Nebezpečí racionální diskriminace 15.12.2010 VŠFS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Získávání a výběr Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
 VY_32_INOVACE_16_19  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova.
MIGRACE.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Tolerance a nesnášenlivost ve společnosti - rasismus
Studijní obor: Sociální činnost
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Horizontální témata EU
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Problémy menšinových skupin I
Sociálně patologické jevy
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Jana Kučerová Kateřina Raisová Lucie Matoušková Monika Pastorková
RASISMUS.
Úvod do učiva občanské výchovy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Horizontální priority = oblasti, které musí zohledňovat každý projekt předkládaný k podpoře ze strukturálních fondů Evasco s.r.o. Rumunská 1 CZ
Nashova rovnováha v elementárním redistribučním systému
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Základy zpracování geologických dat
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
XENOFOBIE.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chudoba a sociální desintegrace
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Tematický celek: Microsoft Excel Kód a název materiálu:
Základní pojmy kriminologie a penologie
Modely mentální retardace
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Sociální stratifikace
Migrace Z latinského migratio = stěhování změna sídliště přecházením z jednoho kraje do druhého (přesídlování, stěhování) Emigrant = dobrovolný nebo sociálně.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Zdroj obrázků: Sociálně patologické jevy společensky nežádoucí jevy.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Tolerance k národnostním menšinám
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
MIGRACE.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
LIDSKÁ PRÁVA y.
Škola základ občanského života
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Nebezpečí racionální diskriminace VŠFS

Na úvod je potřeba si nadefinovat pojmy, které se budou v dalším textu vyskytovat. Xenofobie - Obecně se toto slovo používá k označení mezilidské nesnášenlivosti a předsudků vůči lidem z jiné země, či při nedostatku úcty k jejich tradicím a odlišné kultuře. Abstraktně se toto slovo používá jako strach z neznámého, či z cizích věcí. A doslovně přeloženo to znamená “strach z neznámého”. Diskriminace - (lat. discriminare = rozlišovat) je termín označující nějaké rozlišování. Nejčastěji se používá v negativním významu rozlišování lidí na základě příslušnosti k nějaké obecné skupině bez ohledu na schopnosti konkrétního jedince. Podle konkrétního kritéria diskriminace se hovoří o diskriminaci na základě rasy, náboženského přesvědčení, politického přesvědčení, věku, pohlaví, sexuální orientace atd. Přesná a obecně uznávaná definice rasismu v současnosti neexistuje, záleží na pojetí jednotlivých autorů. Rasismus je pseudovědecká teorie, podle které jsou rasové biologické rozdíly příčinou přirozené nerovnosti lidí nebo trochu přesněji Rasismus je teorie nebo myšlenka, že existuje příčinné spojení mezi vrozenými fyzickými vlastnostmi a určitými rysy osobnosti, intelektu či kultury. S tím je spojována představa, že některé rasy jsou svou podstatou nadřazené jiným.

Diskriminace patologická a racionální 1. Kategorická (rigidní, patologická) diskriminace – diskriminace pramenící z vnitřního přesvědčení 2. Racionální (statistická) diskriminace – diskriminace vycházející ze zobecněné zkušenosti Druhá uváděná skupina je daleko běžnější a zřejmě i společensky nebezpečnější, protože poskytuje tomu kdo ji využívá výhodu nad ostatními. V některých oblastech je samozřejmě legální a běžně používaná (pojišťovny) První kategorie může nakonec vymizet působením ekonomických zákonů, ovšem druhá se naopak bude rozšiřovat (pokud se s tím něco neudělá)

Zajímavé experimenty Fryer, Goeree, Holt – University of Virginia Zaměstnavatelé a zaměstnanci Bertrand(ová), Mullainathan -MIT Životopisy (5000) - bílí o 50% více odpovědí

Šachovnice Thomase Schellinga Popis a ukázka (software)

Diskriminace ve školách Kdo je dnes diskriminován a proč? Jsou to ti, kteří se nějakým způsobem, který ohrožuje ostatní, liší. Proč? Protože z hlediska výplatní matice se většině nevyplatí s někým takovým „kamarádit“ - nemá cenu investovat do krátkodobého vztahu, je důležitější „být zadobře“ s těmi, které budu potkávat celý život. Potvrzení kontextuálních her? Také je výhodné (a strategicky správné) snižovat laťku náročnosti při studiu.

Absolutní a relativní hodnocení Absolutní hodnocení – ohodnocení výkonu údajem, který je měřitelný a „nezávislý“ na srovnávacím vzorku Relativní hodnocení – srovnání výkonu s ostatními (pořadí)

Jak z toho ven? 1) Opuštění teze o rovných příležitostech 2) Vytváření a) homogenějších kolektivů a/nebo b) prostředí, které preferuje žádoucí hodnoty 3) tvrdé vyžadování dodržování pravidel (nesmí se vyplácet „racionální zločinnost“) - tady je potřeba si uvědomit, že výplatní matice pro stejné skutky je pro různé lidi různá