Problematika smrti a umírání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spirituální potřeby z pohledu paliativní medicíny
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Péče o seniora trpícího depresí
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
Etická hlediska péče o staré občany
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
PSYCHICKÉ REAKCE NA BLÍŽÍCÍ SE KONEC ŽIVOTA
Život je jako pohádka. Může být krátký i dlouhý, vyžitý do poslední kapičky, ale také nedokončený. Smutný i veselý, záleží jen na tom, jak si to sám hlavní.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Někdy je dobré se zastavit a zamyslet se nad životem Všem mým přátelům.
HOSPICE A UMĚNÍ DOPROVÁZET
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
DUCHOVNÍ POTŘEBY PACIENTŮ
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Zpracovala: Mgr. Hana Adamčíková Bc. Urszula Szromková
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
Problematika eutanázie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Spirituální péče v hospici z pohledu lékaře
Sdělování nepříznivých informací.
Každý den jsme trochu starší…
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Nebuďme lhostejní!! „Vytvořme domov opuštěným koním!“ Lochmanová Aneta a kolektiv.
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Péče o seniory.
2011 Marek Vácha Hospicové hnutí.
(Asistovaná sebevražda) Ano či ne?
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
Seminář Trauma.
Dětský hospic.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
Pozdní stáří a smrt Přednáška z aplikované vývojové psychologie
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Rané stáří – presenium (cca let)  Pravé stáří (od 75 let výše)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Paliativní medicína Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
HOSPICOVÁ A PALIATIVNÍ PÉČE v Libereckém kraji CESTA K VÝSTAVBĚ KAMENNÉHO HOSPICE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
ZŠ Malá Losenice dne Mgr. Marie Linhartová
Jak vést lidi v těžkých situacích
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
MOTIVACE.
Mgr. Sylvie Stretti Mgr. Andrea Nondková
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
ETIKA Etické problémy umírání a smrti 1.
Každý den jsme trochu starší…
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Transkript prezentace:

Problematika smrti a umírání psychologie v sociální péči

Problematika smrti a umírání Doprovázení na konci života starý člověk myslí na smrt dlouho před tím, než nastane snaží se sžít s touto myšlenkou okolí často nemá chuť o smrti mluvit doprovázet neznamená jednat, ale přizpůsobit se, počítat s nepředvídatelným pomáhat znamená: doprovázet, být s někým vzít ho za ruku, ale nechat se vést, dát si ukazovat cestu dát druhému možnost, aby se vyjádřil (přítomnost druhého + doprovázení = platí i v krizových situacích)

Problematika smrti a umírání Naslouchání když nasloucháme, musíme umět i pozorovat (vzhled, chování) nejčastější otázky, které si doprovázející klade: Co říci člověku, který je u konce svého života? Co odpovědět člověku, který mluví o své smrti? dobře vnímat neverbální komunikaci – postoje, chování, výraz, slzy mlčení – nejde o prázdné nepříjemné ticho (často je to ticho plné očekávání, kdy se člověk ptá, zda dokáže unést to, co by vám rád svěřil) používat spíše symbolickou řeč (nepojmenovávat choulostivé věci, např. smrt-odchod,dlouhá cesta)

Problematika smrti a umírání Při doprovázení je třeba se vyvarovat: příliš rychle nemocného ubezpečovat moralizovat – slova typu: „Nedramatizujte to“, „Seberte se“ radíme, vymýšlíme řešení uklidňujeme příliš ukvapeně, nepoznáme, že se nemocný chce vyplakat vyhýbáme se – „Nemluvme o tom“ utíkáme k práci, místo abychom si k nemocnému sedli a naslouchali mu

Problematika smrti a umírání Vítězná medicína technická, specializovaná zaměřená na zápas, na boj s nemocí smrt je nepřítel, smrt je prohra nemocnice, LDN, aj. problematika eutanazie Paliativní medicína útěšná, zmírňující, laskavá smrt jako součást života hospic

Problematika smrti a umírání Paliativní péče a doprovázení v naší společnosti je smrt odmítána, je chápána jako prohra nepochopení smrti a její odmítání → eutanázie, náruživá léčba (oživování za každou cenu), opuštění paliativní péče – když už nemoc nelze vyléčit, snaha zajistit blaho nemocnému a jeho blízkým 3 pilíře: filozofický – smrt je součást života etický – bezpodmínečná úcta k člověku jako k jedinečné a komplexní bytosti praktická péče o fyzické pohodlí a psychologická podpora, naslouchání

Problematika smrti a umírání Velká Británie – vznik paliativní péče, 1960 – hospicovské hnutí Hospic = útulek, útočiště, cílem není léčit, ale minimalizovat bolest a strach, doprovázení nemocného i jeho rodiny paliativní péče garantuje: že nemocný nebude trpět nesnesitelnou bolestí bude respektovat jeho důstojnost v posledních chvílích nezůstane osamocen zohledňuje tělesné, psychické, sociální, duchovní potřeby pacienta pomáhá příbuzným těžce nemocného a umírajícího zajistit blaho nemocného a jeho blízkých

Problematika smrti a umírání Potřeby lidí na konci života Fyziologické spánek – nebudit příliš brzy, večer mohou mít potíže usnout jídlo a pití – nenutit jíst ani pít vylučování – často strach ze zácpy, nebo z pomočování pohyb – pomáhat hýbat se i nepohyblivým pacientům dýchání – větrat, polohy, ve kterých se mu dobře dýchá dotek – doteky, pohlazení, polibky mírnit utrpení – v 95% lze bolest utišit (3 stupně bolesti, dle WHO, mírná bolest – acylpyrin, paralen, nepříjemná bolest – kodein, silná bolest – opiáty, morfium)

Problematika smrti a umírání Potřeby lidí na konci života Ostatní potřeby potřeba bezpečí – jistota, že se o ně někdo postará afektivní potřeby – potřeba mít někoho rád, být milován potřeba sebeúcty – možnost rozhodovat sám za sebe seberealizace – potřeba plánovat, projevy přání a tužeb (např. sepsat závěť), potřeba být užitečný estetické potřeby – být obklopen krásnými věcmi duchovní potřeby – souvisí se smyslem života, potřeba usmířit se s blízkými lidmi

Problematika smrti a umírání Fáze smíření se smrtí – dle E.Kubler-Rossové šok – popření skutečnosti a izolace agrese a hněv – brání se, bojuje, revoltuje smlouvání – přijetí reality smrti, ale pokouší se získat čas smlouváním deprese a smutek – potřebuje, aby s ním někdo byl přijetí, smíření – potřeba klidu, pokoje, nemocný je vyrovnaný, přijímá svůj osud

Problematika smrti a umírání Doprovázení rodiny v období smutku zmírnit období, kdy se rodina připravuje na smrt nemocného období smutku – po smrti nemocného – silné emoce šok a odmítání reality – důležitý je pohřeb pocit viny – že neudělali, neřekli vše co chtěli popírání skutečnosti – pozůstalí se ujišťují, že by mrtvý žil, kdyby se chovali jinak hněv a agrese vůči ošetřujícím – nemohou se smířit se ztrátou, hněv i na mrtvého, že je opustil smutek, deprese (→ nemělo by trvat déle než 2-3 měsíce, pak už se jedná o patologické projevy)

Problematika smrti a umírání Charta práv umírajícího Mám právo na to, aby se se mnou až do smrti zacházelo jako s lidskou bytostí. Mám právo na naději a nezáleží na tom, zda se mění moje životní perspektiva. Mám právo vyjádřit svoje pocity a emoce týkající se smrti. Mám právo podílet se na rozhodnutích týkajících se mé osoby.