Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Etická hlediska péče o staré občany
Individuální psychologie
Autor prezentace (upravit v předloze) funkce autora (upravit v předloze) NADPIS PREZENTACE (upravit v předloze) Vytváření a posilování protikorupčního.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Pozitivní hodnocení sebe
Struktura poradenského procesu
Vývojová psychologie Škola:
Obecná a vývojová psychologie dne
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Rodina.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Erich Fromm ( ) Erik Erikson ( )
Přístupy k osobnosti Škola:
Významní teoretici v historii psychologie
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
KONFLIKT Božena Genrtová.
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Psychoanalýza Psychoanalýza a z ní vycházející směry: Ego-psychologie
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov41 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Selhání v komunikaci lékař - pacient PhDr. Dr.phil. Laura Janáčková, CSc. Oddělení.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Teorie motivace Adéla Furiková.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Členění životního cyklu
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Anna Freudová.
Konkrétní psychologie osobnosti
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Skupinová dynamika.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Struktura poradenského procesu
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Číslo v digitálním archivu školy
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Psychologie dospělých
Periodizace lidského vývoje
Psychodynamický přístup
Transkript prezentace:

Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015

Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé Ich: vědomé+NE (vč obran) (zkušenost v obou) Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS

Celoživotní nevědomý boj SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese ↓ fantazie, přání, myšlenky chování touha ukojení × PRAVIDLA K O N F L I K T Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Celoživotní nevědomý boj

DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil… SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese ↓ fantazie, přání, myšlenky chování ZÁKL. ŽIV. MOTIVACE × stabilita rodiny a společnosti K O N F L I K T OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil…

NEVĚDOMÉ OBRANY SPOLEČNOST OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: Vědomí PRAVIDLA OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit ↓ neničíme, neznásilňujeme Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS NEVĚDOMÉ OBRANY

Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI SPOLEČNOST PRAVIDLA OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit ↓ neničíme, neznásilňujeme (tedy ne „přímo“) uspokojení pro spol přijatelným způs. spol. fční jedinci spokojení (necítí se VINNI) Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI

NEURÓZA: přehrada před protržením SPOLEČNOST PRAVIDLA konflikt, KONFLIKT ↓ palčivé omezení OBRANAmi ↓ neurotický symp Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS NEURÓZA: přehrada před protržením

Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE VĚK

Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé Orální Anální Falické Latence Genitální Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE Vývojový × Kalendářní

Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé Orální Anální Falické Latence Genitální Každé vývojové obd. = spec. nároky na osobnost Podm. Postupu v ONTOGENET HIEARCHII NESPLNĚNÍ = DLUH Freud × Erikson Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE

Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem 1.r 3.r 5.r 12 24 ?? † I II III IV V VI VII VIII Orální zákl. důvěra – přijetí světem Anální autonomie – rce. na svět Fali/Oidi iniciativa – prosadit se ve sv. Latent. seberealizace – koop+komp Genit. identita – úloha ve světě @ intimita – místo ve světě @ tvořivost – odkaz světu @ integrita - opuštění světa

Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem 1.r 3.r 5.r 12 24 ?? † I II III IV V VI VII VIII Orální zákl. důvěra × nedůvěra Anální autonomie × pochybnost Fali/Oidi iniciativa × vina Latent. snaživost × méněcennost Genit. identita × konfuze rolí @ intimita × izolovanost @ tvořivost × stagnace @ integrita × zoufalost, zahořk

Erikson Nedůvěra Ke Světu Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem Vytvořili rodiče bezpečný domov? Role MATKY: Ochrana před prvními NEPŘÁTELSTVÍMI hlad, opuštění, bolest 1.r Nedůvěra Ke Světu

Freud Touha pasivně přijímat agresivně si brát Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE ústa – u(spo)kojení při přisátí - pasivní – instiktivní - aktivní – agresivní Dospělost: „francouzák“, „laskání prsů při sexu“ 1.r Touha pasivně přijímat agresivně si brát

Freud fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“ Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE optimismus/pesimismus naivita/podezíravost povýšennost/podcenění manipulátor/pasivní obdivující/závistivý 1.r fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“

Freud *separace *projekce *popření *inkorporace Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem I PASIVNĚ PŘIJÍMAT/AGRESIVNĚ SI BRÁT …nezralost… Dítě je ve svých potřebách závislé na rodiči Dospělý se bojí samoty (za to „jak sobecký je“) Dítě vyplivne, co mu nechutná × Dospělý se vidí tak, jak jej vidí jiní Dítě raději zavře oči a usne × Dospělý bagatelizuje závažnou situaci Tak jak dítě hltavě saje z prsu Tak dospělý přijímá představy jiných *separace *projekce *popření *inkorporace

