Nejstarší formy komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

VY_32_ INOVACE_44_INFORMATIKA_ 3.+4.ROČNÍK_HISTORIE INFORMACÍ – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k vyvození učiva o počátku informací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Historie informací Autor: Eva Trávníčková, ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří Informatika 5. ročník.
HISTORIE INFORMACÍ Informatika 6. a 7. ročník ZŠ
INFORMACE STAROVĚK STŘEDOVĚK NOVOVĚK
ZÁKLADNÍ POJMY Informace Informatika Zpracování informací
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Komunikace.
ČÍM PÍŠEME ? A č ím se psalo d ř ív?. NEJSTARŠÍ PÍSMO VYTVO Ř ILI SUMEOVÉ NÁSTROJEM PSANÍ BYLA RÁKOSOVÁ PISÁTKA ZNAKY SE VTLA Č OVALY DO HLIN Ě NÝCH TABULEK.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_587_ Nejstarší písemné památky AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková.
III/2 XV A
Specifika rozhlasu a televize
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
Tvorba dokumentů. Sdělení prostřednictvím psaného textu je stále nejrozšířenější –Původně tesáno do kamene – nedá se nosit –Hliněné tabulky – trvanlivé,
TISKÁRNYTISKÁRNY Od tiskařských lisů až po laserové tiskárny.
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
Masová komunikace, masová média
Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 10 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Vznik a poslání písemnictví
Čínská kultura.
ČÍNA.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Informace a informační zdroje. informace obecně = obsah zprávy či sdělení V informatice = kódovaná data, která lze vysílat, přijímat, uchovávat či zpracovávat.
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Tvorba dokumentů.
STAROVĚK.
INFORMATIKA Historie pc.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Historie fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/42 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Letní knižní veletrh v Ostravě 1. Ročník Čtení v době digitální, Prof. PhDr. Jiří Trávníček, M. A Vypracovala: Suchyňová Radka 1.A SŠKNP o.p.s.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_08_SEI_PISMO.
Knihvazačství Ševčíková Martina. Úvod  Seznámení se vznikem písma  Čím se maturitní práce zabývá  Jakého výsledku chci maturitní prací dosáhnout.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PRACUJEME S TEXTY TEXTOVÉ EDITORY
Chronologický přehled vývoje médií
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Úvod do starověku; Vznik písma
ČÍNA.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Masová média a jejich vliv
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
OP VK Využívání ICT Sada č
Pravěk 6.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Nejstarší formy komunikace Kořeny masové komunikace Etapy ve vývoji lidské komunikace

Úvod: Masová komunikace je dnes považována za samozřejmost!!! Dnes předávání a doručování informací na dlouhé vzdálenosti může proběhnout téměř okamžitě. Z tohoto hlediska došlo od počátku lidské existence k velkým změnám.

Rozdělení jednotlivých epoch: Periodizace vývoje lidské komunikace EPOCHY VE VÝVOJI LIDSKÉ KOMUNIKACE Vývoj způsobů lidské komunikace je poměrně těžké rekonstruovat. Rozhodně obtížněji než vývoj v hmotné kultuře. Rozdělení jednotlivých epoch: epocha znamení a signálů epocha mluvení a jazyka epocha psaní epocha knihtisku epocha masových médií

EPOCHA ZNAMENÍ A SIGNÁLŮ Nejstarší forma komunikace Komunikace pomocí: Zvuků (vrčení, skřeky…) Pohyby těla (pohyby rukou, postoj těla…) Množství sdělení bylo v této epoše značně omezeno Malé množství sdělovaných informací. Pomalá komunikace. Jednoduchá sdělení. Komunikace raných hominidů.

EPOCHA MLUVENÍ A JAZYKA Komunikace člověka kromaňonského  součástí lidské kultury poprvé umění – jeskynní malby = první pokus o uložení informací = jakýsi předstupeň psaní. 40 – 10 tis. let (mladý paleolit) Život kromaňonce: z lovce se mění na zemědělce začíná domestikovat zvířata začíná užívat kovy, tkát objev kola a kladky víra v tajemné síly alternativní medicína Vše spěje k rozvoji velkých klasických civilizací.

