Elektronická učebnice - II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Advertisements

13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Název: Poškozování lidských práv Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
58.1 Přímá a nepřímá úměrnost
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Elektronická učebnice – II
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
78.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 4. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace.
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
Šikana Zdroj: .
09.1 Chodec v silničním provozu
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Elektronická učebnice - I
12.1 Mimořádné události, IZS
Pokus se vysvětlit pojem KULTURA.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
Elektronická učebnice - II
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
5.1 Měření na centimetry a milimetry
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Elektronická učebnice - I
21.1 Útvary souměrné podle osy
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.1 Lidská setkání Člověk není nikdy sám. Lidé jsou si v mnohém podobní, v mnohém se naopak odlišují. V průběhu života se budeme setkávat s mnoha lidmi v různých situacích. I přes všechny vnější a vnitřní odlišnosti nikdy nezapomínejme na to, že VŠICHNI LIDÉ JSOU SI ROVNI. Autor: Mgr. Eva Zralá

Lidé se od sebe mohou lišit z mnoha hledisek: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.2 Co již víme o odlišnosti lidí? Současná moderní doba přináší stále více příležitostí setkávat se s lidmi z různých koutů světa. Často vedle sebe žijí lidé s různou národností, rasou, náboženským vyznáním a dalšími odlišnostmi. Lidé se od sebe mohou lišit z mnoha hledisek: přirozené rozdíly (biologické) např. věk, pohlaví, rasa, postava, … sociální rozdíly (kulturní, ekonomické) např. jazyk, náboženství, vzdělání, zaměstnání, majetek, … Všeobecná deklarace lidských práv Všichni lidé se rodí svobodní a rovní v důstojnosti i v právech. I když si uvědomujeme pravidlo rovnosti všech lidí, často si můžeme všimnout, že se toto pravidlo zcela nedodržuje. Možná se i ty sám někdy přistihneš, jak na někoho nepohlížíš jako na sobě rovného, ani se k němu tak nechováš. Co s tím??? Zkus se řídit zásadou: CO SÁM NECHCEŠ, NEČIŇ DRUHÉMU.

PROBLÉMY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? PROBLÉMY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH šikana opakované fyzické či psychické omezování (týrání) jedince setkáváme se s ní ve školách, v armádě, ve vězení, ale i v rodině, zaměstnání (mobbing, bossing) diskriminace negativní rozlišování lidí na základě příslušnosti k nějaké skupině bez ohledu na vlastnosti a schopnosti konkrétního člověka např. diskriminace rasová, náboženská, podle pohlaví, … Ministerstvo školství šikanu definuje následovně: Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků. novodobá diskriminační hnutí související s rovností mužů a žen feminismus – ženské hnutí zaměřující se především na zkoumání nerovnosti pohlaví a změny v sociálním postavení žen sexismus – přesvědčení, že jedno pohlaví je nižší, méně důležité, méně schopné

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.4 Co si řekneme nového? POMOC LIDEM V NOUZI Pomoc lidem v nouzi - SOLIDARITA   lidé v nouzi: např. bezdomovci, nezaměstnaní, postižení příčinou nouze mohou být nešťastné události: požár domu, povodně (bez pojištění) dluhy → exekuce autonehoda (úraz) nezaměstnanost (vlivem ekonomické situace, vlastním zaviněním) pomoc = solidarita pomoc jedince (pošlu DMS, přispěju na sbírku, budu všímavější) pomoc různých center (azylové domy, poradny) pomoc státu = sociální politika státu (např. podpora v nezaměstnanosti, invalidní důchod, různé přídavky a příspěvky) V průběhu života se může každý z nás dostat do obtížné životní situace. Zamysli se a diskutuj se spolužáky: Jakými způsoby se mohou lidé dostat do obtížných situací – ocitnout se v nouzi? Lze tomu nějak předejít? Jak lze těmto lidem pomoci?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.5 Procvičení a příklady ZAHRAJTE SI SPOLEČNĚ HRU: středem učebny vede cesta, kam se postaví všichni žáci učitel/ka postupně čte různá tvrzení pokud žák dané tvrzení splňuje – postaví se k oknu pokud žák tvrzení nesplňuje – postaví se ke dveřím každý se snaží zapamatovat si, kolikrát byl u okna / u dveří příklady tvrzení: Mám mladšího bratra nebo sestru. Jezdím na kole. Nosím brýle. Čistím si zuby minimálně dvakrát denně. Snadno se naštvu. Mám domácí zvíře. Rád chodím do školy. Mám jedničku z matematiky. Hraju na hudební nástroj. Mám modré oči. … NA ZÁKLADĚ HRY DISKUTUJTE A POKUSTE SE ODPOVĚDĚT NA NÁSLEDUJÍCÍ OTÁZKY: Byli na určité straně vždy ti samí žáci? Proč ne? V čem se ve třídě všichni podobáte, jaké jsou vaše společné vlastnosti? Čím se jeden od druhého ve třídě odlišujete? Myslíš si o sobě, že přistupuješ ke všem spolužákům stejně? V čem jsou si podobni obyvatelé naší republiky? V čem jsou si rovni lidé na celém světě? Co dělá lidi rozdílnými? – tuto otázku vypracuj písemně do sešitu  

(psycholog, výchovný poradce, metodik primární prevence) Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.6 Něco navíc pro šikovné lidé v naší škole (psycholog, výchovný poradce, metodik primární prevence) JAK ŘEŠIT KRIZOVÉ SITUACE? Zjisti, kam se můžeš obrátit v případě potřeby. Vyhledej kontakty na nejbližší nápomocné instituce. Zjisti, jakou konkrétní pomoc nabízejí. krizové centrum linka důvěry azylový dům linka bezpečí

UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics 6.7 CLIL (Human meeting) help pomoc solidarity solidarita bullying šikana discrimination diskriminace crisis hotline linka důvěry shelter azylový dům, útulek UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.8 Test znalostí Jak se jmenuje dokument, který mimo jiné zaručuje rovnost všech lidí na světě? a/ Listina justica b/ Všeobecná deklarace lidských práv c/ Bruselská dohoda d/ Úmluva o rovnosti a nerovnosti Negativní rozlišování lidí na základě příslušnosti k nějaké skupině bez ohledu na vlastnosti a schopnosti konkrétního člověka se nazývá: a/ solidarita b/ dyslexie c/ diskriminace d/ feminismus Kterou situaci lze považovat za šikanu? a/ Spolužák do tebe nechtěně vrazil. b/ Při vybíjené tě spolužák vybil. c/ Spolužák ti zapomněl vrátit sešit. d/ Spolužáci se ti posmívají. Napiš jméno současného výchovného poradce na naší škole? Správné odpovědi: b d c ?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.9 Použité zdroje, citace Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 7 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2004, ISBN 80-7238-325-6 slide 2 http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ikana slide 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Diskriminace slide 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Feminismus slide 3 http://cs.wikipedia.org/wiki/Sexismus slide 3 http://www.zsnastrani.cz/pro-rodice slide 6 kliparty

6.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 6.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Rovnost a nerovnost, rozdíly mezi lidmi, diskriminace, šikana, solidarita, pomoc lidem v nouzi. Anotace Prezentace zabývající se přirozenými a sociálními rozdíly mezi lidmi, problémy v mezilidských vztazích, lidskou solidaritou, pomocí lidem v nouzi.