Erikson STUD Pochybnost Mravní čistota Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. Na svět Schopnost akt. reagovat na okolní svět? Schopnost ovládnout vlastní tělo? 1. imperativ MATKY: řád čistoty = hodnocení! Základ MORÁLKY (vnější) 3.r STUD Pochybnost Mravní čistota

*přílišný důraz na vzhled a časnost Freud Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. na svět Děti si chtějí hrát s konečníkem/fecies... ...a rodiče jim to nedovolí ŘÁD ČISTOTY × anální erotika dětí 3.r *přílišný důraz na vzhled a časnost Dítě se raději omluví a pyká (než riskovat konfrontaci) Stud dospělých – negování inkontinence u lékaře (kontience – trospium × demence – AChEI rivastigmin)

Kontrolující × benevolentní Freud Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. Na svět AUTONOMIE dítěte × nároky RODIČE Lakota/marnotratnost Uzavřenost/výbušnost Tvrdohlavost/povolnost Pořádek/bordelář Čistotnost/špindíra Preciznost/povrchnost 3.r Kontrolující × benevolentní

Erikson VINA Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III Falické iniciativa - Podnikavost: idea-cesta-cíl! Prosadit se × REPRESE OKOLÍ Vina – nevhodné prosazení 5.r VINA

Freud VINA Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III Falické iniciativa ; (též Oidipovské) Zaujetí genitálem, masturbace dětí Matka sex. obj, otec sokemkastrační cplxidentifikace s otcem Matka nedala penis závist penisu (feminist. kritika) „hraní na doktory“, Vina – nevhodné prosazení 5.r VINA

Vina/ pýcha Freud Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III Falické iniciativa ; (též Oidipovské) INICITIVA; rce rodiče na INCESTNÍ touhu domýšlivost/sebenenávist, méněcen. pyšnost/skromnost stylizovanost/otevřenost koketnost/stydlivost společenskost/izolovanost neomalenost/ostýchavost 5.r Vina/ pýcha

Feminismus Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III Falické iniciativa ; (též Oidipovské) 5.r kastrovaný muž slabší morálka motivace: žárlivost+závist ovládány pudy služebníci mužů Deutsh, Klein (1./2 20. st): ex- Millet (1971): konzervativní viktoriániský patriarcha idealizující si ženy jako pečující anděly ; šovinista; nejsilnější kontrarevoluční síla Appinanesi (2000): žena není zmrzačený muž Goldman (1909): přiznání sexuality ženám Formulace sexuality žen bez teologického moralizování Mitchell (1973): závist penisu jako symbol touhy po rovnoprávnosti: sociální kastrace

Erikson Měně-cennost Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem IV Latence zákl. důvěra – přijetí světem Seberealizace, kompetice, kooperace, know-how 12 Měně-cennost

Freud Klid před bouří Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem IV Latence zákl. důvěra – přijetí světem Vytěsnění genitálních tužeb (až do puberty) 12 Klid před bouří

Erikson Konfuze rolí Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem V Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: vzory, identifikace, symboly, iedologie, fascinace=zamilovanost 24 Konfuze rolí

Freud analysa Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem V Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: nikdo nevstpuje Zdráv, každý nějaký konflikt 24 analysa

Erikson samota Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem VI Intimita - sdílení intimního teritoria s životním partnerem (sebepřesah) Raná dospělost ? samota

Erikson stagnace Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem VII Kreativita tvořivost+plodivost Odkaz světu (další generací, Celoživotním dílem) Zralá dospělost ? stagnace

Erikson Promarněný život Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem VII Iintegrita – dosažení smíření se světem Stáří Promarněný život

Partnerský vztah PŘENOS PŘENOS REGRES PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU ↓ Úzkost × Nenaplnitelné naděje První léčitel = rodič (MATKA) Zákl. důvěra (E I-orální °) × nedůvěra ve vztahu PŘENOS VZORCŮ RCÍ-CHOVÁNÍ Z minulých vztahů s prim. obj. REGRES Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] I vědomá -- racionální = známé důvody návštěvy ↓ Racionální řešení problému = terapeut == odborník × II nevědomá -- emocionální = pocit, afekt, fantazie, přání Přenos vz. minulého (nedůvěra)

