Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Řecko – balkánský poloostrov
Dějiny autor. Marek Stádník Základní škola náměstí bratří Jandusů Třída 6.A. Hlavní menu Hlavní menu.
Bitva u Marathonu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Nejstarší formy náboženství
Starověká Kréta 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
VY _12_INOVACE_D STAROVĚKÁ KRÉTA , MINOJSKÁ CIVILIZACE – 6
BOHOVÉ OLYMPU dějepis.
Odyssea The Odyssey.
Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti
Založení Říma Petr Machala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řecko Jana Kalusová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_248 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_312 Název školyGymnázium,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_339 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_253 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řecké náboženství.
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_227 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_223 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
Jméno autora: Mgr. L.Krivjanský Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Období antiky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KULTURA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZŠ JUDr.Josefa Mareše a MŠ, Znojmo Mgr.Miloslav Hubatka
Digitalizace výuky Příjemce
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Řecké náboženství.
ŘEČTÍ BOHOVÉ.
Starověké Řecko 6. ročník.
Starověké Řecko.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Digitální učební materiál VY_32_INOVACE_CJL_1061
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Homér – prý slepý básník údajný autor eposů Ilias a Odysseia popisuje příčiny a průběh trojské války (Ilion = řecky Trója) popis Odysseovy desetileté cesty.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
VY_12_INOVACE_Tru_I_30 Název Eduard Petiška, Staré řecké báje a pověsti Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
Řečtí a římští bohové Vytvořila: Kamila Obršlíková Datum: Třída: 5.A GVM.
Římské báje Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Řecké báje (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
VY_32_INOVACE_
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
MÝTUS, BÁJE Literatura 6. roč..
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Český jazyk 9. ročník Eduard Petiška.
ŘECKÉ BÁJE Báje – vypravování o vzniku a původu země a člověka s hlavním hrdinou bohem nebo polobohem.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
ŘECKÉ BOŽSTVO Tereza Hůrská 1.C.
Řecké báje (2) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_067 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět Český jazyk a literatura Ročník 1. čtyřletého gymnázia Datum vytvoření 06.12.2012 Anotace Prezentace zaměřená na vysvětlení významu nejznámějších rčení spojených s antickými bájemi. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny, ve které se předpokládá aktivní účast žáků (znalost antických bájí). Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

aneb znalost antických bájí v praxi RČENÍ aneb znalost antických bájí v praxi

„jablko sváru“ „předmět hádky“ Na svatbu Pélea nebyla pozvána bohyně sváru Eris. Ta vhodila mezi svatebčany jablko s nápisem „Nejkrásnější bohyni“. Héra x Afrodita x Pallas Athéna Paris podal jablko Afroditě proti slibu, že mu zajistí nejkrásnější ženu světa Helenu. „předmět hádky“

„dostal inspiraci“ „políbila ho Múza“ Celkem bylo Múz – bohyň umění - devět a jejich vůdcem byl bůh Apollón. Byly dcerami Dia, Apollón byl jejich nevlastní bratr. bohyně tance, komedie, astronomie, historie, lyrického básnictví, milostného básnictví, epické poezie, tragédie, sborové lyriky „dostal inspiraci“

„Inter arma silent Musae.“ Múzy všichni milovali. Jediný, kdo je neměl rád, byl bůh války Áres. Umění tedy umlká tam, kde lidé místo pera či štětce berou do ruky zbraň. „Mezi zbraněmi Múzy mlčí.“

„zasáhla ho Amorova střela“ Amor (řecky Erós) byl synem boha války Marta a Afrodity. On sám se zamiloval do Psýché, ale opustil ji, když porušila slib a v noci si na něj posvítila. „zamiloval se“

„spočinout v náruči Morfeově“ Morfeus byl bohem snů a jeho otec bůh spánku Hypnos. Roku 1817 po něm pojmenován alkaloid opia morfium. „usnout“

„marná, zbytečná práce“ „sisyfovská práce“ Sísyfos chtěl být nesmrtelný. Když pro něj přišel bůh smrti Thanatos, byl Sísyfem uvězněn, a tak na zemi chyběla smrt. Byl potrestán Diem – v podsvětí valí do kopce balvan, který mu vždy sklouzne zpět. „marná, zbytečná práce“

Na dně zůstala lichá naděje. „Pandořina skříňka“ Pandora byla pannou z hlíny, kterou uhnětl Héfaistos a která byla Diem darována Prométheovu bratru Epimétheovi. Do výbavy dostala skříňku, kterou nesměla otevřít. Nevydržela, otevřela – vše, čeho se bohové chtěli zbavit, vylétlo na svět: nemoci, bolest, zlo. Na dně zůstala lichá naděje. „zvědavost“

„Tantalova muka“ „velmi trpět“ Tantalos dal zabít svého syna Pelopa a pozval bohy na hostinu, kousek snědla Démétér. Pelop byl bohy oživen. Tantalos tedy trpí v Hádově říši – nedosáhne ani na jídlo, ani na vodu. „velmi trpět“

„vodítko ze spletité situace“ „Ariadnina nit“ Ariadna dala Théseovi klubko nití, aby se neztratil v labyrintu, kde se utkal s Mínotaurem. „vodítko ze spletité situace“

„Augiášův chlév“ „velký nepořádek“ Král Augiáš měl v chlévě 30 000 kusů dobytka. Héraklés dostal za úkol neuvěřitelný nepořádek vyčistit. Zavedl tedy do chléva tok dvou řek, takže jejich proud všechnu nečistotu odplavil. „velký nepořádek“

„být jako Herkules“ „velký silák“ Héraklés (latinská podoba Herkules) byl silák nad siláky. Zplodil ho Zeus, který ošálil Alkménu, neboť si na sebe vzal podobu jejího manžela. Héra byla velmi pobouřena a vložila do Herkulovy kolébky dva hady. On je uškrtil. „velký silák“

„Achillova pata“ „zranitelné místo“ Jediné místo na Achillově těle, kde byl smrtelný, byla jeho pata. Achilles bojoval v trojské válce. Zabil ho trojský Paris, kterému řídil Apollón ruku tak, aby se šípem trefil právě do jeho paty. „zranitelné místo“

„namáhavá záležitost“ „to byl maratón“ Po bitvě Řeků proti Peršanům u Marathónu prý běžel posel se zprávou o vítězství do Athén celých 42 km 750 m bez oddechu a padl pak mrtev k zemi. Bitvu vyhráli Řekové – Athéňané. „namáhavá záležitost“

Cestou překonává mnohé nástrahy bohů. „to byla odysea“ Podle Homérova eposu Odysseia cestoval jeho hlavní hrdina celých deset let zpět domů na rodnou Itaku. Cestou překonává mnohé nástrahy bohů. „strastiplná cesta“

„dar, který nepřinese radost“ „danajský dar“ Desátý rok zuřila trojská válka. Lstivý Odysseus převzal velení nad Řeky. Nechal zhotovit tzv. trojského koně. Trójané koně přijali jako dar od Danaů (Řeků), ale z koně vystoupili bojovníci a Tróju dobili. „dar, který nepřinese radost“

Použité zdroje: SPALOVÁ, Olga a kol. Co to je, když se řekne.... Praha: Svoboda, 1969, ISBN 25-011-69. Obrázek z Klipartu.