Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_22_02_05 Název materiálu Jan Hus a počátky husitství Jméno vyučujícího Zdeněk Šilhánek Třída7.DPředmět Dějepis Datum vytvoření
Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tematický kruh: Určeno pro: Anotace: Člověk a společnost Dějepis Český stát za vlády Lucemburků 7. ročník Žák si za pomoci prezentace osvojí znalosti o počátcích husitského hnutí a seznámí se s osobou Jana Huse
šlechta mezi sebou bojuje o moc poddaní stále více připoutáni k půdě úpadek církve: prodej odpustků rozmařilý světský život kupčení s církevními úřady papežské schizma (dvojpapežství) postupné tlaky na reformu církve
vliv anglického reformátora JANA VIKLEFA myšlenky do Čech přenesli učenci z pražské university (Jeroným Pražský) v Čechách se před Husem zabývali reformami cíkrve: MATĚJ Z JANOVA KONRAD WALDHAUSER JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE jeho žáci vybudovali v roce 1371 Betlémskou kapli TOMÁŠ ŠTÍTNÝ ZE ŠTÍTNÉHO
pocházel z Husince, * 1371 vystudoval Karlovu univerzitu, mistrem svobodných umění později universitním profesorem i rektorem od r káže v Betlémské kapli ovlivňuje dění společenského života v Praze jeho kázání navštěvuje i královna ŽOFIE zasadil se o vydání - DEKRET KUTNOHORSKÝ (1409) úprava poměrů na Pražské univerzitě
popularita Husových kázání roste církev vystupuje proti jeho názorům nakonec vyhlášena KLADBA (Hus nesmí kázat) 1413 nad Prahou vyhlášen INTERDIKT (zákaz církevních obřadů) Hus odchází z PRAHY káže na venkově KOZÍ HRÁDEK, KRAKOVEC na jaře 1414 vyzván Zikmundem, aby své učení obhájil na
koncil řeší několik soudobých problémů církve Hus obdržel od Zikmunda GLEJT na průjezd jeho územím V Kostnici s Husem zacházeno jako s kacířem požadavek na odvolání jeho učení od listopadu do července vězněn ostatky vhozeny do Rýna
silný osobní postoj proti fungování církve bránil svoje myšlenky i za cenu nejvyšší jeho dílo inspiruje další učence reformátor českého jazyka (odstranil spřežky, upravuje tvary sloves) oslovením společnosti vytváří podhoubí pro vznik
ANIMACE zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011