Parní lokomotiva A její konstruktéři
Vývoj parní lokomotivy byl umožněn vynálezem parního stroje a jeho zdokonalením Jamesem Wattem. První vůz, pohybující se silou páry, sestrojil francouzský důstojník Nikolas Joseph Cugnot v roce 1769.
První parní lokomotiva Parní lokomotiva byla od poloviny 19.století do poloviny 20.století nejdůležitějším druhem lokomotivy na železnici. První parní lokomotivu, pohybující se po kolejích sestrojil Richard Trevithick v roce 1804.
Rocket – rok 1829 Nejvýznamějším konstruktérem se stal ale George Stephenson. Konstrukcí parních lokomotiv se zabýval od roku 1814. Později sestrojil stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno. Také sestrojil slavnou Rocket, která dosahovala rychlosti 32,5 km za hodinu, s níž 8.září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester. Na Rocket uplatnil principy, využívané pak po celou dobu další existence parních lokomotiv.
Polovina 20.století V době svého největšího rozvoje, který nastal kolem poloviny 20.století, jezdilo ve světě téměř čtvrť miliónu parních lokomotiv. Nejrychlejší parní lokomotiva na světě jezdila ve Velké Británii – dosahovala rychlosti 203 kilometrů za hodinu. Ale i přes mnoha vylepšení nemohla parní lokomotiva obstát ve druhé polovině 20.století v konkurenci ostatních druhů lokomotiv.
Konec 20.století Koncem 20.století zmizely parní lokomotivy prakticky ze všech tratí. Jedinou zemí s významnějším provozem parních lokomotiv je dnes Čína.
Richard Trevithick *13. dubna 1771 - + 22. Dubna 1833 Byl to britský vynálezce, inženýr a konstruktér první funkční parní lokomotivy. V roce 1804 zkonstruoval první parní stroj schopný samotného pohybu. V roce 1802 si ho nechal patentovat ( jmenoval se "The Puffing Devil" (Bafající ďábel) ). Roku 1804 sestrojil vůbec první lokomotivu.
George Stephenson *9. Června 1781 - + 12. Srpna 1848 Je považován za otce parostrojní železnice.Na jeho dílo úspěšně navázal i jeho syn, Robert Stephenson. Své strojařské zkušenosti získal bez vzdělání. Číst a psát se učil ve večerní škole. Nejdříve pracoval na nové stavbě lokomotivního čerpadla. Jako inženýr zlepšoval v dolech parní stroje a čerpadla. Zřídil tam i několik šikmých ploch pro přepravu uhlí a nakonec 12 km dlouhou důlní dráhu.V roce 1814 předvedl úspěšně parní lokomotivu, která na kolejích postavených do svahu utáhla osm vozů s nákladem 30 tun. O rok později si ji nechal patentovat.
Další konstruktéři parních lokomotiv Karl Gölsdorf – rakouský konstruktér Vojtěch Kryšpín – český konstruktér Edmund Heusinger – německý vynálezce lokomotivního rozvodu André Chapelon – francouský konstruktér
Vyrobila Vladimíra Ďuranová