Klinická propedeutika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Borrélie – úskalí laboratorní diagnostiky
Advertisements

Ošetřování nemocných s renální insuficiencí
Seminář o všech aspektech choroby Charcot-Marie-Tooth Senát ČR 7. 11
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nádorová onemocnění jícnu,žaludku a tenkého střeva, NETs
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Vyšetřovací metody a biologická léčba v psychiatrii (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Psychiatrické.
Nádory jícnu Esophageální karcinom: Adenokarcinom (oblast distálního jícnu) Spinoceluární karcinom (oblast horních 2/3 jícnu) Pohlaví: výskyt 7x více.
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Hepatitida C Jiří Smetánka.
Malnutrice Hejmalová Michaela.
Nádory v oblasti dutiny ústní
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Ischemická choroba srdeční
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Odlišení recidivy cévní mozkové příhody od epileptického záchvatu
Virová hepatitída typu E
Cholera Název onemocnění je odvozen z řeckého slova „kholera“, což označuje průjem. Další názvy: infekční cholera, asiatická cholera, epidemická cholera,
Sdělování nepříznivých informací.
Komunitní péče.
Petr Němec a Jan Novotný
- definice, charakteristika, průběh
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 01
Klinická propedeutika
PRIMÁRNÍ IMUNODEFICIENCE
Alzheimerova nemoc.
Ošetřovatelská péče o nem. s infekční hepatitis
TÉMA Fyzikální vyšetření
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Případová studie Seminář 2014.
Hepatitis A Olga Bürgerová.
Struktura bakalářské práce
Psychiatrické vyšetření
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Glomerulární onemocnění (nefritický a nefrotický syndrom) typové kasuistiky morfologický obraz MUDr. Zdeňka Vernerová, CSc., MUDr. Martin Havrda.
1 #. 2 KLINICKÁ BIOCHEMIE © Biochemický ústav LF MU (V.P.) 2010.
Anamnéza III. ročník Chirurgická propededeutika. První kontakt s nemocným (pohled ze strany pacienta) Strach z nemoci Strach z lékaře Strach ze snížení.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Klinické projevy respiračních infekcí Zdeněk Susa II. interní klinika 1. LF a VFN.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Definice, základní pojmy
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Jmenování krajských odborníků dle Koncepce. 2 Institut krajských odborníků vyplývá ze Střednědobé koncepce zdravotnictví Pardubického kraje. Jmenováno.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Imunologie a alergologie
Charakteristika a specifika oboru:
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Onkologie Jitka Pokorná.
Charcot-Marie-Tooth v dětském věku
Malnutrice.
Lékařská mikrobiologie I Průběh infekce
Glomerulonefritis.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY BIOLOGIE Zdraví, nemoc.
Psychiatrické vyšetření
Digitální učební materiál
Mgr. Martina Dohnalová Hepatitis.
Transkript prezentace:

Klinická propedeutika Úvod do studia klinických oborů, v němž se studenti seznamují s jeho základní problematikou, pojmy a metodami.

Předmětem klinických oborů je: Prevence Diagnostika Léčba

Klinické obory Vnitřní lékařství Chirurgie Gynekologie a porodnictví Pediatrie Ortopedie Oftalmologie Otorinolaryngologie Dermatologie Anesteziologie a resuscitace Stomatologie Psychiatrie

Klasifikace nemoci Příčiny Průběh a stadia Projevy Anamnéza Diagnóza Prognóza

Příčiny nemocí Zevní a vnitřní Nesprávná reakce organismu Psychické a sociální vlivy

Zevní a vnitřní příčiny Fyzikálně chemické (záření, chemikálie, léky) Poranění Pracovní prostředí Mikroorganismy Nedostatečná, nesprávná výživa

Vnitřní příčiny nemocí Vývojové fáze organismu Pohlaví Dědičnost Vrozené vlivy

Nesprávná odpověď organismu Reakce organismu na změnu je : nedostatečná, přehnaná nebo mylná. - Snížená tvorba protilátek - Alergie - Autoagresivní choroby (tělo mylně začne poškozovat vlastní orgány).

Psycho-sociální vlivy Podněty mozkové kůry se útrobním nervstvem přenáší na útrobní orgány (napětí, úzkost, strach…) a projeví se narušením činnosti orgánů.

Esenciální a symptomatická nemoc Nemoc neznámého původu. Dosud neznáme přesnou příčinu (skleroza multiplex) Sekundární, druhotná nemoc, která vznikne jako důsledek jiného onemocnění (sekundární hypertenze)

Průběh nemoci Akutní Chronický

Akutní – prudký průběh probíhá krátce a končí uzdravením probíhá krátce a končí smrtí přechází do chronického stadia

Chronický – vleklý průběh Většinou nekončí úplným uzdravením, zanechává určité změny na postiženém orgánu. Období remise – chronické příznaky nejsou patrné (období klidu). Relaps – období návratu chronické nemoci. Akutní exacerbace – náhlé vzplanutí příznaků chronické nemoci.

Stadia nemoci Latence = období bez příznaků, mezi působením příčiny a objevením se prvních příznaků. Prodromálních příznaků = období neurčitých příznaků. Manifestních příznaků = příznaky jsou zcela jasné a určitou nemoc lze podle nich rozpoznat. Rekonvalescence = postupné zotavování. Zakončení = úplné uzdravení, chronická nemoc, smrt.

Projevy nemoci Subjektivní Objektivní

Subjektivní – pociťuje pacient Nespecifické (únava, nechutenství, špatná nálada, nauzea, bolest…). Specifické (typická bolest, žluté vidění…). Většinou nejsou měřitelné.

Objektivní – jsou měřitelné. Nespecifické (zrudnutí, horečka…) Specifické (žloutenka, vysušení sliznic, bledost sliznic…).

Anamnéza – rozpomínání = rozhovor lékaře s nemocným. Důležitý je vztah důvěry a spolupráce s nemocným. Rodinná anamnéza Osobní anamnéza Nynější onemocnění Pracovní a sociální anamnéza

Diagnóza = určení nemoci na základě: Shromažďování faktů (anamnéza, fyzikální vyšetření, laboratorní a zobrazovací techniky, pozorování průběhu nemoci, porovnávání výsledků). Analýza faktů (kritické zhodnocení, vybírání důležitých nálezů, zhodnocení všech pro a proti)

Ke stanovení dg. je třeba mít schopnost: Přesného pozorování Logického uvažování Dostatek zkušeností Dostatek spolehlivých údajů

100% diagnóza 55% anamnéza 20% fyzikální vyšetření 20% labor. a přístrojové vyšetření 5%náhoda Pracovní diagnóza = na základě anamnézy a fyzikálního vyšetření se stanoví plán dalších kroků k upřesnění diagnózy.

Prognóza = předpověď o vývoji chorobného stavu. Sdělování prognózy může být často etickým problémem.

Použitá literatura Kelner P. a kol., Propedeutika. Praha: Galén, 2003. 320 s. ISBN 80-7262-252-8. Novotná J., Uhrová J., Jirásková J., Klinická propedeutika pro střední zdravotnické školy. Praha: Fortuna, 2006, 128 s. ISBN 80-7168-940-8.