Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /8 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/20 Název DUM Chlazení motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: chlazení motorů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vzduchové chlazení, vodní chlazení, samooběžné a nucené chlazení Datum 18. 12. 2013
Chlazení motorů Náplň výuky Chlazení motorů účel chlazení motorů vzduchové chlazení konstrukce vodního chlazení porovnání vlastností vzduchového a vodního chlazení
Chlazení motorů – účel, konstrukční popis jednotlivých druhů 1) odvádět přebytečné teplo z motoru 2) udržovat provozní teplotu motoru - odpadní teplo se využívá pro vytápění Druhy 1) vzduchové a) náporové b) s nuceným prouděním vzduchu 2) kapalinové a) samooběžné (termosifonové) b) s nuceným oběhem kapaliny
– náporové, prouděním – nezakrytý motor je ochlazován proudem Vzduchové chlazení – náporové, prouděním – nezakrytý motor je ochlazován proudem vzduchu při jízdě – s nuceným prouděním vzduchu – u zakrytých motorů za pomoci ventilátorů Konstrukční popis Válce a hlava válce jsou pro zvětšení chladící plochy opatřeny žebrováním, které chladí motor a olej je chlazen v chladiči oleje (3). U systému s nuceným prouděním vzduchu je použit ventilátor (1). Obr. 1: Náporové chlazení vzduchem Obr. 2: Vzduchové chlazení s radiálním ventilátorem
Chladící výkon můžeme regulovat - škrcením průtoku vzduchu (klapky) - změnou otáček ventilátoru (měnitelný převod klínovým řemenem, převod hydrostatický, hydrodynamická /kapalinová/ spojka, elektromagneticky ovládaná třecí spojka) Kapalinové chlazení Samooběžné (termosifonové) – chladič, chladící kanálky (dvojité stěny) v bloku motoru kolem válců a hlavy válců, odvodní a přívodní hadice, chladící kapalina. Obr. 3: Samooběžné (termosifonové) chlazení
Kapalinové chlazení s nuceným oběhem Termostat (1) (pouští chladící kapalinu do chladiče (velký chladící okruh), když motor dosáhne provozní teploty cca 80 °C), ukazatel teploty motoru (2), termospínač (3) (při horkém motoru nebo při jeho přehřátí sepne ventilátor), snímač teploty (3), tepelný výměník vytápění vozidla (4) = topení, čerpadlo chladící kapaliny (5) (pohání chladící kapalinu), chladič (6), elektromotor větráku (8), vyrovnávací nádržka (9), chladící kapalina, chladící vzduch (7) (nepřímé chlazení). Obr. 4: Chlazení s nuceným oběhem chladicí kapaliny
Porovnání vlastností vzduchového a vodního chlazení Výhody vzduchového chlazení – jednodušší, cenově výhodnější konstrukce – nižší hmotnost – menší celkové rozměry – spolehlivější provoz, zejména v těžších povětrnostních podmínkách – jednodušší instalace, údržba i obsluha – rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu Nevýhody vzduchového chlazení – větší kolísání provozní teploty – vyžaduje větší vůli pístů ve válcích, ty jsou pak náchylnější ke klepání – ventilátor má poměrně velký příkon (až 8% výkonu motoru) a také zvyšuje hlučnost – větší hlučnost motoru
Kontrolní otázky 1. Vysvětli účel chlazení motorů. 2. Popiš vzduchové chlazení. 3. Popiš konstrukci vodního chlazení. 4. Srovnej výhody a nevýhody obou typů chlazení.
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 150 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 150 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 152 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 152
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav: Motory, 6. vydání, Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.