Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. Abrahám věří, že mu Hospodin splní slib - bude mít potomka.
Advertisements

22. Josefovi bratři přišli do Egypta nakoupit obilí
Táborová love story Rysové. Hlavní postavy: Kiwi, Rychlonožka, Klouzačka, Srnka, Práče, Skokan, Puchýř a Tučňák Dále hrají: Prskavka, Sojka, Čiperka,
Kamarádi :o) :o).
.... budeme mít rodinku můžete se podívat....
Citáty O LÁSCE.
BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
11. Jakub lstí dostává prvorozenecké požehnání
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
Integrita bezúhonnost
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Slova Květiny.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Irské štěstí OPRAVDU to funguje..
Každé ráno začíná život....
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Konverzace Máte psa nebo k očku?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Pozorně čti a vteřinu či dvě o tom popřemýšlej !
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
1.To jak nakládáme s penězi ovlivňuje náš vztah s Bohem Matouš 25:21 Jeho pán mu řekl: ‚Dobře, otroku dobrý a věrný, byl jsi věrný nad málem, ustanovím.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Konverzace: Kam pojedete v létě?. Kolja 3 Otázky a film.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se vrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů rodičům.
Až přečteš tento , zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“
Každý den jsme trochu starší…
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Dopis od Boha.
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
1. Zde u tvých jeslí stát chci dnes, | můj Ježíši, mé žití
2. V zajetí řádu klasicismu
1. Raduj se, Bůh dnes přišel k nám, to bratře, sestro, slyš! Otevři dům, ať vstoupí Pán. A nebe, země, zvuč a nebe, země zvuč a nebe, země, Králi zvuč!
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Zájmena Mgr. Renata Nogolová
Molière Anna Coufalová C1B.
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Lakomec - Molliére
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
Citáty z knihy Malý princ
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem...nejsi sám AC Slavkov u Brna,
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Irské štěstí.
1. Svatá doba, Páně den; | Hospodin buď veleben
Až přečteš tento , zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Každý den jsme trochu starší…
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Ach ty naše krásné ženy.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 17.1.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Vývoj světové a české literatury v kulturních souvislostech Téma: Moliére - Lakomec Metodický list/anotace: Rozbor díla za použití interaktivní tabule

MOLIÉRE LAKOMEC Harpagon Kleant, jeho syn Eliška, jeho dcera Valér Mariana, jeho sestra Anselm, jejich otec Frosina, dohazovačka Děj se odehrává v Paříži roku 1670

Jaký vztah mají Eliška a Valér. „Valér: Co je vám, Eliško Jaký vztah mají Eliška a Valér? „Valér: Co je vám, Eliško? Řekla jste mi, že mě máte ráda, a teď věšíte hlavinku. Já jsem šťasten, a vy vzdycháte. Snad nelitujete, že jste se mi zaslíbila, když jsem tolik naléhal? Eliška: Jak bych mohla! Ale bojím se, jak se to všechno skončí. Bojím se, že vás mám až příliš ráda. Valér: Když mě máte ráda, tak čeho se bojíte? “(1) Z čeho má obavy Eliška? „Eliška: Bojím se tatínka, bojím se, co tomu řekne rodina, a nejvíc ze všeho se bojím vaší nestálosti. “(2) Proč se Eliška obává otce? Bojí se, že otec nebude souhlasit se sňatkem s Valérem.

Eliška: To se raději zabiju, než bych si vzala takového muže! S kým se chce oženit Kleant? „Kleant: Něco tak rozkošného příroda ještě nestvořila, a byl jsem ztracen, sotva jsem ji spatřil. Jmenuje se Mariána a bydlí u své hodně staré maminky, která skoro ustavičně churaví a ke které andělská bytost chová takovou lásku, že si to nedovedeš představit!“(3) Kdo také si chce Mariánu vzít za ženu? Harpagon Jaké plány má Harpagon s Eliškou? Jaký názor má Eliška? „Harpagon: Hodlám ji dnes večer provdat za muže, který je stejně zámožný jako moudrý. A ta opice se mi do očí ušklíbá, že prý ne, že si ho nevezme. Eliška: To se raději zabiju, než bych si vzala takového muže! Harpagon: Je to usedlý, rozumný, ba moudrý pán v nejlepších letech. Víc mu není než nějakých padesát a peněz prý má jako želez.“(4)

Jaký je Harpagon? „Kleant: Je horší, než si kdo může pomyslit. Vídal to kdy svět, aby někdo takhle nelítostně škudlil na vlastních dětech? Aby je takhle mořil svou šílenou skoupostí? K čemu jsou nám naše peníze, když se k nim dostaneme teprv, až jich už nebudeme moci užít? Když teď u kdekoho musím dělat dluhy, abych uhájil holé živobytí? Když se oba musíme doprošovat obchodníků, jestliže chceme chodit ustrojeni jako lidé? Slyším jeho hlas. Pojď pryč, ať si to dopovíme. A pak společně poženeme na jeho bezcitné srdce.“(5)

