Dobrý básník, špatný politik (?)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v českých zemích
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.15 Anotace: Prezentace se zaměřuje na divadlo a film, porovnává jejich funkci, vysvětluje jednotlivé pojmy, uvádí základní filmové.
Pavel Kříž  Narodil se v Brně  Emigroval do Velké Británie a později do Kanady kde roku 1988 vystudoval univerzitu ve Vancouveru  Počátkem.
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Druhá světová válka Evropa ve stínu německo-sovětského paktu
Franklin Delano Roosevelt
Kritický realismus v literatuře
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Karel Čapek.
Romantismus.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Jan Werich Jiří Voskovec
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
TEORIE DRAMATU Zimní semestr
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Victor Hugo ( ).
Obecné poučení o literatuře
Identifikátor materiálu: EU –
EVROPSKÝ vs. ASIJSKÝ DIVADELNÍ SYSTÉM Pavel Trtílek, 2014.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Karel Jaromír Erben Kytice.
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Emil František Burian
William Shakespeare.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Německá literatura 20. století Heinrich.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
ZŠ Řevnice Školní Řevnice
Osvobozené divadlo Semafor & Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉHO DRAMATU Literatura 1. poloviny 20. století 2. ročník Srpen 2012.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
JIŘÍ MYRON (BOHUMIL PROŠEK) HUMPOLEC OSTRAVA.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
České divadlo po 2. světové válce Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Jan Antonín Pitínský Datum vytvoření
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
České divadlo po 2. světové válce
& Osvobozené divadlo Semafor
EPICKÉ DIVADLO (Brecht, Piscator)
Divadlo španělského zlatého věku 2
ROMANTISMUS.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název projektu - Moderní technologie ve výuce
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Bertolt Brecht Doplňte vynechané údaje Začal studovat …………., později …………… emigroval do …………………, 1941 do…… se vrátil do …………….. Berlína.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_19
Česká meziválečná poezie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Dobrý básník, špatný politik (?) Bertolt Brecht (1898 – 1956) Dobrý básník, špatný politik (?)

Narozen 10. února 1898 v Augšpurku První básně v 15, první hra ve 20. 20. léta – úspěšným autorem a dramaturgem (spolupráce s Piscatorem na Švejkovi). Světový úspěch Žebrácké opery.

V roce 1933 odchod do exilu. Praha, Vídeň, Curych, Paříž, Dánsko, Švédsko, Finsko, Moskva, USA. Celkem 16 let. V USA snaha uchytit se jako scénárista – neúspěšná.

. Jeho hry uváděny převážně amatérskými a poloamatérskými soubory, často složenými z emigrantů. Některé hry psal přímo pro ně. V USA Život Galileiho s Charlesem Laughtonem – jinak divadelní neúspěch. Problémy s mccarthismem – stanul před výborem pro protiamerickou činnost.

V roce 1949 návrat do vlasti – NDR, ale s dvojím pasem. Zemřel 14. srpna 1956 v Berlíně

Berliner Ensemble Dostává Brecht v roce 1949 po svém návratu z emigrace jako „dar“ od vlády NDR Studio s téměř neomezenými možnostmni experimentu

Berliner Ensemble 2 Brecht uvádí své hry a německou klasiku Studio, dokumentační centrum, výkladní skříň kultury NDR. Ale také škola s množstvím asistentů režie (Strehler, Swinarski, Frisch aj.)

Nejvýznamnější hry Baal Žebrácká opera Strach a bída třetí říše Matka Kuráž a její děti Dobrý člověk ze S' čchuanu Kavkazský křídový kruh Život Galileiho

Typické rysy Brechtovy dramatiky Naprostá většina her je „na motivy“ –tenká hranice mezi původní hrou a adaptací Chápání her jako experimentálních řešení určitých otázek. Pak množství verzí her při změně společenských podmínek (Život Galileiho). Boj proti zvěcňování člověka, jeho odcizení ve společnosti. Montážní charakter – užití songů, skečů, tance, přímého oslovování publika atd.

Baal (1918) Vznikl jako „protinávrh“ ke hře Hanse Johnsta Osamělý – pro Brechta typické Hlavním hrdinou výlučný jedinec, na rozdíl od Johnsta ovšem viděný jako asociál

Baal 2 Baal (jméno kenaánského boha) žije jako vyděděnec a jako vyděděnec umírá Člověk nemůže existovat mimo společnost Hra silně lyrická, stylizovaná, „prokletá“

Žebrácká opera (1928) Variace na klasickou parodickou operu Johna Gaye Nerozlučně spjata s hudbou Kurta Weilla – hit století Mackie Messer

Kritika obdivu ke zločinu – zločinec jako mediální star Lupič Mackeath (hlavní postava hry) je de facto hrdina a je mu také na konci pod šibenicí udělena milost Napětí mezi vysokým a nízkým („stylová“ svatba Mackieho a Pollly Bezpráví malé nepronásledujte – bandity velké hoňte do úpadu…

Strach a bída třetí říše (1935 – 38) 24 krátkých scén, nespojených dějem ani postavami „Skeče“ – krátké, vyhrocené výstupy, s výraznou pointou Defilé vlastností, z nichž vyrůstá fašismus (sobectví, zbabělost, nejednotnost, nedůvěra, kapitulanství atd.) Národní pospolitost. Špicl. Bedna. Winterhilfe. Soudce hledá viníka.

