Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování materiálových zásob, způsob A
Advertisements

Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Propojení dat mezi MS-Word a MS-Excel
Použití obilovin v kuchyni
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Kontrola těsnosti spalovacího motoru
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Ochrana proti zpětnému proudění vody
Dodatečné provádění svislých izolací
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Vlastnosti posloupností
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Word – Hypertextový odkaz
Excel – základní početní operace
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky z oceli Střední odborná škola Otrokovice
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Rozvodovky, diferenciály, pohony 4 x 4
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Řízení motorových vozidel
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Vaření – rozdělení, způsoby
Přídavné převodovky a kloubové spoje
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Automobily – koncepce, karoserie
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Pevné části motoru – kontrola, údržba
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Směšovací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Kapalinové chlazení, chladící kapaliny
Automatické převodovky
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Transkript prezentace:

Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /8 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/20 Název DUM Chlazení motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: chlazení motorů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vzduchové chlazení, vodní chlazení, samooběžné a nucené chlazení Datum 18. 12. 2013

Chlazení motorů Náplň výuky Chlazení motorů účel chlazení motorů vzduchové chlazení konstrukce vodního chlazení porovnání vlastností vzduchového a vodního chlazení

Chlazení motorů – účel, konstrukční popis jednotlivých druhů 1) odvádět přebytečné teplo z motoru 2) udržovat provozní teplotu motoru - odpadní teplo se využívá pro vytápění Druhy 1) vzduchové a) náporové b) s nuceným prouděním vzduchu   2) kapalinové a) samooběžné (termosifonové) b) s nuceným oběhem kapaliny

– náporové, prouděním – nezakrytý motor je ochlazován proudem Vzduchové chlazení – náporové, prouděním – nezakrytý motor je ochlazován proudem vzduchu při jízdě – s nuceným prouděním vzduchu – u zakrytých motorů za pomoci ventilátorů Konstrukční popis Válce a hlava válce jsou pro zvětšení chladící plochy opatřeny žebrováním, které chladí motor a olej je chlazen v chladiči oleje (3). U systému s nuceným prouděním vzduchu je použit ventilátor (1). Obr. 1: Náporové chlazení vzduchem Obr. 2: Vzduchové chlazení s radiálním ventilátorem

Chladící výkon můžeme regulovat - škrcením průtoku vzduchu (klapky) - změnou otáček ventilátoru (měnitelný převod klínovým řemenem, převod hydrostatický, hydrodynamická /kapalinová/ spojka, elektromagneticky ovládaná třecí spojka) Kapalinové chlazení Samooběžné (termosifonové) – chladič, chladící kanálky (dvojité stěny) v bloku motoru kolem válců a hlavy válců, odvodní a přívodní hadice, chladící kapalina. Obr. 3: Samooběžné (termosifonové) chlazení

Kapalinové chlazení s nuceným oběhem Termostat (1) (pouští chladící kapalinu do chladiče (velký chladící okruh), když motor dosáhne provozní teploty cca 80 °C), ukazatel teploty motoru (2), termospínač (3) (při horkém motoru nebo při jeho přehřátí sepne ventilátor), snímač teploty (3), tepelný výměník vytápění vozidla (4) = topení, čerpadlo chladící kapaliny (5) (pohání chladící kapalinu), chladič (6), elektromotor větráku (8), vyrovnávací nádržka (9), chladící kapalina, chladící vzduch (7) (nepřímé chlazení). Obr. 4: Chlazení s nuceným oběhem chladicí kapaliny

Porovnání vlastností vzduchového a vodního chlazení Výhody vzduchového chlazení – jednodušší, cenově výhodnější konstrukce – nižší hmotnost – menší celkové rozměry – spolehlivější provoz, zejména v těžších povětrnostních podmínkách – jednodušší instalace, údržba i obsluha – rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu Nevýhody vzduchového chlazení – větší kolísání provozní teploty – vyžaduje větší vůli pístů ve válcích, ty jsou pak náchylnější ke klepání – ventilátor má poměrně velký příkon (až 8% výkonu motoru) a také zvyšuje hlučnost – větší hlučnost motoru

Kontrolní otázky 1. Vysvětli účel chlazení motorů. 2. Popiš vzduchové chlazení. 3. Popiš konstrukci vodního chlazení. 4. Srovnej výhody a nevýhody obou typů chlazení.

Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 150 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 150 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 152 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 152

Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav: Motory, 6. vydání, Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.