Mikroekonomie I Státní rozpočet Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
D) Substituční a důchodový efekt
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová teorie a politika
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Měnová politika Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Mikroekonomie I Volné zdroje, volné statky a veřejné statky
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
F ISKÁLNÍ POLITIKA Autory materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. St ř ední škola hotelnictví.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Investiční multiplikátor
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Základy ekonomie Seminář 10..
Mikroekonomie I Hospodářský cyklus Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Podstata přebytku spotřebitele
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
1. téma Úvod do daňové teorie.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
TRH (tržní mechanismus)
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Hospodářská politika státu
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Státní rozpočet Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)

Veřejné rozpočty a státní rozpočet

Do veřejných rozpočtů patří vedle státního rozpočtu také rozpočty obcí (místní rozpočty).

V posledním století se podíl veřejných výdajů ve všech zemích neustále zvyšoval. K hlavním důvodům patří rostoucí význam veřejných statků ve vyspělých společnostech a intenzivnější přerozdělování. Nezanedbatelnými příčinami jsou také tlaky zájmových skupin a bujení byrokracie.

Byrokracie a bujení státního rozpočtu

Byrokraté na rozdíl od politiků nejsou závislí na výsledcích voleb. Jsou do svých funkcí jmenováni, jsou považováni za apolitické odborníky a neodcházejí, když se změní vláda. Kvalitní státní správa je pro ekonomický růst právě tak důležitá jako efektivní soukromý sektor.

Avšak na rozdíl od soukromého sektoru se ve státní správě projevuje tendence, které říkáme bujení byrokracie.

William Niskanen „Byrokrat má své osobní cíle a zájmy, které jsou mu přirozeně bližší než zájmy daňového poplatníka.“

Byrokrat bojuje o zvětšování rozpočtu svého úřadu. Od velikosti jeho rozpočtu se odvíjí jeho vlastní vliv, prestiž i příjem.

Byrokraté mají nad politiky informační převahu. Tato informační převaha dává byrokratům velké šance v boji za zvětšování jejich rozpočtů. Politikové přicházejí a odcházejí, byrokraté zůstávají. Státní úřady mají monopol na svou činnost.

Existuje mnoho bariér působících proti tlaku byrokracie na expanzi veřejných rozpočtů. Především je to obava a nechuť vlády zvyšovat daně.

Zvyšování daní je nepopulárním krokem a politikové se obávají, že ztratí přízeň svých voličů, což ohrožuje jejich politickou kariéru. Další bariérou pro zvyšování státních výdajů je nezávislost centrální banky na vládě.

Vzniká mocná zájmová koalice byrokracie a zájmových skupin výrobců, obchodníků a profesních svazů. Od té pak vycházejí tlaky na zavádění různých programů financovaných ze státního rozpočtu.

Přerozdělování

K přerozdělování státního rozpočtu dochází hlavně dvěma kanály : prostřednictvím státních výdajů prostřednictvím státních výdajů prostřednictvím daňové soustavy prostřednictvím daňové soustavy Naše daňová soustava je progresivní.

Pokud je přerozdělování intenzívní, může značně oslabit motivace k pracovním výkonům a tím růst celé ekonomiky. Jsme společností. jejíž bohatství závisí v rozhodující míře na motivacích lidí k výkonům.

Přerozdělování není sociální politika. Sociální politika je pomocná ruka, kterou stát podává lidem nacházejícím se v obtížné životní situaci – musí mít podobu kvalifikovaných sociálních pracovníků a musí člověka motivovat k aktivní činnosti.

Daně, Šedá ekonomika a Lafferova křivka

Dalším důsledkem vysokých daní je vyhýbání se daním. Vysoké daně motivují lidi ke svépomocným činnostem, protože z nich nemusí platit daně.

Místo aby se lidé plně věnovali svým povoláním a ze svých příjmů kupovali služby specialistů, dělají si mnoho věcí sami, i když je dobře neumějí. To snižuje celkovou efektivnost ekonomiky a zpomaluje ekonomický růst.

Existují i nelegální způsoby vyhýbání se daním. Daňový únik je výnos, odhalení a potrestání je náklad. Čím větší je výnos z daňového úniku, tím větší riziko se vyplácí podstoupit.

Tak vzniká šedá ekonomika, sféra naturálních protislužeb a daňových úniků. Velikost šedé ekonomiky bude tím větší, čím vyšší budou daňové sazby. Nepříjemným důsledkem vysokého zdanění je únik kapitálu do zahraničí.