Matka Kuráž a její děti (1939) Příběh z třicetileté války Markytánka Anna Fierlingová kořistí z války, ve které přichází postupně o všechny děti Mateřská tragédie nebo groteska o sobectví?

Život Galileiho (1938 – 39) Obsáhlá historická kronika (období 28 let) Problematika vědeckého poznání – má jej vědec právo zatajit? A je smysluplné navenek odvolat, ale bádat dál? „Nešťastná země, která potřebuje hrdiny…“

Život Galileiho 2 Velká historická, až dokumentární věrnost fyzikovu osudu Celkem 3 verze „dánská“, „americká“ a „německá – vývoj Brechtova vztahu k tématu (vliv objevu atomové bomby). Definitivní verzi a inscenaci v BE už nedokončil.

Dobrý člověk ze Sečuanu (1940) Úvod hry – bohové sestupují na zem, aby nalezli dobrého člověka. Šen Te nedokáže udržet svůj kráme – na svět přichází bratranec Šuej Ta. „Jak mám být dobrá, když je všechno tak drahé?“ Tento konflikt je v dané (pro Brechta kapitalistické) společnosti neřešitelný. Otevřený konec – apel na publikum.

Kavkazský křídový kruh (1944 – 45) Inspirace lidovou legendou, princip lidového „divadla na divadla“. Z tohoto principu vychází bohatá divadelnost. Dvě hry v jedné – Gruši, která zachraňuje kněžnino dítě a Azdaka, lidového soudce. Dokáže spravedlnost zjednat jen revoluční soudce?

Epické divadlo není Brechtův vynález! Brecht čerpá z mnoha klasiků Epické divadlo Paula Claudela Epické divadlo – objektivita, dokumentárnost, snaha o zachycení celospolečenských jevů 20. léta – koordinace Brecht – Piscator. Piscator dělá na jevišti mnohé z toho, s čím Brecht posléze počítá ve svých hrách (titulky, nápisy, projekce, montáže atd.)

Dramatické X epické divadlo 1 Jedná nabízí divákovi pocit Zážitek Sugesce Člověk je pokládán za něco známého Vypráví vynucuje na divákovi rozhodnutí Obraz světa Argument Člověk je předmětem zkoumání

Dramatické X epické divadlo 2 Člověk je změnitelný a mění se Čeká se, jak to dopadne Narůstání Spotřebuje jeho aktivitu cit Člověk je změnitelný a mění se Čeká se, jak to proběhne Montáž Probouzí jeho aktivitu rozum

V- efekt Zcizovací efekt (Verfremdungseffekt) Vychází ze Šklovského pojmu ozvláštnění – základ veškerého umění „Hrejte tragické scény jako komické.“ Důraz na proces, nikoli na výsledek. Efekt protipohledu – jeho „vedlejší scény“

Brechtův vztah k herectví Důraz na věcnost, nepatetičnost, přesnost. Výrazné oddělování herectví a zpěvu. Důraz na sociální charakterizaci postav. Gestus. Inspirace kabaretním herectvím – střih, zkratka, přímý kontakt s divákem.

Ale především: 1. Brecht není teoretický dogmatik (viz jeho teorie pudingu). Vypadá-li jako suchý rozumář, je to proto, že bojuje proti melodramatickému kýči počátku 20. let. 2. V mnoha jeho hrách jsou pozůstatky jeho komunistické víry a dogmatického pohledu na svět.

Erwin Piscator „Zakladatel“ politického a epického divadla Řada efektů moderní režie – zcizování, „rozpohybování“ scény (pojízdné chodníky aj.), práce s filmovou projekcí. Tvůrce „problémového“, výrazně publicisticky orientovaného divadla Ambice docu-dramatu

Piscator 20. léta 1920 – 1931 působí nepřetržitě v Berlíně jako režisér a vedoucí divadel Zakládá celkem 3 divadla, každé vydrželo jen jednu sezónu – finanční důvody

Piscator 20. léta Vydává knihu Politické divadlo, v níž shrnuje své zkušenosti z této doby – spíše dokumentární naž teoretická hodnota Hlavní inscenace: Toller – Hopla, žijeme! (1927), Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka (1928), Wolf: Tai Yang se probouzí (1930).

Piscator 30. - 50. léta V roce 1931 odchází do Moskvy natáčet film, pak režíruje v Mexiku a 1935 – 1951 v USA. V USA nesmí být zaměstnán jako režisér, vede hereckou školu (paradoxně spíše realistického typu) V 50. letech v Německu – bez velkých úspěchů, v oblasdtních divadel míjení se s dobou.

Piscator 60. léta 1962 (bylo mu 68 let!) se stává šéfem berlínské Freie Volksbühne Hlásí se k němu mladá genrace divadelníků i Brechtovi žáci z BE Velký režijní comeback – spojený s německým docu-dramatem 60. let. Hochuth: Náměstek, Kipphardt: Případ Oppenheimer, Weiss: Přelíčení.

Paradoxní je, že přes všechna ujišťování o vzájemných sympatiích, blízkosti a spřízněnosti, navzdory vzpomínkám na společná 20. léta režíroval Piscator pouze jednu Brechtovu hru a až po Brechtově smrti. A žil v 50. letech s pocitem, že Brecht těží z toho, co vymyslel on.