminace nepříjemných fyzikálních podnětů (světlo, hluk, teplota, vlhkost vzduchu) Dostatek pracovního prostoru Větrání Dostatečné materiální vybavení

Organizace práce Naučit se hospodařit s časem a vlastními silami. Pořádek ve věcech. Přiměřené pracovní tempo. Neodkládat věci na poslední chvíli. Pravidelný denní rytmus práce a odpočinku šetří energii a vede k duševní vyrovnanosti.

Životospráva z hlediska duševní hygieny Spánek – nejen délka ale i kvalita Výživa – vhodné složení, pravidelnost v jídle, nepřejídání se. Harmonický život – citové zázemí, bez stresů. Pohyb a tělesná práce

Relaxační techniky Dechová cvičení Svalová relaxace Autogenní trénink Meditace Relaxace inspirovaná jógou, jóga Arteterapie Aromaterapie

Systém hodnot Pro člověka je z hlediska duševní hygieny důležité: ujasnit si hodnotné cíle k nimž bude směřovat, mít uspokojivé citové a sociální vztahy, cílevědomě pracovat na sobě samém

Nepříjemné stavy, kterým duševní hygienou předcházíme: Únava Tréma

Co je únava? subjektivní pocit s konkrétními příznaky: snížení celkové výkonnosti, nechuť, malý zájem o činnost, nejistota, obava z neúspěchu, nepřiměřené reagování na sociální okolí, bolest hlavy, pocit slabosti, skleslost, snížená pozornost.

Jak předcházet únavě? střídání činností zařazování přestávek plánování činností, pravidelnost relaxační techniky – načerpání nových sil tak, že tělu trochu pomůžeme (jóga, spánek, svalové relaxace obličejových svalů, nebo svalových skupin celého těla, dechové relaxace, autoregulační trénink apod.)

Co je tréma? Je to nepřiměřený strach ze zkoušení, z vystupování, z vlastní neschopnosti, obava z neúspěchu. Trémě se vlastně učíme. Člověku je vlastní, že je v náročných situacích neklidný, nervózní, méně soustředěný a pozorný. Dílčí neúspěchy v různých situacích pak způsobují, že je čeho se bát. Určitá míra trémy (předstartovní napětí) je pro úspěch vhodná, protože aktivizuje, nesmí nás však ochromit a zavalit nepříjemnými pocity.

Projevy trémy: Strach Úzkost Pocit naprostého prázdna.

Kdy se tréma zvyšuje? při únavě, nevyspání, přepracovanosti nadměrným přeceňováním významu události v úplně nové situaci, novém prostředí, mezi novými, dosud neznámými lidmi když si málo věříme

Jak zvládnout trému? Dostatek spánku a odpočinku. Odpovědný, ale věcný přístup. Opakování situace. Zvyšování sebevědomí. Věnovat dostatečný prostor přípravě. Využívání relaxačních technik.

Pomlouvat mladé je nezbytná součást duševní hygieny starých lidí a znamenitě povzbuzuje jejich krevní oběh. Leon Polk Smith Já myslím, že civilizace není dobrá, když je bez kultury. Člověk potřebuje ke štěstí a spokojenosti nejenom pohodlí tělesné, ale i duševní. Kultura a civilizace musí jít ruku v ruce. Jan Werich

Literatura Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie, Fortuna, Praha, 1998

Děkuji za pozornost Konec prezentace