Reedukace dysortografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_08_Čtení slabik J,P (SADA ČÍSLO 1)
Advertisements

Učivo o pravopise.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VYVOZENÍ SLABIK s PÍSMENEM a HLÁSKOU m, M
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Výukový software pro jazykovou složku předmětu český jazyk
Specifické poruchy učení
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Péče o žáky s SPU.
Výukové programy pro předmět český jazyk a literatura
Reedukace dyslexie.
Zvuková stránka jazyka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_441_Tvrdé a měkké slabiky AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK,
Škola: Základní škola a Mateřská škola Nečtiny, Nečtiny 39 Název: VY_32_INOVACE_SADA02_ČESKÝ JAZYK_DUM13 Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Klíčová.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zvuková stránka jazyka
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Příčiny SPU.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Nápravná metoda Grace Fernaldové
VÝSLOVNOST A PRAVOPIS PŘEJATÝCH SLOV
Psaní a editace textu Jindřich Terč.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
Reedukace SPU s využitím počítačů
Diagnostika a reedukace
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
Specifické poruchy učení
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: PaedDr. Milena Cempírková Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozpoznávání a čtení slabik z písmen L A M Téma: Český.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Říkáme si... Jazyk a řeč.
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ JAZYK
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Specifické poruchy učení
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Čtení a psaní genetickou metodou
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Reedukace dysortografie

Možné příčiny dysortografie nedostatečné sluchové vnímání; porucha v chápání obsahu psaného textu; nedostatečný rozvoj grafomotoriky; nedostatečný rozvoj řeči; nedostatečné osvojení systému mateřského jazyka; poruchy soustředění, paměti; poruchy procesu automatizace; pomalé pracovní tempo.

Reedukace specifických dysortografických chyb ROZLIŠOVÁNÍ KRÁTKÝCH A DLOUHÝCH SAMOHLÁSEK Při psaní je nutné, aby si žáci vše, co píší, diktovali nahlas. Je lepší porušovat zásadu plynulého psaní slov a psát znaménka ihned. Pomůcky bzučák; hudební nástroje; stavebnice s krátkými a dlouhými prvky; Zelinková O. Cvičení pro dyslektiky I. Praha: DYS, 2002.

Reedukace specifických dysortografických chyb Cvičení s bzučákem: Učitel předříkává slova, žák je přehrává s pomocí bzučáku; Učitel vyťukává rytmus a děti počítají, kolik zvuků slyšely. Pak napodobují rytmus vytleskáváním nebo vyťukáváním. Užití bzučáku při pravopisných cvičeních a diktátech. Učitel přehrává rytmické struktury a žáci vyhledávají odpovídající slova.

Reedukace specifických dysortografických chyb Cvičení na rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek: Znázorňování slov s krátkými a dlouhými samohláskami pomocí stavebnice; Žák má na poslech určit, zda je mezi dvěma slovy rozdíl nebo ne (vymyšlená slova: např. sáp-sap, existující slova: např. dál-dal); Grafické znázorňování délky samohlásek (/.. příhoda);

Reedukace specifických dysortografických chyb Doplňování krátkých a dlouhých samohlásek do textu; Tvoření vět se slovy, která se liší délkou samohlásek; Podtrhávání dlouhých samohlásek v textu se zdůrazněním délky ve výslovnosti; Zapisování pouze samohlásek ( popř. jen dlouhých samohlásek) ze slov, která učitel diktuje (žába : á a).

Reedukace specifických dysortografických chyb ROZLIŠOVÁNÍ SLABIK DY-DI, TY-TI, NY-NI Pomůcky: Tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni. Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky II. Praha: DYS, 2002. Cvičení s kostkami: Učitel předříkává dvojice slabik, žák je opakuje, ohmatává příslušnou tvrdou nebo měkkou kostku; Vyhledávání slov s danou slabikou. Žák mačká kostku a současně vyslovuje a vyhledává slovo s danou slabikou;

Reedukace specifických dysortografických chyb Rozlišování slov, která se liší tvrdostí slabik; Určování slabik ve slovech. Nejprve vyhledávaná slabika na začátku, pak na konci a na závěr uprostřed. Učitel vysloví slovo, žák zopakuje a mačká kostku. ROZLIŠOVÁNÍ SYKAVEK S, C, Z, Š, Č, Ž Pomůcky: Karty s písmeny, obrázky se slovy, která obsahují sykavky. Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky II.

