Sociologický výzkum III.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Sociologický výzkum II.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Fáze výzkumu a procedury
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Metody pedagogické diagnostiky
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Skupinové interview (Focus group)
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Klasická sociologie (Max Weber)
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo a název projektu: CZ /1. 5
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Transkript prezentace:

Sociologický výzkum III. Rozhovor, pozorování, dokumenty sociometrie VY_32_INOVACE_ZSV3r0109 Mgr. Jaroslav Knesl

Rozhovor Umožňuje i sledování a zaznamenání neverbálních reakcí Zásady vedení rozhovoru a konstrukce otázek podobně jako u dotazníku Varianty rozhovoru: - nestandardizovaný - standardizovaný - polostandardizovaný - hloubkový - individuální - skupinový

Úkol: Přiřaďte jednotlivé varianty rozhovoru k jejich popisům Nestandardizovaný Standardizovaný Polostandardizovaný Hloubkový Blízký dotazníku – limitován formou i pořadím otázek Prodloužená doba na odpovědi a vysvětlení Obsahuje jen rámcový výčet otázek, formulace je na tazateli. Některé otázky jsou pevné jiné volné – nebo pevné otázky, volné odpovědi

C. Obsahuje jen rámcový výčet otázek, formulace je na tazateli. Řešení Nestandardizovaný Standardizovaný Polostandardizovaný Hloubkový C. Obsahuje jen rámcový výčet otázek, formulace je na tazateli. A. Blízký dotazníku – limitován formou i pořadím otázek D. Některé otázky jsou pevné jiné volné – nebo pevné otázky, volné odpovědi B. Prodloužená doba na odpovědi a vysvětlení

Pozorování Je spojeno s monografickou procedurou Nevýhody : Časově náročné, obtížně zpracovatelné, nebezpečí konfliktu s pozorovanou skupinou, nesmluvitelné, etické oprávnění Výhody : Nejméně narušuje sledované jevy Druhy - kontrolované - nekontrolované - nezúčastněné - zúčastněné Popisný pozorovací arch, protokol Důležité je zde stanovení pozorovaných kategorií, či kritérií – max. 6 Např. na přednášce sledovaní : dělají si poznámky, spí, baví se, podřimují atd. Chyby : Nejasné pozorovací kategorie, neškolení pozorovatelé, ztráta odstupu

Úkol: Přiřaďte jednotlivé druhy pozorování k jejich popisům Kontrolované Nekontrolované Zúčastněné Zjevné Skryté Pozorovaná skupina ví, že je pozorována Přesně podle kritérií Pozorovaná skupina neví, že je pozorována Pozorovatel je členem pozorované skupiny Kategorie stanoveny až po aktu pozorování

Řešení Kontrolované Nekontrolované Zúčastněné Zjevné Skryté B. Přesně podle kritérií E. Kategorie stanoveny až po aktu pozorování D. Pozorovatel je členem pozorované skupiny A. Pozorovaná skupina ví, že je pozorována C. Pozorovaná skupina neví, že je pozorována

Úkol: pokuste se seřadit jak po sobě jednotlivé fáze pozorování následují. Řešení kontrola navázáni kontaktu zpráva o pozorování vymezení předmětu pozorování příprava pomůcek získání vědomostí D. vymezení předmětu G. získání vědomostí F. příprava pomůcek B. navázáni kontaktu E. pozorování A. kontrola C. zpráva o pozorování

Dokumenty Jsou informačními konzervami, které byly vytvořeny k jiným účelům, než zkoumání. Bývá spojen s kvantitativní i kvalitativní metodou Může jít o : Autobiografie, intimní deníky, záznamy, projevy, obrazy, plakáty, fotografie, číselné údaje, zprávy, oznámení, zápisy, knihy, noviny, časopisy, písně, reklamy a propagační materiály, slovníková hesla … Výklad dokumentů - Odrážejí realitu své doby, styl myšlení. Vysvětlují motivaci jednání ale často jsou subjektivní a emotivní Obsahová analýza - měření četnosti výskytu jednotlivých kategorií a záznam v tabulkách Je třeba zvolit objekt (slova, slovní spojení, věty, celý dokument, příhody, metafory …), jednotku (stránky, minuty vysílání), ale zaměřit se i na významové vztahy.

Sociometrický test Autorem je Jacob Levi Moreno Slouží ke sledování struktury vztahů v malých sociálních skupinách (Školní třída, četa, pracovní skupina apod.) Sleduje postavení jednotlivých členů skupiny podle: výkonu, oblíbenosti, vůdcovství, autority, důvěry atp. Členům skupiny se pokládají jednoduché otázky. Volby mohou být pozitivní i negativní Koho bys pozval na oslavu narozenin ? Pozitivní volba Komu by ses nesvěřil s osobním problémem ? Negativní volba Mohou být doplněny otázkami zaměřenými na tzv. Sociometrickou percepci - kolik si dotazovaný myslí, že dostane pozitivních či negativních voleb od ostatních : Kdo si myslíš, že by tě pozval (nepozval) na oslavu narozenin ? Měl by být neanonymní proto je nutné zaručit diskrétnost. Počet voleb se omezuje (ale nedoporučuje se sestavovat pořadí)

Sociometrický status jedince Úkol: jak velký bude sociometrický status jedince, který v osmičlenné skupině získal 2 volby? Výsledek: 2,3

Sociogram – mapa vztahů ve skupině Může obsahovat například: Dívka s pozitivní volbou Chlapec s negativní volbou

Úkol: K následujícím znakům přiřaďte jejich význam v sociogramu. páreček nikoho nemám rád naše hvězda já vás všechny miluju obětní beránek

Cvičení: Rozhodněte zda jsou následující tvrzení pravdivé, či nikoli Cvičení: Rozhodněte zda jsou následující tvrzení pravdivé, či nikoli. Chybná tvrzení opravte. Sociometrický test musí být anonymní. Předmětem analýzy může být jako dokument i třeba píseň, nebo reklama. Úkolem sociometrického testu, je popisovat vztahy ve velké sociální skupině. Pozorování je nejčastěji spojeno s typologickou procedurou. Výhodou pozorování je, že nejméně narušuje studovaný jev. Počet kategorií při pozorování by neměl překročit 8. Počítám-li, kolikrát se v populární písni vyskytlo slovo láska, provádím obsahovou analýzu dokumentu.

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4