Velké objevné cesty pozdního středověku a počátku novověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Afrika – oblastní členění 5 Jižní Afrika
Advertisements

To je všeobecně známý fakt, ale………….
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ASIE Státy J a JV Asie IV. Čína III2-Z7-II-15.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
III/2 XV A
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Zámořské objevy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Opakování z minulé hodiny:
Osvojování Asie člověkem – 2.díl
VY_32_INOVACE_06 Obyvatelstvo Ameriky
2/ Portugalsko, Španělsko
Registrační číslo projektu:
Dějiny významných států a národů v Evropě IV
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Snímek 1-15 – 10 min ZÁMOŘSKÉ OBJEVY
Země a zeměpis.
Igor Dostal
Registrační číslo projektu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Afrika – oblastní členění 1 Severní Afrika
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
KVÍZ MEZI SUNDSKÉ OSTROVY NEPATŘÍ: a) Sulawesi b) Sokotra c) Jáva
Zámořské objevy objevení Ameriky.
Zámořské objevy.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
OBJEVENÍ, POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Autor : J.Čáp Oblasti Asie II - základní údaje -3- ( JZ Asie) 0 VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_1.18.
Osvojování Asie člověkem – I.díl
Planeta Země Zeměpis VY_32_INOVACE_444, 23. sada, Z3 ANOTACE
Zámořské objevy 15. století
16.1 Objevné plavby (poč. 15.st. – pol.16.st.)
Zámořské objevy.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Objevné cesty a mořeplavectví
Norsko, Švédsko III2-Z7-III-11
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Objevné plavby 7. ročník.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Jan Dušek. * Objevné cesty Objevné cesty * Kolonizace Kolonizace * Seznam použitých zdrojů Seznam použitých zdrojů.
EVROPA Španělsko III2-Z7-III-03.
EVROPA Polsko III2-Z7-III-15.
Zámořské objevy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o zámořských objevech.
Zámořské objevy Kosová Jitka. Příčiny cest Dnes – cestujeme za dobrodružstvím, zábavou či odpočinkem Dříve – ekonomické důvody: 1) nedostatek surovin.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Objevné plavby Název sady: Pozdní středověk a počátky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_11_Objevné plavby Téma: 11A_Dě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz na zámořské objevy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ZÁMOŘSKÉ OBJEVY Anotace: Prezentace je určena
Mgr. Jindřiška Řehořková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Osvojování Asie člověkem – I.díl - sekundy
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Velké objevné cesty pozdního středověku a počátku novověku Velké objevné cesty pozdního středověku a počátku novověku Autor : J.Čáp VY_32_INOVACE_ZEMEPIS_CAP_2.13

Velké objevné cesty pozdního středověku a počátku novověku 1 Velké objevné cesty pozdního středověku a počátku novověku I. Jaké byly příčiny velkých zámořských plaveb Evropanů? II.Z kterých zemí především pocházeli nejslavnější mořeplavci 15. a 16.století? III.Které slavné mořeplavce 15. a 16.století znáš? Příčiny zámořských plaveb 1. Turci ovládli Blízký východ (1453 - dobytí Cařihradu) - omezení obchodu s Východem 2. Nedostatek zlata a stříbra v Evropě -šíření zvěstí o bohatství neznámých zemí 3. Růst poptávky po luxusním zboží a střelném prachu 4. Snaha objevovat a ovládnout nová území 5. Šíření křesťanství – reakce Evropanů na expanzi islámu na západ V roce 1494 vypukl spor mezi Španělskem a Portugalskem o objevovaná území, který byl urovnán smlouvou uzavřenou na základě tlaku papeže  Alexandra VI. 7. června 1474 v Tordesillas (ve Španělsku). Byla stanovena demarkační linie vedoucí 1770 km na západ od Kapverdských ostrovů. Nově objevená území na východ od této linie měla patřit Portugalcům, západní území Španělům. Při plavbě byla ale porušena smlouva v Tordesillas, protože Filipíny patřily už Portugalsku, tudíž lodě plavící se ve španělských službách zde neměly právo zakotvit. Proto byla roku 1529 uzavřena nová dohoda v Zaragoze, která Španělsku přiřkla Filipíny a Portugalsku ponechala nejbohatší ostrovy v Indonésii, nazývané „ostrovy koření“ - Moluky. Obr.1