Jak se snaží Harpagon šetřit Jak se snaží Harpagon šetřit? „Harpagon: Tak tobě ukládám, abys vysmejčila. Ale s citem! Nábytek moc nedrbej, ať neodřeš polituru! Krom toho ti po dobu večeře dávám na starost láhve. Jestli se nějaká ztratí nebo se něco rozbije, budu se hojit na tobě a strhnu ti to ze mzdy. Ty, Propilvovsi, a ty, Tresko, vy dva budete vyplachovat sklenice a nalévat. Ale jen když hosti budou mít žízeň, a ne jako někteří nestydové, co je ponoukají, když by si sami na pití ani nevzpomněli. Čekejte, až vás požádají, třeba i kolikrát! A vždycky pamatujete, abyste přilili hodně vody! A pozor, ať si moc neušoupáte šaty!“(6)

„Harpagon: A teď, kmotře Jakube, hleď, abys dal do pořádku kočár a uchystal koně. Pojedeš s nimi na trh. Jakub: S našimi koňmi, milostpane? S těmi tak někam dojedu! Vždyť ty už ani neuzdvihnou nohy. Neřeknu, že leží na stlaní, to by mě musil Pán Bůh trestat, protože žádné nemají. Ale mají u vás pořád tak přísný půst, že to už ani nejsou koně, ale mátohy nebo strašidla na způsob koní.“(7)

Co je smyslem Harpagonova života Co je smyslem Harpagonova života? „Harpagon: Člověk má celý dům, a co se nastará, než v něm najde skrejš, aby byla aspoň trochu spolehlivá. Těmhle kovaným truhlám totiž zásadně nevěřím a nikdy věřit nebudu. Podle mého je to zrovna špek na zloděje a to první, po čem jdou. Ale stejně nevím, jestli jsem udělal dobře, že jsem těch třicet tisíc, co mi včera vrátil jeden dlužník, zakopal na zahradě. Třicet tisíc v domě, a ve zlatě k tomu, to už je sumička, která stojí za hřích.“(8)

Kdo je Čipera. Jaký je jeho vztah k Harpagonovi Kdo je Čipera? Jaký je jeho vztah k Harpagonovi? „Čipera: Jen co je pravda! Lakota toho vašeho vy naštvala i beránka. Nemám chvála pánu bohu, nijak zvláštní sklon k šibenici. A když se někdy kamarádi poustějí do všelijakých kšeftíků, vždycky uhnu včas a jdu radši dál od těch šmajchlů, jak jen dost málo zavánějí oprátkou. Ale věřte mi, váš otec, ten mě svou lakotou zrovna ponouká, abych ho okrad. A kdybych to udělal, ještě bych si snad myslil, že mám zásluhu.“(9)

Okrade Čipera Harpagona? „Kleant: Co je to? Čipera: Kasička vašeho otce. Vyfouk jsem mu ji. Kleant: Jak se ti to povedlo? Čipera: Všechno vám povím. Ale teď: zachraň se, kdo můžeš. Již ho slyším křičet.“(10)

Jak se chová Harpagon, když zjistí, že mu někdo ukradl peníze Jak se chová Harpagon, když zjistí, že mu někdo ukradl peníze? „Harpagon: (už ze zahrady je ho slyšet, jak křičí) Chyťte zloděje! (Vběhne prostovlasý) Chyťte zloděje! Chyťte zloděje! Chyťte vraha! Stráž! Panebože na nebi! Je po mně! Zabili mě! Podřezali mě! Ukradli mi moje peníze! Kdo to mohl být? Kam se propad? Kde se skrývá? Kam se vrtnout, abych ho našel? Kam běžet? Kam neběžet? Není tamhle? Nebo tady? Kdo je to? Stůj! Vrať mi mé peníze, padouchu! (Popadne sebe samého za ruku) … Všechny dám oběsit, a jestli se neshledám se svými penězi, oběsím se potom sám.“(11)

Jak končí celé drama? Když jsou Harpagonovi vráceny peníze, souhlasí se sňatkem obou dětí, pokud jim nebude muset dát věno, zaplatí výlohy za obě svatby a nechají Harpagonovi ušít šaty. Všichni společně odchází, Harpagon zůstává sám se svou „znejmilejší“ kasičkou a je šťastný.

POUŽITÁ LITERATURA, CITACE MOLIÉRE. Lakomec POUŽITÁ LITERATURA, CITACE MOLIÉRE. Lakomec. Praha: Mladá fronta, 1966, ISBN 23-078-6 (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) Zdroj klipartů: MS Office, Verze : 14.0.6123.50