Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik PN přechodu.
Advertisements

Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Vedení elektrického proudu v polovodičích
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Archimédův zákon (vztlaková síla)
Polovodiče typu N a P Si Si Si Si Si Si Si Si Si
Elektrický proud v polovodičích
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11
Příměsové polovodiče.
Vedení elektrického proudu v látkách I
PN přechod v el. poli.
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
FYZIKA 9. ročník POLOVODIČE TYPU N A P
POLOVODIČE.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01
Hromadná korespondence
Vedení elektrického proudu v polovodičích 2
Elektronické formuláře v programu MS Word
POLOVODIČE Polovodiče jsou pevné látky, které jsou určitých okolností vodiči a za jiných okolností izolanty. Z hlediska využití v praxi jsou nejdůležitějšími.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
VLASTNÍ POLOVODIČE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU Základní škola a mateřská škola Dvorce, okres Bruntál, příspěvková organizace Pořadové číslo projektu:
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Historie polovodičových součástek I.
9. ročník Polovodiče Polovodiče typu P a N.
NEVLASTNÍ POLOVODIČE.
Je-li materiál polovodič, vede proud?
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
POLOVODIČE Polovodič je látka, jehož elektrická vodivost závisí na vnějších nebo vnitřních podmínkách a dá se změnou těchto podmínek snadno ovlivnit. Příkladem.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ58 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Kód VM: VY_32_INOVACE_5 PAV03 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Petr Pavelka Datum: 20.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
Polovodičová dioda a její zapojení
* Pohyb volných elektricky nabitých částic nebo těles. * Vodič – látka obsahující volné elektricky nabité částice. * Izolant – látka, která má zanedbatelný.
MS Excel – tvorba křížovky
Pronouns Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ18 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
Polovodiče typu P a N Polovodičová dioda
Polovodičová dioda.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Polovodiče VY_30_INOVACE_ELE_734
ELEKTRONIKA Vodivost polovodiče. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Vedení elektrického proudu v polovodičích. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
POLOVODIČE Autor Mgr. Libor Vakrčka Anotace Prezentace PowerPoint – výklad, samostatná práce, zkoušení, DÚ, opakování Očekávaný přínos Pomocí prezentace,
1. Rozděl dané látky do dvou skupin
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
OPAKOVÁNÍ VEDENÍ PROUDU: - v kovech - v kapalinách - v plynech - ve vlastních a příměsových polovodičích.
POLOVODIČE Polovodiče jsou pevné látky, které jsou určitých okolností vodiči a za jiných okolností izolanty. Z hlediska využití v praxi jsou nejdůležitějšími.
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Vedení elektrického proudu v polovodičích
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Polovodiče Si Jaký chemický prvek má značku Si? Si Si klikni Je to čtyřmocný křemík. Je křemík za normálních okolností vodič, nebo izolant? Si Si Si izolant.
VLASTNÍ POLOVODIČE.
Transkript prezentace:

Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Polovodiče 2 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/F06 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Milan Hampl Název Polovodiče 2 (Polovodiče, jejich funkce a použití) Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Polovodiče Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Výklad, motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM říjen 2011

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz (nutné aktivní připojení) Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. Verze1.3 V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Polovodiče Pevné látky z hlediska vedení elektrického proudu dělíme na: Vodiče – vedou dobře el. proud (obvykle kovy) vedení umožňují volné elektrony Izolanty – vedou velmi špatně el. proud (obvykle nekovy) nedostatek volných elektronů Polovodiče – někdy se chovají jako vodiče, ale jindy jako izolant, chování ovlivňuje především teplota, osvětlení a hlavně různé příměsi do čistého polovodiče Nejpoužívanější polovodič je křemík

Křemík při zvýšené teplotě, osahuje více volných elektronů a vznikají a po uvolněných elektronech zůstávají „díry“ Křemík za pokojové teploty obsahuje málo volných elektronů - izolant Křemík s příměsí – vodivost typu P, nedostatek volných elektronů, přebytek „děr“ Křemík s příměsí – vodivost typu N, přebytek volných elektronů

Vodivost typu N (negativní): V krystalu křemíku jsou některé atomy nahrazeny pětimocnými atomy, např. arzenu. Jejich čtyři valenční elektrony se účastní vazeb, ale poté se již v chemických vazbách nemohou uplatnit. Jsou velmi slabě vázané a již při nízkých teplotách se stanou volnými elektrony. Vodivost typu P (pozitivní): Zabudují-li se do krystalové mřížky atomy trojmocného prvku se třemi valenčními elektrony, např. india, chybí pro obsazení všech chemických vazeb elektrony. V místě nenasycené vazby vznikne "díra" s kladným nábojem. Tuto "díru" může zaplnit elektron z některé jiné vazby a "díra" se v krystalu přesune na jeho místo. V křemíku s příměsí pětimocného prvku (říká se mu donor) je nadbytek volných elektronů, které po připojení ke zdroji způsobují jeho elektronovou vodivost typu N. Příměs trojmocného prvku (říká se mu akceptor) vytváří v krystalu křemíku nadbytek kladných "děr", které po připojení ke zdroji způsobují jeho děrovou vodivost typu P.

Elektronová a děrová vodivost

Polovodičová dioda Nevodivá oblast Polovodič typu N – obsahuje volné elektrony Polovodič typu P – nedostatek elektronu „díry“ Schematická značka polovodičové diody A – anoda , K – katoda Závěrný směr – proud neprochází Propustný směr – proud prochází

Diodový jednocestný usměrňovač K – katoda A – anoda K A Dioda zapojená v závěrném směru A K Dioda zapojená v propustném směru

Tranzistor – polovodičová součástka se dvěma přechody PN Tranzistor je používán nejčastěji jako zesilovač nebo spínač

Polovodičové součástky

Polovodičové součástky LED diody – světlo emitující diody Nahrazují indikační a signalizační žárovky, v poslední době i osvětlovací žárovky LED diody mají výrazně nižší příkon, a delší životnost. Jsou menší než žárovky a vydávají méně tepla.

Využití polovodičů Polovodiče nahradily elektronky v domácí i průmyslové elektronice. Dnes se vyskytují ve většině domácích spotřebičů. Nejrychleji se polovodiče vyvíjejí pro použití v počítačové a komunikační technice.

Použité zdroje http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/fyz9.htm http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/obsah.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Polovodi%C4%8D http://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/k31.htm#z http://lucy.troja.mff.cuni.cz/~tichy/elektross/soucastky/jeden_prechod/usmernov_dioda.html http://lucy.troja.mff.cuni.cz/~tichy/elektross/soucastky/jeden_prechod/dioda.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Tranzistor http://sf.zcu.cz/rocnik06/cislo04/nob_2000.html http://www.lib.cas.cz/cs/kalendarium?pg=2&s=kalendarium http://www.fzu.cz/~movpe/brana/brana.html http://www.root.cz/clanky/polovodicova-technologie-pouzivana-u-mainframu-druhe-a-treti-generace/ http://www.ckdpoel.cz/products.php/28 http://cs.wikibooks.org/wiki/Soubor:Verschiedene_LEDs.jpg http://cs.wikibooks.org/wiki/Soubor:Ledmrp.jpg