Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Česká republika-demokratický stát
Občanská nauka Ústava ČR; VY_32_INOVACE_D2_10 Interaktivní výklad: Ústava ČR Mgr. Ludmila Muchová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
1 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství.
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_541_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Česká republika Demokratický stát.
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
politické formy států a příklady
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Extremismus Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.208.
VY_32_INOVACE_15_Státy evropské unie (1) (2) (SADA ČÍSLO 6)
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_02_SVP_067_Zrn Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Volby v ČR Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.205.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Vrcholné státní orgány Autor:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceStát a jeho představitelé Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje státní.
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Nejvyšší kontrolní úřad
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVA.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Právní základy státu.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU – SLOŽKY STÁTNÍ MOCI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_ZEMĚPIS
VY_32_INOVACE_11_ČR – demokratický stát
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Státní moc výkonná zákonodárná soudní hlava státu vláda parlament
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Demokratický stát Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.216 Datum vytvoření: 10. 9. 2013 Vzdělávací oblast: Občanská výchova Ročník: druhý – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Co je stát, znaky demokratického státu, příklady států demokratických a nedemokratických, rozdělení státní moci v demokratických státech.

Metodické pokyny Materiál lze využít k výkladu nové látky nebo k opakování učiva. Prezentace obsahuje úkoly, které žáci samostatně vypracují do sešitu nebo na samostatný list. Řešení úloh je na posledním snímku prezentace. Pro práci je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Http://cs.wikipedia.org. [online]. [cit. 2013-09-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1t http://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_moc Http://www.imaturita.cz. [online]. [cit. 2013-09-10]. Dostupné z: http://www.imaturita.cz/maturitni-otazky/zaklady-spolecenskych-ved/pojem-statu,-pravni-stat,-ustavni- system-cr/112/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Francie Foto: Http://commons.wikimedia.org. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mapa_Francie.PNG?uselang=cs,dne 9. 9. 2013, autor STS Chvojkovice-Brod http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fran%C3%A7ois_Hollande_Journ%C3%A9es_de_Nantes.jpg, dne 10. 9. 2013, autor Jean-Marc Ayrault Http://www.nku.cz. Dostupné z: http://www.nku.cz/, dne 10.9.2013

Demokratický stát 1. Stát a státní moc 2. Demokratický stát 3. Dělba moci v demokratickém státě

1. Stát a státní moc Lidé žijící na určitém území si vytvoří společný stát. Ten má své úřady a instituce, zákony a pravidla, které lidé dodržují. Území státu vyznačují hranice. Při útoku na tyto hranice lidé svůj stát chrání. Stát ovlivňuje životy lidí. Pomáhá jim při ztrátě zaměstnání, povodních, ochraně životního prostředí a postihuje pokud spáchají trestný čin nebo neplatí daně. Státem je republika, monarchie nebo teokratická monarchie (Vatikán). Stát je organizované společenství lidí žijících na určitém území. Stát má na daném území moc (státní moc). Využívá ji k prosazení svých zájmů.

1. Stát a státní moc Vznik některých států sahá daleko do minulosti Francie – stát od r. 843 n. l. Obr. 1 – Mapa Francie Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mapa_Francie.PNG?uselang=cs, dne 9. 9. 2013, autor STS Chvojkovice-Brod

1. Stát a státní moc Stát potřebuje ke své činnosti: státní aparát, např. vládu, finanční úřad, katastrální úřad, území, na kterém státní orgány působí, občany státu, na které se rozhodnutí státu vztahuje, bezpečnostní složky – policie, armáda, právní řád, měnu, kterou se na území platí, nezávislost, tzv. svrchovanost, stát není nikomu podřízen. Stát může uzavírat smlouvy s jinými státy nebo organizacemi. Organizace spojených národů (OSN) sdružuje téměř 200 států.

2. Demokratický stát Podle způsobu vlády rozlišujeme státy: demokratické – lidé se podílí na vládě, na státní moci, nedemokratické – vládne vůdce, malá skupina lidí nebo duchovní, lidé se nepodílí na státní moci. Jak poznáme demokratický stát? Demokratický stát: dodržuje zákony a nezneužívá státní moc, uznává rovnost lidí před zákonem, chrání lidská práva, chrání nezávislost soudů,

Rozděl následující státy podle způsobu vlády: 2. Demokratický stát Rozděl následující státy podle způsobu vlády: demokratický nedemokratický Čína Slovensko Rakousko Kuba Německo Saudská Arábie Izrael Severní Korea

Rozdělení státu podle podílu občanů na vládě: 2. Demokratický stát Rozdělení státu podle podílu občanů na vládě: Demokratický Nedemokratický Slovensko Čína Německo Saudská Arábie Rakousko Kuba Izrael Severní Korea

2. Demokratický stát V čele demokratického státu (hlavou státu) je: prezident, zvolený občany nebo parlamentem, např. USA, Francie, Itálie, Německo, monarcha, jehož moc omezuje ústava nebo parlament, např. Dánsko, Nizozemí, Švédsko, Španělsko, Velká Británie, Japonsko. Panovníci stát hlavně reprezentují. Obr. 2 – François Hollande, prezident Francie od r.2012 Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fran%C3%A7ois_Hollande_Journ%C3%A9es_de_Nantes.jpg, dne 10. 9. 2013, autor Jean-Marc Ayrault

3. Dělba moci v demokratickém státě Demokratické státy omezili moc státu tak, že je rozdělena na tři oblasti: moc zákonodárnou – přijímá zákony, moc výkonnou – řídí stát, moc soudní – posuzuje, zda byl porušen zákon. Zákonodárnou moc má parlament, ten tvoří poslanecká sněmovna a senát. Výkonnou moc má prezident a vláda (premiér + ministři). Soudní moc patří soudům. Soudy jsou nezávislé.

3. Dělba moci v demokratickém státě Státní moc Parlament ČR Prezident a vláda ČR Soudy V demokratických státech jsou jednotlivé části státní moci na sobě nezávislé a jsou kontrolovatelné.

3. Dělba moci v demokratickém státě Státní aparát a různé instituce jsou financovány ze státního rozpočtu. Využití těchto prostředků podléhá kontrole. Kontrolní činnost provádí Nejvyšší kontrolní úřad. Informace o činnosti úřadu (NKÚ) najdou občané na http://www.nku.cz/. Obr. 3 – Sídlo NKÚ v Praze Zdroj: http://www.nku.cz/, dne 10.9.2013

Úlohy Zakroužkuj správnou odpověď! 1. Stát životy lidí ovlivňuje/ neovlivňuje. 2. V demokratickém státě se lidé na vládě podílí/ nepodílí. 3. Pro demokratický stát je důležité/ není důležité dodržování zákonů a lidských práv. 4. Napiš 3 demokratické státy ……………………………….. 5. Moc státu je rozdělením státní moci posílena/ omezena. 6. Moc zákonodárná patří parlamentu/ vládě.

Řešení úloh Správné odpovědi: 1. Stát životy lidí ovlivňuje. 2. V demokratickém státě se lidé na vládě podílí. 3. Pro demokratický stát je důležité dodržování zákonů a lidských práv. 4. Napiš 3 demokratické státy (USA, Francie, Německo, Velká Británie, Česká republika, Slovensko, Rakousko). 5. Moc státu je rozdělením státní moci omezena. 6. Moc zákonodárná patří parlamentu.