Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Analýza dat.
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Biostatistika 10. přednáška
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Fáze výzkumu a procedury
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Skupinové interview (Focus group)
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Případová studie Seminář 2014.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Strategie regionu, obce
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Metody a techniky výzkumu II.
MARKETING Přednáška P
Dotazník a výzkumná šetření
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Výzkum bývá intenzivnější než průzkum. Sociologický výzkum : Výzkum bývá intenzivnější než průzkum. Teoretický nebo určený pro praxi Popisný nebo explikativní / vysvětlující, výkladový/ Individuální nebo týmový Komplexní nebo orientační Procedura je koncepce, postup při výzkumu Dělí se na etapy, nazývané techniky./ tj.získání dat a údajů/

Základní procedury soc. výzkumu : Statistická procedura : Experimentální procedura Monografická procedura : Historická procedura Typologická procedura

Statistická procedura : Velký počet zkoumaných Odhad budoucího vývoje Výběrové šetření Statistická indukce Šetří čas, energii a náklady na výzkum Častější náhodné výběry Srovnávací metoda Popis číselný pomocí tabulek a grafů Srovnání pomocí korelací, hypotéz, odchylek,funkcí…

Experimentální procedura Homogenní soubory Řeší omezené problémy v podmínkách experimentu Vychází z pracovní hypotézy – pasivní část je záznam průběhu, aktivní část jeho řízení + možnost volit čas, připravit si pomůcky a postupy,měnit kvalitu, měnit intenzitu, opakovat - zjednodušení, malý poznávací efekt, malé množství případů, nelze příliš zobecňovat Vytržení ze souvislostí a normálních podmínek

Monografická procedura Zaměřuje se na ohraničené a omezené jevy/ město,obec,závod,rodina/ Spíše záměrný výběr V přirozených podmínkách Názory občanů Možnost zobecňování Znaky: komplexnost a přirozené prostředí Využití v praktickém životě Př.zločinnost ve městě,hygiena v podniku, život v chudinské čtvrti

Historická procedura Vychází z pramenů a dokumentů Sleduje kontinuitu/návaznost/zkoumaných jevů Vysvětluje sociální jevy jako výsledek minulého vývoje, faktory, které v minulosti byly stěžejní Př.vývoj rodiny, sledovanost televize, vlivy médií jako soc.institucí

Typologická procedura Určuje na základě charakteristických rysů podobné typy u vybraných jevů Výběr je plánovitý a záměrný Ze získaného materiálu se vybere řada příkladů, které se kombinují a skládají do typů Typ není průměrem,ale je teoretickou konstrukcí Údaje se poměřují a srovnávají Mohou být vzorem pro jednání, pro životní dráhu a styl, hospodářské jednání

Schéma soc.výzkumu Přípravná fáze Systém poznatků /téma výzkumu, co?proč?jak? kde? k čemu?/ Dokumentace Úvodní projekt Předvýzkum Projekt Realizační fáze Realizace Fáze vyhodnocení Analýza údajů Závěreční fáze Závěrečná tvrzení Systematizace nových poznatků Praxe /využití/

Části soc. výzkumu Dokumentace : tvoří je záznamy, výtahy z literatury, zprávy, studia, jiné a podobné výzkumy Úvodní projekt : zvolení výzkumných procedur a technik, určení času a prostoru, harmonogram, finanční a personální otázky Předvýzkum : prověřuje úvodní projekt – sondy v malé skupině, pozorování, přehledy, pilotáž, prověřuje jasnost otázek, určuje kódování atd. Vlastní šetření: musí být jasné,zodpovědné, organizované, registrované , na úrovni. Vyhodnocení přehledné, názorné, jasné, počítačově zpracované je samozřejmost

Sociologické techniky Dotazník : nejčastější, otázky musí být srozumitelné, jasné, nezpochybnitelné, odpovědi bez velké námahy,krátký a výstižný.Otázky otevřené, zavřené. Typy otázek : -alternativní : vylučující/muž-žena,ano-ne/,nevím -kafeterie : více možností odpovědi / buď vyber z nabízených možností nebo podtrhni např. 3 možné varianty -fiktivní dialog: jde-li o problémy choulostivé, vystupují zde fiktivní osoby a respondent si vybírá tu, s jejímž jednáním souhlasí/ -stupnice: číselné hodnoty v otázkách /škála/nebo pořadí -otevřené otázky: svoboda ve zvolené odpovědi -filtrační otázky:před vlastní otázku je vložen filtr, který vyloučí osoby ,které k problému nemají co říci/např.znáš vyhlášku č.150?Ano,ne.Následuje otázka:“pokud ano, jak hodnotíš změny, které…“ Výhody: obsáhne velký počet lidí na velkém prostoru, množství údajů,není finančně náročný, snadno se zpracovává, odpovědi lze kódovat Nevýhody: nepružná vzhledem k nepředvídaným situacím, lidé otázky mohou různě chápat, nelze jít do hloubky, malá návratnost,nlze ověřit platnostf