Arabové a jejich výboje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Arabská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Odpověz: ANO NE 1) věrozvěsti šíří víru 2) 863 přišli bratři Konstantin a Metoděj na Velkou Moravu 3) Velká Morava přijala křesťanství z Franské říše a.
JIHOZÁPADNÍ ASIE = „BLÍZKÝ VÝCHOD“
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Orient.  Doplňte pojmy, pak správně rozdělte do jednotlivých říší a oblastí, vysvětlete  Hu_________________, Is_____________________, mo________________,
AFRICKÉ REGIONY Státy severní Afriky KONEC
Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku
Islám Arabové.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Jihozápadní Asie.
Islám Arabové.
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Islám, ropa, oblast napětí
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Karel Veliký ( ) III-02.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_465.
Anna Hradecká, Kačka Vránová
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Arabové a Turci, islám uč
Dějepis Mgr. Milan Šimek
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Arabská říše 7. ročník.
Byzantská říše Důležité pojmy
Islámské umění.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_17 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Arabský svět, islám -žáci se naučí základní fakta o arabské společnosti.
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Byzantská říše Byzantská říše
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Byzantská říše.
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
Křesťanství a středověká Evropa
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Arabové a islám.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Arabové a jejich výboje Koho ohrožovali Jak a čím přispěli k rozvoji Evropy

B_________________ říše Vrátíme se k tématu minulé hodiny – o jaké říši jsme se učili – doplňte do nadpisu V hlavním městě říše byl postaven významný chrám – jak se jmenuje toto město – znáte všechny jeho názvy Byzantion, Konstantinopolis, Cařihrad, Istanbul Jak se chrám nazývá Chrám Boží moudrosti – Hagia Sophia Za domácí úkol jste měli vysvětlit pojmy – můžete i načrtnout Ikona - Kupole - Mozaika -

Chrám ______________________ v __________________ http://www.mundo.cz/sites/default/files/images/turecko/turecko-istanbul-hagia-sofia.jpg

Nepřátelé říše Byzantští císařové se snažili obnovit slávu a moc římské říše – vedli proto dlouhé boje, aby ovládli další území – s kým válčili, co ovládli S Peršany, Slovany a Avary – ovládli Apeninský poloostrov, Balkán, Malou Asii, pobřeží Středozemního moře a ostrovy, severní Afriku, jih Pyrenejského poloostrova Od poloviny 7. století začali ale území postupně ztrácet – kdo byl jejich hlavním nepřítelem, nájezdům kterých sousedů se musela stále bránit Použijte učebnice strana 13 a mapu na straně 15 Velkou část území dobyli Arabové, část Bulhaři

Mapa ARABSKÉ ŘÍŠE http://www.sarakt.eu/arabove.gif

http://files. ramchankovi. webnode http://files.ramchankovi.webnode.cz/200000184-2d3b52e359/TabulaRogeriana_upside-down_1154_2.jpg

Arabský poloostrov http://adam.gyzamb.cz/sl/lib/exe/fetch.php?w=400&h=&cache=cache&media=wikinotes:z:red_sea_87.jpg http://www.sci.muni.cz/~dobro/Images/Systemy/006_RedSea.jpg

Proč Arabové získávali nová území Araby hnalo do získávání nových území i jejich náboženství – nazývalo se i____________ Bylo založeno na víře v jednoho boha - A_____________ Zakladatelem náboženství byl M___________ Těm, kteří věří v toto náboženství, se říká m_____________________ Jejich posvátnou knihou je k______________

Úryvky z koránu Věř jen v Alláha Modli se k němu pětkrát denně K čemu byli věřící vedeni? Co bylo povinností každého muslima? Věř jen v Alláha Modli se k němu pětkrát denně Všichni lidé si jsou před Alláhem rovni Posti se jeden měsíc v roce Život je předurčen Konec světa je blízký Zmrtvýchvstání je jisté Svatá válka k šíření prorokových myšlenek je povinností muslima Jednou za život vykonej pouť do Mekky Kdo zemře pro víru, dostane se do ráje

Život Arabů Arabské kmeny žily na Arabském poloostrově – byla to významná křižovatka obchodních cest ze Středomoří do zemí orientu ( Indie, Čína) a z Afriky do Střední Asie Arabové se zabývali pastevectvím koz, ovcí, koní, velbloudů. Pouze při pobřeží a na okrajích oáz se dařilo zemědělství – jinak zde byly pouště

Boje o půdu a pastviny Arabové mezi sebou stále bojovali o půdu a pastviny Konec těmto bojům učinil po roce 622 Mohamed – novým náboženstvím – i____________ Islám nařizoval všem svým vyznavačům, aby žili v bratrství a svornosti a aby všechny svoje síly soustředili na boj za šíření této víry - tedy výbojům do cizích zemí, ne boj mezi sebou Každý, kdo padne v boji za šíření islámu se dostane do posmrtného ráje

OMAR Významným panovníkem, který sjednotil arabské kmeny byl Omar Co patřilo za jeho vlády k říši – mapka strana 15 Egypt, země ve V Středomoří, celá S Afrika, Pyrenejský poloostrov – hlavní město C___________________ Cordoba

Život na dobytých územích Na dobytých územích již Arabové nežili jako kočovníci, ale pracovali zde jako z________________ a ř________________ - vynikli ve tkaní koberců Většina dobytých území se poarabštila a přijala náboženství i_____________ Arabové na dobytých územích rozvíjeli starověkou kulturu a vzdělanost

Orientace v textu Vyhledejte, jaké obory dosáhly v arabské říši velkého rozkvětu – učebnice strana 18 – vypište je

Největší rozsah říše Největší rozsah měla říše za panovníka Hárúna – ar – Rašída kolem roku 800 Hlavní městem byl B_________________ 100 let poté se říše rozpadla na menší části a podlehla útokům T__________________ Arabové ale dodnes žijí na Arabském poloostrově, na Blízkém východě a v S Africe

O životě Arabů na Pyrenejském poloostrově Čtení s porozuměním – srana 17 – lišta Vypisujte, jak vyspělá vzdělanost a kultura zde byla

Arabové a jejich výboje Arabové – p________________ a z____________________ na A______________________ poloostrově Po roce 622 – M___________________ založil náboženství i_____________ = víra v 1 boha A_________________, věřící = m_________________, posvátná kniha = k______________ Povinnost věřících – šíření víry i b___________- v_________ Zisk nových území:__________________________________ _________________________________________________ Nejvýznamnější panovníci: O__________________, H______________________________ - sjednocení říše, největší rozsah, rozvoj kultury a vzdělanosti

Opakujeme Jiná označení hlavního města Byzantské říše Název náboženství u Arabů, vyznavači, víra v koho, zakladatel, poutní místo, posvátná kniha, některé zásady víry Životní podmínky na Arabském poloostrově Kočovníci, kteří ohrožovali Evropu Významné středisko na Pyrenejském poloostrově Panovníci v říši

Zapamatovali jsme si… Pište pojmy – ostatní vysvětlí