Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona: III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_181 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 3. ročník Datum vytvoření: 19. 9. 2012
Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Prostředí podniku Předmět: Marketing a management Název učebního materiálu Analýza prostředí z pohledu marketingu Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace k vysvětlení vlivů prostředí na firmu, objasní vzájemné ovlivňování jednotlivých částí prostředí a firmy Klíčová slova: Marketingové mikroprostředí, marketingové mezoprostředí, marketingové makroprostředí Druh učebního materiálu: Prezentace
MARKETING A MANAGEMENT Analýza prostředí firmy z pohledu marketingu
Schéma marketingového prostředí
Marketingové mikroprostředí Organizační struktura a personální vztahy Organizační struktura: Funkcionální
Výrobková Smíšená – kombinace předcházejících
Komunikace ve firmě Vedení a motivace lidí – finanční motivace, soutěže prodejců, zaměstnanecké výhody,… Jaké zaměstnanecké výhody byste si představovali ve svém budoucím zaměstnání? Technologické vlivy Úroveň vybavenosti firmy – kvalita vybavení, jeho úroveň, užité informační technologie, opotřebení majetku,…
Ekonomické vlivy Majetek firmy – množství a složení Zdroje krytí – množství a složení Rozbor ukazatelů z finanční analýzy firmy Vyjmenujte druhy majetku a zdrojů krytí Jaké znáte ukazatele, které hodnotí ekonomickou situaci ve firmě? Ostatní Umístění firmy Image firmy Historie firmy,…
Marketingové mezoprostředí Partnerské firmy Dodavatelé – faktory výběru, zdroje informací Dopravci Specializované agentury Banky, pojišťovny,… Podle jakých kritérií byste si vybírali partnerskou firmu – dodavatele, banku, pojišťovnu,… Konkurence Odkud získáte informace o konkurenci a proč jsou pro nás tak důležité?
Veřejnost Finanční veřejnost – banky, pojišťovny, investoři,… Sdělovací prostředky – TV, rozhlas, tisk,… Vláda a vládní orgány Místní veřejnost – obyvatelé žijící v blízkosti firmy Obecná veřejnost Vnitřní veřejnost – zaměstnanci Uveďte konkrétní situace, jak může veřejnost ovlivnit firmu Zákazníci Spotřební trhy – zaměřené na domácnosti Průmyslové trhy – zaměřené na firmy Obchodní trhy – MO, VO Státní trhy Mezinárodní trhy – všechny dříve jmenované trhy v zahraničí
Marketingové makroprostředí Ekonomické prostředí Vlivy: inflace, nezaměstnanost, cla, daně, hospodářská politika státu,výše minimální mzdy, úroková míra,… Na internetu zjistěte, jaká je výše inflace, nezaměstnanosti, průměrné a minimální mzdy Demografické prostředí Vlivy: počet obyvatel, hustota obyvatel, pohlaví, věk, počet členů domácností, porodnost, úmrtnosti, migrace obyvatel,… Přírodní prostředí Vlivy: klimatické podmínky, půdní poměry, nerostné bohatství, ochrana životního prostředí,…
Technologické prostředí Vlivy: vědeckotechnický pokrok, nové technologie, genetické inženýrství,stále nové požadavky zákazníků,… Politické prostředí Vlivy: legislativa, politika státu, mezinárodní politická situace,… Které zákony musíte znát a dodržovat, pokud chcete podnikat Sociálně-kulturní prostředí Vlivy: hodnoty a postoje lidí, životní styl, náboženství, vzdělanost,…
Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, 2012. ISBN 987-80-87301-16-6 SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, 1994. ISBN 80-900015-8-0