Motivace Radka Hájková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Konflikty a vnitrodruhový boj. Konflikt = působení dvou nebo více protikladných „sil“, projevů chování Agonistické chování = agresivní –Mezi dvěma jedinci.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Když si zvířata hrají Ondřej Zatloukal. Co je to hra?  chování bez vážného obsahu, při němž dochází k naprosto volnému mísení různých prvků chování i.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Obvodová nervová soustava
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Emoce (city).
Etologie K. Šejbová.
Instinkty Petr Krol.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
OSOBNOST.
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Náročné životní situace
Motivační témata a životní příběhy
Motivace Miroslava Fuksová.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Zvládnu i náročné životní situace I.
Motivační témata a životní příběhy
Psychologie II Sociální psychologie
Teorie motivace Adéla Furiková.
Vůle.
Psychologie koučování
Regulační prostředky v psychologické přípravě sportovce
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
- Hravost je jedním z důležitých předpokladů, jak se něčemu naučit - Zvídavému chování se odborně říká explorační – aktivní vyhledávání a zkoumání nových.
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Zvířecí motivace ke hře Dagmar Stromšíková, 1. ročník, 2016.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Zákony vývoje.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Etologie.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Psychologie koučování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Etologie.
Transkript prezentace:

Motivace Radka Hájková

P.T.Young : „Motivace je procesem: 1)Aktivace a zahájení chování 2)Udržení aktivity a jejího běhu 3)Usměrňování aktivity daným směrem Výsledkem regulačních mechanismů je integrované, adaptivní chování jedince, sloužící k zabezpečení potřeb.“ Chování všech živočichů směřuje k uspokojování potřeb. Morgan (1943) rozdělil motivy: primární a sekundární

primární x sekundární = sociogenní (luxusní, výsledek života ve společnosti) rozvoj v průběhu evoluce odvozené od primárních nejsou bezprostředně spojeny s uspokojováním důležitých biologických fcí př. citová vazba, sounáležitost se skupinou, uznání úspěchu, kultura nejsou vrozené vrozené a společné většině živočišných druhů ( uhájit vlastní existenci, integritu organismu, energetické a látkové potřeby – potrava, pití, sexuální aktivity, péče o potomstvo) vyvolávají vzorce chování typické pro daný druh základem jsou vrozené automatismy

Motivační cyklus Chování živočichů probíhá v cyklech Vzniká potřeba  uspokojení změnou aktuálního chování Narůstá úroveň akčního potenciálu (aktivace)  dosáhne kritické úrovně  přeteče vznik vnitřního podnětu k zahájení činnosti a výběru vzorce chování (automatismus)

Chování od začátku působení potřeby (podnětu, vnitřní aktivace) až po uspokojení potřeby (reakce na podnět) se dělí na 3 sekvence: Motivační stav Motivační chování Uspokojování potřeby, snížení motivačního stavu

A) Motivační stav Pro určité chování nutná mobilizace energetických rezerv a příprava organismu na činnost  dosažení specifického cíle !Orientační reflex!: Vyvolán změnou ve vně. podnětové situaci Vrozená forma chování Spouštěčem: změna v senzorickém poli, nové prostředí, ohrožení 2 úrovně: Somatická úroveň (natočení těla, uší, akomodace oka, tep, dech, … , stresová reakce) Behaviorální úroveň (pozornost, ztuhnutí, příprava na akci,…) Na OR navazují různé programy chování př. Pokračování v původní činnosti, únik, komunikace s jiným zvířetem, … Vyladění = nespecifická dráždivost, určuje, na který podnět a jak bude zvíře reagovat př. Při sebeobraně se nespustí mechanismus pro hledání potravy atd.