EPOCHA PSANÍ 4 000 – 3 000 př. n. l. Vývoj se dramaticky zrychlil. písmo bylo vynalezeno nezávisle na sobě v několika částech světa. PRVNÍ: Číňané Mayové Sumerové – Mezopotámie Egypťané Tzv. úrodný půlměsíc: TURECKO IRÁK IRÁN EGYPT

Důležitý byl, pro vznik písma, rozvoj obchodu = potřeba zachytit prodej i nákup. Viz Pojmy – PÍSMO (Nejstarší písmo – klínové – Mezopotámie, záznam do hliněných destiček.) Další významná kultura – EGYPT: Propracovaný systém piktogramů – obrázkové písmo = hieroglyfy. Gramotnost – omezena (obrovské množství znaků).

Přenosové médium Jak u hieroglyfů, a do jisté míry i u klínových záznamů na hliněných destičkách, představovala velký problém přenosnost  právě proto tyto kultury hledaly vhodné médium pro přenos. (snadnější doprava…) 2 500 př. N. l. objevili Egypťané – papyrus. Myšlenky bylo možné ukládat, hromadit a přechovávat pro další generace.

Materiál sloužící pro psaní textů Základní surovinou byla stébla šáchoru papírodárného (Cyperus papyrus), který se nacházel výhradně v oblasti nilské delty, v suchém klimatu Egypta Výroba papyru

EPOCHA TISKU Převratná změna  výroba stovek či tisíce kopií jedné knihy… První rozhodující zlom před konečným nástupem tisku nastal v roce 105 po Kr. kdy čínský císařský úředník Cchaj Lun objevil postup výroby papíru ze směsi látkových odstřižků z hedvábí a lnu. Až do 7. století po Kr. Čína tento postup přísně tajila. Pak informace pronikly do Japonska a do arabského světa. Do Evropy se tento vynález dostal až v 8. století. Papír nahradil pergamen (suchá, očištěná, odtučněná kůže z oslů, ovcí nebo koz – hladce obroušené, nakřídované a hlazené).

Ukázka pergamenového svitku

Druhý rozhodující zlom – vynález knihtisku – Neznalost čtení a psaní se se udržela až do 15. století. Číst uměli pouze: kněží politická elita učenci písaři Druhý rozhodující zlom – vynález knihtisku – Johannes GUTENBERG (1397 - 1468) Tisk pomocí liter, sestavených v kovových rámečcích. Do té doby se knihy přepisovaly v klášterních scriptóriích velkým množstvím písařů. Jeho nejznámější dílo je 42-řádková bible z roku 1454 s barevnými ilustracemi, které byly ručně malované. Bible má 1282 stran Je tištěna v latině Náklad se pohyboval mezi 120 – 2OO výtisky.

Obrázek bible - Guttenberga

Rozvoj gramotnosti Na počátku 16. století se vyskytují již tisíce tištěných knih. Tisky jsou ve všech evropských jazycích – přístupné každému kdo uměl ve svém rodném jazyce číst. Knihy se stávají dostupnými pro širší veřejnost. Lidé se začínají učit číst a psát. Konec 19. století = vznikají masová média: Noviny Časopisy Vynález rotačního tisku snížil náklady, zrychlil výrobu. Pozn.: dnes digitalizace

EPOCHA MASOVÉ KOMUNIKACE Počátky masové komunikace položeny už na konci 19. století – komunikace se začíná zrychlovat. Prvním průkopníkem, který vedl ke vzniku elektronických masových médií, byl TELEGRAF (1837-1838) – vynálezcem byl Samuel Finlay MORSE. Komunikace pomocí teček a čárek = Morseova abeceda. Rozhodující však byl nástup 20. století: Film – počátek 20. století Rozhlas – 20. léta 20. století Televize – 40. léta 20. století

Počátek 50. let rozhlas se stává součástí všech amerických domácností. Přelom 50.-60. let se začíná podobným tempem rozšiřovat televize. 70. léta televize běžnou součástí amerických domácností. Přidávají se nová média: Kabelový přenos Internet Bezdrátová komunikace…