×!DEVALVACE Platsebo Pozitivní přenos PŘENOS PŘENOS PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU ↓ První léčitel = rodič (MATKA) Zákl. důvěra (E I-orální °) Lékař ochotný, empatický, zájem PROUHLOUBENÍ ZÁKL. VZTAHU Důvěrná ochotná spolupráce Společné řešení nemoci Lékař/Terapeut/zdr. Sestra NEREALISTICKÉ PŘEDSTAVY NÁHRADOU PEČUJÍCÍHO RODIČE „VĚDOUCÍ“ „OMNIPOTENTNÍ“ „SILNÉ OSOBNOSTI“ O NEMOCNÉHO-DÍTĚ: „SLABÝ“ „NEJISTÝ“ „OHROŽENÝ“ „ÚZKOSTNÝ“ ×!DEVALVACE Platsebo

pomluvy Zůstat nad věcí Negativní přenos PŘENOS PŘENOS PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu Nenaplnění pozitivního očekávání (ta často nereálná) ↓ DEVALVACE Nedůvěra, ODPOR, vzdor  BEZ př. konfrontace  nerespekt. plánu = Ohrožená – komplikovaná spolupráce anon. pomluvy ↑ Zlost, zášť, závist, strach, ponížení, žárlivost, utrpení, trauma, stud Lékař/Terapeut/zdr. Sestra (špatné jednání, arogance) negativní vztah rcí (NENÍ přenosem) pomluvy Zůstat nad věcí

Prim léčitel = matka REGRESE Down-grade Návrat na minulý vývojový ° OTEC DÍTĚ Prim léčitel = matka

Vysvětlit, že škodí víc sobě REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [1] VZDORNÝ typ přenosu Př. Svlečené dítě stojící na hanbě ↓ (~~~ANÁLNÍ) Vyšetření = stud-ponížení = trest Lékař = autoritářský otec ↓ Nutnost podrobení se lékaři-otci pacient Autoterapie vzdorem volby: Model malířům Vysvětlit, že škodí víc sobě

Nevychovávat, nenadávat REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [2] Př. Dítěti vyčítána odp. za nemoc ↓ (~~~FALICKÉ) Nemoc = odplata = pocit viny ↓ Očekávání trestu od otce-lékaře pacient Nevychovávat, nenadávat

Přesvědčit o dobrých úmyslech REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [3] paranoidněpersekuční Dítě nevěří matce, nebezpečný sv ↓ (~~~ORÁLNÍ) Lékař–panická úzkost–monstrum ↓ Očekávání toho nejhoršího pacient Přesvědčit o dobrých úmyslech

Dodržovat etiku × risk pomsty REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [4] SVÁDIVÝ přenos incestní touhy dítěte/svádivý rodič ↓ (~~~FALICKÉ) Sexuální fantasie o lékaři (strach) ↓ Nařknutí lékaře z harašení/zneužití pacient Dodržovat etiku × risk pomsty

Stanovit hranice-vymezit čas porad REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [5] SYMBIOTICKÝ přenos Separační úzkost ↓ (~~~ORÁLNÍ) Strach ze samoty ↓ Touha splynout se silnou osobností pacient Stanovit hranice-vymezit čas porad

Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [6] SADOMASOCHISTICKÝ Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ (~~~ORÁLNÍ) Nemoc = odměna (MOCNÉ dítě) ↓ ZISK ZE SOMAT ONEM: PÉČE OKOLÍ, ODPLATA TRIUMF NAD AUTORITOU MANIPULACE S AUTOR. NELÉČITELNOST…NELÉČITELNOST pacient Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat

Status qou Moratorium REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] somatizace Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ somatizace Nemoc = odměna = odložení sporů v rodině = odložení rozhodnutí ↓ ZISK ZE SOMAT ONEM pacient Status qou Moratorium

PROTIPŘENOS TERAPEUTA etické kodexy:pozitivní přenos Identifikace s pečovatem-pomoc bezmocným Často motiv v omnipotentních rodičích Snaha o rozluštění vlastních přenosů Lékař Terap. pacient Přísní rodičejsem autoritářský? perfekcionista? tlačím do terapie? Vyvarovat se přesouvání afektů PROTIPŘENOS TERAPEUTA nekorigovaná negativní rce. na pacientův přenos Sadomasochistický pac. se „nechce vyléčit“ zlost terapeuta „ničí mě“ zlost na sebe, že měl zlost lze korigovat a využít k rozklíčování púvodního

Zdroje: FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Vyd. 1. Překlad Eva Klimentová. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 80-717-8993-3. PROCHASKA, James O a Mary TARGET. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. 1. vyd. Překlad Eva Klimentová. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 80-716-9766-4. ŠEBEK, Michael. Amireport: Přenos a protipřenos ve vztahu lékaře a pacienta PŘÍHODA, Petr: Etika-didaktický text http://stary.lf2.cuni.cz/info2lf/ustavy/uzvle/text.htm ŠEBEK, Michael. Kurz Lékařské psychologie a etiky (2014), 2.LF UK ŠEBEK et al.: VP Psychosomatika (2015), 2.LF UK Freudův strukturální model volně upraven podle PhDr. ŠEBKA CSc.