Reedukace specifických dysortografických chyb Cvičení: Rozlišování sykavek ve slabikách, slovech; Vyhledávání slov se sykavkami; Rozlišování sykavek, které mění smysl slova (učitel říká: žít-šít, žák opakuje, ukazuje příslušná písmena); Rozlišování více sykavek v jednom slově: (např. rozcvička).

Reedukace specifických dysortografických chyb VYNECHÁVÁNÍ, PŘIDÁVÁNÍ A PŘESMYKOVÁNÍ PÍSMEN A SLABIK Pomůcky: Písmena, ze kterých dítě tvoří slova; Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky III. Praha: DYS, 2003. Cvičení: Písemná analýza a syntéza slov. Učitel vysloví: strom, žák opakuje s-t-r-o-m a píše; Podtrhávání správně napsaných slov; Tvoření slov ze zpřeházených písmen;

Reedukace specifických dysortografických chyb HRANICE SLOV V PÍSMU Pomůcky: Stavebnice, karty s předložkami, různé prvky znázorňující slovo; Zelinková, O. Cvičení pro dyslektiky III. Cvičení: Grafické znázorňování vět obsahujících předložky, zájmena a další krátká slova. Učitel vysloví větu a žák místo slov píše čáry nebo klade předměty;

Reedukace specifických dysortografických chyb Určování počtu slov ve větě; Čtení slov s předložkami s pomocí obrázků. Učitel ukáže obrázek, např. domu, a žák spojuje zobrazený předmět s předložkami na kartách, (např. u domu, před domem, za domem atd.).

Reedukace gramatických chyb Pomůcky: Karty s tvrdým a měkkým i-y, karty s párovými souhláskami. Přehled mluvnického učiva. Doplňovací cvičení. Cvičení: Vyhledávání příbuzných slov; Doplňování i-y ústně. Učitel říká slova a žáci zvedají karty se správnými písmeny; Doplňovací cvičení (Ton-k sl-šel s-čka.);

Reedukace gramatických chyb Zápis pouze těch slov, která obsahují procvičovaný jev; Opisování slov, v nichž žák často chybuje. Nezařazovat však příliš často; Při pomalém pracovním tempu žáků lze při hodině zařazovat kratší cvičení, která žák zvládne dokončit.

Opravování písemných prací Metodický pokyn MŠMT 13 711/2001-24 – žák může být hodnocen slovně. Neopravovat červenou barvou, žák si ji může zafixovat; Označit chybná slova tužkou a necháme žáka ještě jednou práci přečíst a chyby opravit; Pokud žák není schopen chyby vyhledat sám, pomáhá učitel a společně zdůvodňují pravopis; Chybná slova lze přelepit a nadepsat správný tvar;

Opravování písemných prací Zavést notýsek chybných slov; Existují přístupy, kdy nic nevysvětlujeme, ale u často se opakujících chyb napíšeme slovo desetkrát s tím, že žák barevně vyznačuje správný tvar, který si tak zrakově zafixuje.

Počítačové programy pro reedukaci dysortografie DysCom (www.razdva.cz); JAZYKOVÉ ROZBORY (www.matik.cz); SOVÍ PROGRAM: Soví písmenka , Soví slabiky, Soví slova, Soví věty a texty, Soví pohádky, Soví čítanka, Soví hřiště, Soví noviny (www.gemis.cz); ŠKOLA HROU I (www.matik.cz); ŠKOLA HROU II (www.matik.cz); ZÁBAVNÁ ČEŠTINA V ZOO (www.silcom-multimedia.cz); VŠEZNÁLEK (www.silcom-multimedia.cz).