možnosti a význam použití

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Shrnutí výhod při použití plukotraku 1.
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
G7, a.s. Litvínov Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Bytové družstvo U Arény
Solární systémy pro aktivní topení
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
současnost i budoucnost
Zemní plyn jako pohonná hmota
Alternativní paliva automobilů
Solární systémy pro aktivní topení Ing. Tomáš Kopecký 10:30.
Zemní plyn v dopravě Česká plynárenská unie
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Den s Fleetem, Lednice.
O společnosti Založena v roce 1995, ISO 9001 Stabilní pozice v severních a středních Čechách Garance kvality a původu PHM Pobočky – Litvínov, Praha Obrat.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Alternativní ekologické pohony, Stlačený zemní plyn CNG
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Tepelné motory.
Automobily a výfukové plyny
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Šetření energie Martin, Houska, Michal, Dann. Voda je stále vzácnější a dražší vodovodní baterie-umožňují jednoduché a rychlé nastavení potřebného průtoku.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Brand Energie CZT Brandýs nad Labem.
CNG SUMMER ECO TOUR 2010 KONCEPT A EVALUACE PROJEKTU.
Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Tepelné motory.
Nové zdroje perspektivy a slepé uličky
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Podpora a stav užití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , hotel Olympik, Den dopravy.
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Skupina RWE v České republice
Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy.
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Den dopravy, Praha hotel Olympik Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.
Česká pošta a využití CNG
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Využití zemního plynu v dopravě Ing. Markéta Schauhuberová, Česká plynárenská unie , Červený kohout 2009, Hluboká nad Vltavou.
RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
CZECHBUS CNG nejlepší řešení pro čistá města Využití CNG ve veřejné autobusové dopravě Bc. Ludomír Landa ředitel ČSAD MHD Kladno a.s. 1.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
Aktivity RWE pro rozvoj CNG
Vývoj CNG v České republice
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
Transkript prezentace:

možnosti a význam použití CNG je … Zemní plyn možnosti a význam použití CNG v dopravě

CNG je … Zemní plyn je dnes jediné alternativní palivo, jehož použití je zvládnuto technicky. Zemní plyn je tvořen cca 98% methanem CH4 s příznivým poměrem uhlík/vodík (1/4). Jeho použití je ekonomické i ekologické. Prokázané zásoby těžitelné dnešními technologiemi jsou do roku 2060 Pravděpodobné zásoby zemního plynu jsou na příštích 200 let.

Ekologické aspekty při použití CNG CNG je … Ekologické aspekty při použití CNG Výrazné snížení emisí pevných částic které jsou z důvodu karcinogenních účinků považovány za nejnebezpečnější Snížení emisí CO2 proti naftovým motorům o 20-25% Výrazné snížení emisí oxidů dusíku Nox a oxidu uhelnatého CO Výrazné snížení aromatických a polyaromatických uhlovodíků Do zemního plynu se nepřidávají žádná aditiva Motory na zemní plyn mají až o 50% nižší hlučnost vně vozidla a o 60-70% uvnitř vozidla Při tankování se CNG neodpařuje jako nafta nebo benzín Není možná kontaminace půdy z důvodu úniku nafty

Bezpečnostní aspekty při použití CNG CNG je … Bezpečnostní aspekty při použití CNG Zemní plyn je nejbezpečnější palivo Zemní plyn je lehčí než vzduch a v případě úniku se rozptýlí do atmosféry Zemní plyn nejvyšší zápalnou teplotu a nejpříznivější mez výbušnosti ve směsi se vzduchem Zemní plyn uskladněn v silnostěnných tlakových lahvích odolávajících nárazu Lahve jsou opatřeny uzavíracím elektroventilem s tlakovou a tepelnou pojistkou Nebezpečí výbuchu je minimální, v případě krizové situace dojde k řízenému vypuštění, příp. vyhoření plynu bez exploze

Ekonomické aspekty při použití CNG CNG je … Ekonomické aspekty při použití CNG Pohonná hmota preferovaná EU Dotačně podporovaná hromadná doprava i výstavba plnicích stanic Vždy levnější než ostatní pohonné hmoty Nulová spotřební daň do roku 2012, pak do roku 2020 možný postupný nárůst do max. 2,5 Kč/kg CNG Nulová silniční daň pro vozidla do 13,5 tuny Nulová ekologická daň Státní podpory na nákup autobusů Dotace plynárenských společností na autobusy používající CNG

CNG je … Srovnání benzin - nafta - CNG Aktuální ceny Benzin 31 Kč/litr Nafta 29 Kč/litr CNG 22,5 Kč/kg 16,0 Kč/m3 Převodní ekvivalenty: 1 kg CNG = 1,4 m3 CNG 1 l benzinu = 1 m3 CNG 1 l nafty = 0,9 m3 CNG

CNG a osobní automobily CNG je … CNG a osobní automobily Většina automobilek má dnes již v nabídce verzi s motorem CNG (cena cca o 70.000 – 100.000 Kč vyšší než benzínová verze) Výhodou je umístění lahví na CNG v místech automobilu, kde neomezuje uživatele, dojezd cca 300 – 400 km na CNG Prakticky všechny vozidla s benzínovým motorem provozované v České republice lze přestavět na CNG. Cena klasické přestavby s lahví 70 tj. dojezdem cca 220 – 250 km je do 40.000 Kč (s DPH). Láhev je umístěná v zavazadlovém prostoru, ale zůstává k dispozici plnohodnotná benzinová nádrž. Z 10.000.000 vozidel CNG na světě je více než 9.000.000 vozidel přestavěných z benzínových verzí.

CNG a nákladní automobily CNG je … CNG a nákladní automobily Nákladní automobily doposud čekají na prosazení CNG motorů V současnosti jsou provozovány především vozidla pro svoz komunálního odpadu. I u nákladních vozidel lze realizovat přestavbu motoru na CNG, ale tato je relativně nákladná. Vzhledem k vysokým spotřebám nákladních automobilů jsou pak ale i vyšší úspory na PHM

CNG je … CNG a autobusy Prakticky všichni výrobci autobusů nabízejí verzi CNG V České republice nabízejí autobusy s motorem na CNG: TEDOM SOR IRISBUS Důležitým aspektem u autobusů provozovaných na CNG je mimo ekonomických úspor ekologický provoz a to převážně ve městech. Plnění emisních norem EUR5 u naftových autobusů je cenově velmi náročné a při startech především v zimních podmínkách velmi těžko dosažitelné.

CNG je … CNG - nevýhody Největší nevýhodou při použití CNG je doposud omezená síť plnicích stanic CNG. K březnu 2010 je české republice v provozu 25 veřejných plnicích stanic a do konce roku 2010 přibude dalších 5. Do konce roku 2020 má být v provozu 400 plnicích stanic, reálné číslo je 200 – 300 stanic.

Šetříme s CNG… Realita nebo mýtus?

Vybrané reference

Liberec 5 autobusů TEDOM C12 G

Třebíč 3 autobusy TEDOM C12 G

Varna 10 autobusů TEDOM C12 G

Bratislava 20 autobusů TEDOM C12 G

Trutnov (Osnado spol. s r.o.) Autobus TEDOM C12 G

Liberec 3 autobusy TEDOM C12 G

Mladá Boleslav 7 autobusů TEDOM C12 G