Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 13 - 03 - Pl - DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 9. 11. 2011 Předmět: Anglický jazyk Tematický celek: Gramatika – časy - minulý čas prostý a průběhový. Očekávaný výstup: Žák ví, jaký je rozdíl mezi použitím minulého času prostého a průběhového v anglickém jazyce. Umí tyto dva časy aktivně používat. Anotace: Prezentace v PowerPointu uvede žáky do problematiky používání minulých časů. Na vzorových větách jsou představeny konkrétní situace, ve kterých je třeba v anglickém jazyce rozlišovat mezi minulým časem prostým a průběhovým. Klíčová slova: Anglický jazyk, gramatika, časy, slovesa, minulý čas prostý a průběhový.
PAST SIMPLE vs. PAST CONTINUOUS Obr. 9 Obr. 9
KDY POUŽIJI MINULÝ ČAS PROSTÝ A KDY PRŮBĚHOVÝ? pokud jsou ve větě dva děje, z nichž jeden probíhal určitou dobu a ten druhý do něj zasáhl, použiji: pro „dlouhý“ děj minulý průběhový čas I was going to school… (Šel jsem do školy…) pro „krátký“ děj minulý prostý čas … when I met John. (… když jsem potkal Johna) I met John 7am________↓___________7.30am I was walking to school
my mum came home 7am________↓___________7.30am I was sleeping the bell rang 6 pm________↓___________7 pm She was cooking dinner
What was she doing when the bell rang? Jane was drawing a picture when the bell rang. Obr. 2
What were they doing when the bell rang? They were playing basketball when the bell rang. Obr. 1
What were they doing when the bell rang? Sue …. (play) tennis when the bell …. (ring). John …. (read) a book when the bell …. (ring) Obr. 5 Obr. 6
What were they doing when the bell rang? They …. (talk) when the bell …. (ring). They …. (eat) and …. (drink) when the bell …. (ring). Obr. 3 Obr. 4
What were they doing when it started to rain? walk to school Obr. 7 Obr. 8 drive home
DOLPŇTE SLOVESA VE SPRÁVNÉM TVARU Sue …. (sleep) in her bedroom when her mum …. (come) home. When she …. (arrive), they …. (read) her letter. Her dad …. (cook) dinner when the phone …. (ring). When it …. (start) to snow, she …. (run) home.
AUTORIZACE Obr. 1 Použitý zdroj http://cz.123rf.com/photo_6678953_basketbal-deska-a-basketbalov--m---na--ern-m-pozad.html [cit. 8.11.2011] Obr. 2 Použitý zdroj http://www.stefanmarkov.com/family/index.php?m=12&y=09&d=16&entry=entry091216-164559&category=3 [cit. 8.11.2011] Obr. 3 Použitý zdroj http://beyondthebrochure.blogspot.com/2010/05/private-elementary-school-buzz.html [cit. 8.11.2011] Obr. 4 Použitý zdroj http://www.familyfuncartoons.com/ [cit. 8.11.2011] Obr. 5 Použitý zdroj http://activerain.com/blogsview/214561/onslow-county-nc-this-week-in-high-school-sports [cit. 8.11.2011] Obr. 6 Použitý zdroj http://www.celesteh.com/pics/November06/Page2.html [cit. 8.11.2011] Obr. 7 Použitý zdroj http://www.geograph.org.uk/photo/2568977 [cit. 8.11.2011] Obr. 8 Použitý zdroj http://www.geograph.org.uk/photo/1041712 [cit. 8.11.2011] Obr. 9 Použitý zdroj http://www.epasd.org/55983534134339/blank/browse.asp?A=383&BMDRN=2000&BCOB=0&C=51287 [cit. 8.11.2011]