Etruskové
Etruskové Tajemný národ – jazyk stále nerozluštěn, vyspělé náboženství Žili v městských státech Spojovací článek mezi uměním řeckým a římským
Etruskové Etrurie – oblast dnešního Toskánska Etruskové mu říkali Tuscuanum Etruskové – Etrusci - Tusci
Etruskové Objevují se koncem 1. tisíciletí p. n. l. Rozkvět zažívají v 7. - 6. st. p. n. l. (v této době Řím ještě malá bezvýznamná osada) Ve 3. st. p. n. l. podlehli nadvládě Říma
Chrám Vysoká podezdívka, čtvercový půdorys, v průčelí dvě řady sloupů Ze dřeva a pálené hlíny Nedochovaly se Byly přizpůsobeny k pozorování hvězd Podobné řeckým, jen jednodušší
Toskánský sloup V hlavici podobný dórskému Hladký dřík (bez kanelur), patku Inspiroval renesanci
Hrobky Kruhová nebo čtvercová podezdívka Falešná klenba Připomínají obytné domy (podle náboženství tam mrtví žili)
Znali pravou klenbu, tzv. valenou – převzali ji Římané Domy Stavěli atriový dům Znali pravou klenbu, tzv. valenou – převzali ji Římané
Dochovali se kanály, mosty, silnice, zbytky městských opevnění Užitkové stavby Dochovali se kanály, mosty, silnice, zbytky městských opevnění CLOACA MAXIMA - 5.st.p.n.l., kanál odvodňující bažiny kolem Tibery, funguje dodnes
Cloaca Maxima Cloaca Maxima doslova znamená velká stoka Dosahuje šířky 3 m a výška je 4 m.
5.st.p.n.l., kanál odvodňující bažiny kolem Tibery, funguje dodnes Cloaca Maxima 5.st.p.n.l., kanál odvodňující bažiny kolem Tibery, funguje dodnes
Nejvíce se dochovalo hrobek: Půdorys atriového domu Kupolové hrobky Architektura Nejvíce se dochovalo hrobek: Půdorys atriového domu Kupolové hrobky
Sochařství Snaha o realistické pojetí = pravdivost, převzali od nich Římané Sochy – touha po pohybu Mistři TERAKOTY – pálená hlína Používali kámen, bronz (nejlepší metalurgové starověku)
Bronzová vlčice Kapitolská vlčice - později symbol Říma Postavičky Romula a Rema byly doplněny až v renesanci
Chiméry – bájné nestvůry
Sarkofágy Portréty na víku-vyznačují se portrétním realismem Sarkofágům dominovaly portrétní plastiky zemřelých (v životní velikosti) Znázorňovali manželské páry šťastně se usmívající
Sochařství Snímali i posmrtné masky Naturalismus až karikatura (Otylý Etrusk) Sochy byly polychromovány (mnohobarevné) Sochařství
Malířství Dochovalo se velmi málo Nástěnné malby v hrobkách I přes pohřební tématiku jsou radostné (ženy tančí, muži hrají na píšťalu) Malba je lineární, živá, barevná (vliv Kréty)
Malířství Náměty z mytologie, z Homéra (Illias a Odyssea) Ze života vyšší společnosti Dámy, které tančí Muži hrají na píšťalu Zpočátku výjevy radostné, později pochmurné
Užité umění Výrobky lité, kované nebo tepané Vysoká umělecká úroveň Ruční zrcadla, kovové nádoby, nářadí ze zlata, stříbra a bronzu
Užité umění Filigrán – zlatnická technika, proplétané drátky Granulování -jemná dekorace (šperku) drobnými zrnky zlata nebo stříbra
Keramika Bucchero – vypadá jako kov Vyrobeno z černé hlíny Páleno na vysokou teplotu Zdobeno rytím nebo plastickými reliéfy
Realismus v sochařství Římané převzali Valenou klenbu Jezení vleže Gladiátorské hry Realismus v sochařství Atriový dům
Realismus v sochařství Římané převzali Valenou klenbu Jezení vleže Gladiátorské hry Realismus v sochařství Atriový dům
Realismus v sochařství Římané převzali Valenou klenbu Jezení vleže Gladiátorské hry Realismus v sochařství Atriový dům
Realismus v sochařství Římané převzali Valenou klenbu Jezení vleže Gladiátorské hry Realismus v sochařství Atriový dům
Mika Waltari: Tajemný Etrusk Přečtěte si: Mika Waltari: Tajemný Etrusk
! Kontrola sešitů 16. 11. !