Základní typy monarchií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věk absolutismu Evropské velmoci 17. a 18.stol.
Advertisements

Anglická revoluce v 17. století
Sloupcová sazba a oddíly
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
 Vláda =  Hospodářství =  Společnost =  Náboženství = absolutismus, oslabení Habsburků úpadek zemědělství, úbytek poddaných úbytek obyvatel, význam.
Rakousko-Uhersko Do teď jsme se vždy bavili o Habsburské monarchii.
Vznik státních útvarů V.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
VY_32_INOVACE_ 03 - Feudální stát
Osvícenství.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Evropa po třicetileté válce
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Politická geografie III
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Historické státy Občanská výchova.
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Cuerpo humano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
STÁTNÍ ZŘÍZENÍ (FORMY VLÁDY)
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Užití vektorového součinu
Etapy českého národního obrození
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Čas a časová pásma Název školy
Náboženství - opakování
Politické systémy světa
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Funkcionalistický Zlín
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Test číselné soustavy Název školy
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
  1649: po popravě Karla I. Anglie republikou  Anglický parlament: a)Sněmovna lordů (duchovenstvo + vysoká šlechta = členství dědičné) b)Dolní sněmovna.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Právní základy státu.
České země po nástupu Habsburků
Název školy: Základní škola Městec Králové
Státní zřízení ve světě
Soukromé gymnázium AD FONTES, o. p. s. Číslo programu:. CZ. 1
Kdo rozhoduje v ČR Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Státní moc výkonná zákonodárná soudní hlava státu vláda parlament
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Formy statu.
Transkript prezentace:

Základní typy monarchií Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Základní typy monarchií Označení DUM VY_32_INOVACE_11_1_11 Autor Mgr. Jana Pešatová Datum 25.7.2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Novověk Ročník 2. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Absolutistická monarchie Panovník má ničím neomezenou , absolutní moc panovník je zodpovědný pouze Bohu panovník má nejvyšší soudní a zákonodárnou moc, je nejvyšším vojenským velitelem proti vůli panovníka není odvolání ani panovník absolutistické monarchie ale nevládne nikdy sám – vždy má několik rádců – ministrů (většinou ministra financí, ministra války a ministra zahraničí)

Stavovská monarchie panovník je slabý stavy (= šlechta, duchovenstvo, měšťanstvo) mají naopak velký vliv král o moc se stavy bojuje nejvyšším představitelem státní moci je vedle krále stavovský sněm, který rozhoduje o nových daních, o válce a míru a má často také zákonodárnou pravomoc

Konstituční monarchie panovník je sice váženou osobou, ale jeho politická moc není velká panovník má spíše reprezentativní postavení vládu panovníka kontroluje parlament prostředkem k omezení moci panovníka je ústava (konstituce)

Parlamentní monarchie demokratické státní zřízení panovník nemá velké pravomoci panovník nesestavuje vládu a zpravidla nemá velký vliv na státní záležitosti státní záležitosti má na starost parlament a vláda panovník má roli především reprezentativní, ceremoniální Některé parlamentní monarchie bývají uváděny jako konstitučně parlamentní, protože panovnická moc je na hranici těchto typů monarchie

Osvícenská monarchie vznikaly později než absolutistické a konstituční monarchie (až v 18. století) panovník má sice neomezenou moc, ale na svou dobu také moderní názory panovník cítí velkou odpovědnost za svůj stát, proto provádí celou řadu reforem cílem reforem je zlepšení postavení poddaných, ale také zvýšení příjmů panovníka

Základní druhy monarchií: Císařství Království Vévodství Knížectví

Procvičení – doplň tabulku     ? KONSTITUČNÍ MONARCHIE  ? ABSOLUTISTICKÁ MONARCHIE OSVÍCENSKÁ MONARCHIE STAVOVSKÁ MONARCHIE PARLAMENTNÍ MONARCHIE Český stát za Jagellonců Francie za Ludvíka XIV. Anglie po tzv. slavné revoluci Habsburská monarchie za Marie Terezie Dnešní Belgie či Nizozemsko

Procvičení – řešení: Český stát za Jagellonců Francie za Ludvíka XIV.   Anglie po slavné revoluci KONSTITUČNÍ MONARCHIE Francie za Ludvíka XIV. ABSOLUTISTICKÁ MONARCHIE Habsburská monarchie za Marie Terezie OSVÍCENSKÁ MONARCHIE Český stát za Jagellonců STAVOVSKÁ MONARCHIE Dnešní Belgie či Nizozemsko PARLAMENTNÍ MONARCHIE Český stát za Jagellonců Francie za Ludvíka XIV. Anglie po tzv. slavné revoluci Habsburská monarchie za Marie Terezie Dnešní Belgie či Nizozemsko

Napiš odborný název, termín: Základní zákon státu = …… Forma vlády, ve které je moc v rukou panovníka = ….. Hlava státu, např. císař, car, král, kníže… = ….. Privilegované vrstvy obyvatel , které mají podíl na politické moci ve státě = ….. Zákonodárný sbor volených či nevolených zástupců ve státě = ….. Filozofický směr 18. stol., který klade důraz na racionalitu, logiku a humanismus = …..

Řešení: Základní zákon státu = ústava (konstituce) Forma vlády, ve které je moc v rukou panovníka = království (monarchie) Hlava státu, např. císař, car, král, kníže… = monarcha (panovník) Privilegované vrstvy obyvatel , které mají podíl na politické moci ve státě = stavy (např. šlechta, měšťanstvo, duchovenstvo) Zákonodárný sbor volených či nevolených zástupců ve státě = parlament Filozofický směr 18. stol., který klade důraz na racionalitu, logiku a humanismus = osvícenství