Vysoké daně mají negativní dopad na ekonomický růst, protože oslabují motivace lidí k pracovním výkonům, zvětšují daňové úniky a vyvolávají únik kapitálu ze země. Když míra zdanění roste, jsou přírůstky daňového výnosu státu stále menší.

Lafferova křivka míra zdanění (%) daňový výnos (mld. Kč)

Lafferova křivka ukazuje, že vztah mezi daňovým výnosem a mírou zdanění není lineární. S růstem míry zdanění roste daňový výnos státu stále méně.

Tendence k rozpočtovým schodkům

Jsou-li státní výdaje vyšší než státní příjmy, vzniká schodek státního rozpočtu.

Politikové jsou pod tlakem zvyšovat státní výdaje a zároveň se obávají zvyšovat daně. Proto jsme svědky chronické tendence státních rozpočtů ke schodkovosti. Téměř všechny země mají dnes schodkový státní rozpočet.

Rozměr rozpočtového schodku se často vyjadřuje jako podíl schodku na HDP dané země.

Politikové, kteří prosazují vyrovnaný státní rozpočet a odstranění nebo alespoň snížení rozpočtového schodku, patří k těm prozíravějším a odvážnějším. Politika snižování rozpočtového schodku je totiž nepopulární, protože vyžaduje buď snížení státních výdajů nebo zvýšení daní.

Rozpočtový schodek a vládní půjčky

Pro vládu je nesmírně snadné vypůjčovat si. Banky dají vždy přednost vládním dluhopisům před půjčkami soukromým firmám. Přitom je téměř jisté, že vláda utrácí na projekty které v budoucnu nic nevynesou.

Půjčování vládě je bez rizika. Kdyby vláda neměla peníze na splácení dluhů, může zvýšit daně. Tato snadnost vypůjčovat si je příčinou rozpočtových schodků. Každoroční rozpočtové schodky zvětšují státní dluh.

Rozpočtový schodek a efekt vytěsňování

Nabídka vládních dluhopisů je poptávka po zapůjčitelných fondech. Vláda „přetahuje“ zapůjčitelné fondy do svých rukou na úkor soukromých investorů, zvyšuje poptávku po zapůjčitelných fondech, a tím zvyšuje cenu zapůjčitelných fondů – úrokovou míru.

Zvýšení státních výdajů, financované prodejem vládních dluhopisů, vede ke snížení soukromých investic. Tomu se říká efekt vytěsňování.

Rozpočtový schodek a fikce „obědu zdarma“

Často slibovaným „obědem zdarma“ je : zvyšování státních výdajů bez současného zvýšení daní nebo snižování daní bez současného snižování státních výdajů.

„Oběd zdarma“ je fikce. Ekonomika se může pohybovat jen po hranici svých produkčních možností. Není možné mít více veřejných statků, aniž bychom se vzdali části soukromých statků. Stejně tak není možné mít více soukromých statků, aniž bychom se vzdali části veřejných statků.

Je to právě rozpočtový schodek, který vytváří onu fikci „obědu zdarma“. Je jedno, jestli stát pokryje své výdaje zvýšením daní nebo rozpočtovým schodkem. Výsledný efekt bude stejný – méně soukromých statků.

V případě, že vláda pokrývá růst svých výdajů půjčkami, je ovšem placení účtu za „oběd“ méně viditelné. Dochází k němu prostřednictvím efektu vytěsňování – státní výdaje vytěsňují investice a spotřebu, proto se bude vyrábět méně soukromých statků.

Placení „účtu za oběd“ 0 E H soukromé statky veřejné statky

V ekonomice, jejíž vláda si nemůže vypůjčovat v zahraničí, se množství veřejných statků může zvětšit jen na úkor soukromých statků. Ekonomika se posouvá z bodu E do bodu H.

Kdyby vlády musely krýt své výdaje daněmi, věděli by lidé dobře, že za každé zvětšení veřejných statků platí obětováním soukromých statků. Tyto úvahy vedly některé ekonomy k myšlence, že by měla být vyrovnanost státního rozpočtu zakotvena v ústavě.

O tom, že je tato myšlenka odvážná, svědčí to, že se zatím ani jedna země neodhodlala přijmout ústavní zákon o vyrovnaném státním rozpočtu.