B) Motivační, apetenční chování Směřuje k určitému cíli Podstatou je aktivita zvířete, ne jen pasivní reakce (aktivní vyhledávání situace,…) !explorační, orientačně pátrací aktivita (OPA)! Vybavuje ji podnět, který nevyvolá únik ani obranu, ale apetenční chování Zvíře prozkoumává okolí, systematická činnost Nejedná se o reakci jen na aktuální podnět, ale je dán schopností předvídat budoucí potřebu (patrolování) U savců – vzpřimování na zadní končetiny, větření, prohlížení předmětů, očichávání, okusování, manipulace,…

OR vs. OPA Silný, náhlý, nápadný podnět Sekundy, rychle odezní Rychlá analýza (nebezpečí) Jednoduchý, málo plastický, druhově specifický, interindividuální variabilita je malá Lokomoce potlačena Podnět slabší intenzity Delší, odeznívá postupně Luxusnější chování, neuspokojuje aktuální biologické potřeby Proměnlivý, závisí na zkušenostech a vlastnostech jedince Lokomoce výrazná

Charakteristika apetenčního chování Variabilní; vyhledávání potravy, pátrání po kořisti, obydlí, úkrytu, po sexuálním partnerovi atd. Plastičnost chování – cíle je dosaženo různými prostředky (chůze, běh, číhání, manipulace,…). V průběhu se mění strategie chování dle úspěšnosti. Př. Predátor vs. kořist (chová se v závislosti na reakcích kořisti) Individualita (plaché, agresivní, chytré zvíře atd.) Může být latentní př. Pozorování kořisti (pavouk) Schopnost analýzy podnětové situace (zpětná vazba)

Ukončení apetenčního chování Objeví se spouštěcí schéma (kořist, …) spuštění vrozených vzorců chování  motivační cyklus zakončen konzumatorním aktem Nutnost změnit chování, př. Při hledání kořisti se objeví predátor atd. Závisí na hierarchii motivací Nemožnost uspokojit potřebu  nakonec se vzdá, př. Souboje samců o sexuální partnerku Únava nebo celkové vyčerpání

C) Uspokojování motivačního stavu, konzumatorní chování Konec motivačního cyklu Stereotypní chování, méně plastické, blíží se reflexům Př. Nakrmení, kopulace, nalezení úkrytu Převaha vrozených automatismů Druhově příznačné chování Dělí se na řadu částí (př. Lov  znehybnění kořisti  usmrcení  rozdělení se se skupinou … postup od složitého k jednoduššímu – až reflexní akty) Může se měnit zkušenostmi (hlavně v období her) př. Veverka a oříšek

Motivační konflikt Současné působení 2 či více motivací (př. hlad vs. strach z predátora) Působení 2 protichůdných tendencí – řešení různými behaviorálními strategiemi: Sukcesivní (následná alternace) – konflikt přiblížit se x vyhnout se (př. Pes si chce hrát s větším psem, ale má strach. Neustále se střídá přiběhnutí a únik.) Simultánně konkurující motivace – pes vrčí (hrozba) a vrtí ocáskem (přátelství). Projevy v gestech, mimice, motorice i akustických projevech. Redirekce (změna směru chování) – zvíře nejprve volí útok a pak únik nebo nezaútočí na objekt agrese, ale na objekt náhradní (člověk)

D) Přeskokovité aktivity - u vnitrodruhové agrese, 2 stejně silní rivalová, k útoku nedojde, najednou začnou dělat jinou neškodnou činnost (kohouti, krkavci) – škrábání, okusování trávy atd. Obecně platí: a) při stejně silných motivech b) reagují stereotypním, automatickým jednáním c) chování přeskočí do jiného motivačního systému než byly původní protichůdné motivace d) činnost často nesmyslná, někdy má ritualizovanou funkci

Literatura: Fraňková, S., Bičík, V. Srovnávací psychologie a základy etologie 1.vyd. Praha : Karolinum, 1999, 295 s., ISBN 80-7184-835-2 Czako, M, Novacký, M Porovnávcia psychológia 1.vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelství, 1985, 255 s., Sign.: 2-0891.912

Děkuji Vám za pozornost!