2 Obr.2

3 Vasco da Gama [vašku da gama] (1469-1524 Indie) byl jeden z nejvýznamnějších portugalských mořeplavců a objevitelů. Svými třemi cestami do Indie položil základy pozdější portugalské koloniální říše. Obr. 3 Obr.4 I.Čím byl významný rok 1453 pro evropské panovníky a obchodníky?/viz.učebnice/ II.Kterého mořeplaveckého a objevitelského prvenství Vasco da Gama dosáhl? Koncem 15.století po pádu Konstantinopol(1453) byl obchod s cizokrajným zbožím, především s kořením, ovládnut arabskými a osmanskými panovníky. Portugalský král se rozhodl získat přístup do Asie obeplutím Afriky. Touto cestou byl pověřen posléze Vasco da Gama. Druhou výpravu do Indie uskutečnil da Gama roku 1502 již jako admirál; velel deseti válečným lodím a jeho úlohou bylo dosažení a upevnění portugalské moci v Arabském moři a na pobřeží Indie. V námořní bitvě porazil da Gama jednu arabskou flotilu, za použití násilí dosáhl dále v mnoha městech na pobřeží Indie uznání Portugalska jako nadřízené mocnosti a položil tak základní kámen pro vytvoření budoucí Portugalské Indie.

I.Který mořeplavec jako první vykonal tuto cestu? 4 Obr.5 I.Který mořeplavec jako první vykonal tuto cestu? II.Jaký starověký poznatek byl touto plavbou potvrzen? Fernão de Magalhães (španělsky: Fernando Magallanes, latinsky: Ferdinand Magellan; *1480 – +1521,Filipíny) byl portugalský mořeplavec, který sloužil španělské koruně. Obr.6 Důkaz o kulatosti Země přinesla výprava, již Magalhães vedl a která ve službách španělského krále Karla V. obeplula poprvé celou zeměkouli. ?

5 Vitus Bering byl dánský mořeplavec počátku 18.století, který se plavil ve službách ruského vojenského námořnictva . V roce 1725 vedl tzv. první kamčatskou výpravu, která měla za úkol zmapovat mořské pobřeží při východním pobřeží Sibiře, prověřit propojení Asie s Amerikou a prozkoumat bezpečnost hranic Ruska na Dálném východě. V únoru 1725 se Bering vydal na cestu přes Sibiř. Roku 1727 se dostal na Kamčatku. Beringově výpravě se podařilo proplout mezi Asií a Amerikou, a dokázat tak, že tyto kontinenty spolu nesouvisí. Tím Bering splnil svůj úkol a vydal se na cestu zpět. Obr.7 Počátkem roku 1733 nastoupil Bering tzv. druhou kamčatskou expedici, při které onemocněla většina posádky kurdějemi, ztroskotala na Komandorských ostrovech. Zde 8.12.1741 Vitus Bering zemřel. Ostrov byl pojmenován po něm – Beringův ostrov. Tak po devíti letech skončila tzv. velká americká expedice. Po této výpravě začalo pozvolné ruské osidlování Aljašky. Obr.8 I.Které geografické objekty byly po Vitusu Beringovi pojmenovány? II.Najdi je na mapě a zapiš jejich geografickou polohu.

6 Kdo vykonal objevitelské cesty znázorněné na mapkách? Obr.11 Obr.9 1 3 2 Obr.10

7 Obr.1 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Marco_Polo,_Il_Milione,_Chapter_CXXIII_and_CXXIV.jpg Obr.2 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://leccos.com/pics/pic/zamorske_objevy-_mapa.jpg Obr.3 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Vasco-da-gama-2.jpg/225px-Vasco-da-gama-2.jpg Obr.4 - NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.bbc.co.uk/history/british/tudors/images/vasco_da_gama_route_map.gif Obr.5 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Ferdinand_Magellan.jpg/225px-Ferdinand_Magellan.jpg Obr.6 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://fotos.sapo.pt/topazio1950/pic/0009r7rw

8 Obr.7 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_l1LYecnngjIi1_Lok8zAVGggT8h0GS5A4FrseQZxmsX-hTYsyA Obr.8 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.vulkaner.no/t/kamchat/pics/map-1648exp.jpg Obr.9 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.altumare.cz/userfiles/Vasco%20Da%20Gama%20trasa.gif Obr.10 – NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.infoescola.com/wp-content/uploads/2010/05/volta-ao-mundo-magalhaes.gif Obr. 11- NEZNÁMÝ. flickr.com [online]. [cit. 18.4.2014]. Dostupný na WWW: http://www.vulkaner.no/t/kamchat/pics/mapberingcompl.jpg