ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropská kultura na prahu moderní doby
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Klasicismus a romantismus
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
Z franc. romantique = jako v románu
Romantismus.
Český jazyk a literatura
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Karel Jaromír Erben pohádkář Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici balad a jejich hlavní znaky. Žáci se seznámí s nejznámějším autorem českých.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Evropská kultura na prahu moderní doby
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Úvod do romantismu.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
3. Fáze Národního obrození
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROMANTISMUS
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín Romantismus a biedermeier v české literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Název sady Romantismus a biedermeier v české literatuře Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s vlivy romantismu v české literatuře. Také se zmiňuje o vlivu biedermeieru v českém prostředí 1. poloviny 19. století. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o vlivech romantismu a biedermeieru v české literatuře. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Český romantismus nejsilnější a nejvlivnější literární proud možná poslední, který zasáhl všechny typy umění, ale i oblast životního stylu romantismus navázal na konci 18. století na preromantismus; protipól klasicistní objektivitě a strnulosti vzpoura jednotlivce proti světu kolem sebe – „rozervanství“ u nás 30. a 40 léta 19. století ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Český romantismus básník se snaží zdůraznit vlastní jedinečnost, neobvyklost (Mácha chodil v bílém kabátě s červenou podšívkou – jeden ze způsobů jak se odlišit), ale i touha po dobrodružství a exotice žít romanticky, jako v románu – sledem napínavých a vzrušujících příhod (Byron se tak vydal do Řecka bojovat proti Turkům) záliba v tajemném, zapovězeném či neznámém – obrazy noci, hrůz, hradních zřícenin, měsíčního svitu, příšeří (Cikáni, Máj – úplně typické) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Český romantismus příroda dějištěm básníkových citů láska často spojena se společenskou revoltou hledání čehokoliv, co je přijatelnější než skutečnost (středověk, exotika, fantaskní svět) romantické prvky se promítají do tvorby příslušníků generace 30. let 19. století – do děl J. K. Tyla, K. J. Erbena, K. Sabiny, B. Němcové, K. H. Máchy, K. H. Borovského nikdy se však nerozvinul plně, jediným skutečným romantickým básníkem - Karel Hynek Mácha u ostatních autorů lze vysledovat romantické tendence, ale díla nesou prvky i dalších směrů ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Biedermeier umělecký směr a životní styl měšťanských vrstev ve střední Evropě v letech 1815-1848 především designérský styl užitého umění, ale zasáhl i do malířství a literatury klade důraz na osobní, zvláště rodinné zájmy, oslavoval tichou idylu, pohodu a klid rodinného prostředí miluje nevzrušivé děje, vyrovnané povahy, tíhne k idyličnosti chce čtenáře pobavit, potěšit, vychovávat hrdinou je pro ně ten, kdo je schopen ovládat své vášně X romantismu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Biedermeier polemicky vůči Máchovi – chce výchovu nevýbojného, obětavého a družného Čecha malé žánry: povídka, obrázek, črta, pohádka, balada, humoreska lidová veselohra se zpěvy – předchůdce muzikálu (Tyl) autor zdůrazňuje svou obyčejnost a sounáležitost s lidem řadíme zde: M. D. Rettigová, F. L. Čelakovský, J. K. Tyl ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus X Biedermeier B. proti Máji - byl nepřijatelný, čtenáře ovlivňuje špatným směrem, nenáboženství, pesimismus vadí také pronikání byronovské lyricko-epické povídky do českého stylu biedermaierovců přesila, Máchova smrt časně po vydání Máje → uznání Máje až 1845 ve 40. letech kritizoval naopak K.H. Borovský styl biedermeieru – Kritika Posledního Čecha (Tylova díla, tendenční novely) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Je dané tvrzení pravdivé? Romantismus se u nás projevuje ve 30. a 40. letech 19. století. ANO NE Romantismus navazuje na realismus. ANO NE Inspiračním zdrojem romantiků se stala gotika. ANO NE Romantismus se postavil proti klasicismu. ANO NE Romantismus je někdy považován za třetí fázi Národního obrození. V české literatuře je jediným romantickým básníkem K. J. Erben. Romantické prvky se prolínají do tvorby autorů 30. let 19. století – do děl K. Sabiny, B. Němcové, K. H. Borovského. ANO NE ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Doplň Nejvíce romantických prvků najdeme v básni ___________ , jejímž autorem je ______________ . Proti Máji se ostře vyhranil umělecký směr ______________ . Příznivcům tohoto směru nejvíce vadilo pronikání _______________ povídky do Čech, __________________ a _______________ . K. H. Borovský naopak kritizoval tendenční novelu od ______________ napsanou v duchu ________________ . Typickým pocitem romantického hrdiny je vzpoura proti světu kolem sebe, tzv. ________________ . Máj K. H. Mácha biedermeier pesimismus byronské nenáboženství biedermeieru J. K. Tyla rozervanství ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová Doplň Vyjmenuj romantické scenérie. hrad, zřícenina, jezero, jeskyně … 2. Které žánry se uplatňují v období romantismu? byronská povídka, pohádka, historická próza … 3. Kde a kdy romantismus vznikl? Anglie, počátek 19. století 4. Co je to biedermeier? umělecký směr a životní styl měšťanských vrstev ve střední Evropě v letech 1815 – 1848. 5. Charakterizuj tento směr. designérský styl užitého umění, pohoda a klid rodinného prostředí, nevzrušivé děje, tíhne k idyličnosti, čtenáře chce pobavit, vychovávat ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová