Obratlovci – dýchací soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Stavba těla
Advertisements

Třída RYBY Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě. Mají kostěnou kostru a dýchají pomocí žaber. Tělo.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Ověř si své znalosti z živočišné říše.
Opakování – dýchací soustava
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Základní skupiny živočichů
Obratlovci.
Digitalizace výuky Příjemce
PTÁCI RYBY PLAZI SAVCI OBOJŽIVELNÍCI BEZOBRATLÍ ÚKOL ÚKOL ÚKOL ÚKOL
charakteristika obojživelníků
Živočichové opakování Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Tělní tekutiny a oběhová soustava obratlovců
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Živočichové - obratlovci
Obecná charakteristika + rozdělení.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Přechod rostlin na souš
Dýchání Filip Bordovský.
Dýchací soustava fylogeneze.
Obojživelníci autor: David Hainall.
Tvar a pohyb těla obratlovců
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Dýchací soustava2.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu:
Vylučovací soustava Filip Bordovský.
OBRATLOVCI RYBY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obratlovci - vylučovací soustava
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Plíce. Stavba plicních váčků : PLÍCE JE PÁROVÝ ORGÁN, KTERÝ UMOŽŇUJE VÝMĚNU PLYNŮ.MEZI KRVÍ A VZDUCHEM. : DO ALVEOL SE DOSTÁVÁ VZDUCH, KYSLÍK DIFUNDUJE.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_07_P8_Bartonkova TÉMA: Dýchací soustava OBSAH: Dýchací soustava ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Obratlovci Pětilístek: páteř
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Dýchací soustava vyšších obratlovců
Plíce * Jsou párovým orgánem
OBRATLOVCI (úvod) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Typy dýchacích soustav
3. Plíce.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ŽIVOČICHOVÉ - PROCVIČOVÁNÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třída: RYBY.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
OBOJŽIVELNÍCI – VE VODĚ I NA SOUŠI
SAVCI CHARAKTERISTIKA.
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Kmen: Strunatci.
Obratlovci Autor: Mgr. Iva Hirschová
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Živočichové.
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Obratlovci – dýchací soustava Filip Bordovský

Dýchací soustava Význam DS: Zapsat do sešitu! Význam DS: příjem kyslíku a odstraňování oxidu uhličitého. Rozlišujeme 2 úrovně dýchání: Vnější dýchání (kůže, žábra, plíce): je výměna plynů mezi vzduchem a krví. Vnitřní dýchání (probíhá v buňkách): je uvolňování energie spalováním zásobních látek (ATP, CP)!

Odkryté žábra Pstruha duhového (silně prokrvené)

Suchozemští obratlovci dýchají plícemi! Nádech Výdech

Na obrázku je srovnání plic kuřáka a nekuřáka. Poznáte komu které patří ?

Jak obratlovci dýchají? Zapsat do sešitu! Vodní obratlovci (ryby, paryby a kruhoústí) dýchají žábrami. Ostatní obratlovci s výjimkou larválního stádia obojživelníků dýchají plícemi. POZOR! První obratlovci byli vodní živočichové a dýchali žábrami. Plíce se vyvinuly postupem času z plynového měchýře ryb a umožnily vodním obratlovcům přechod na souš! Plynový měchýř je orgán ryb, který jim umožňuje potápět se a vynořovat bez vynaložení svalové síly tak, jak to dělají ponorky.

Na obrázku je plynový měchýř ryb, všimněte si, že je na něm minimum cév!

Paryby mají za hlavou žaberní štěrbiny, ale ryby mají žábra kryté skřelemi.

Obojživelníci žijí část života jako ryby a část života jako suchozemští tvorové! Axolotl mexický (larva) – zřetelně jsou vidět vnější žábra. Rosnička zelená (dospělec)

Plíce savců tvoří prokrvené komůrky zvané plícní sklípky Plíce savců tvoří prokrvené komůrky zvané plícní sklípky! Zde přestupuje kyslík do krve.

Nejdokonalejší dýchací soustavu mají ptáci, jejich plíce jsou navíc doplněné o vzdušné vaky!

Přehled hlavních rozdílů ve stavbě a funkci DS Zapsat do sešitu! Žraloci a rejnoci mají po stranách hlavy zpravidla 5 a více žaberních štěrbin. Ryby mají žábry kryté skřelemi. Obojživelníci mají velmi nedokonalé plíce, které nestačí přijímat dostatek kyslíku a proto je u nich důležité kožní dýchání! Larvy (pulci) obojživelníků mají vyvinuté vnější žábra. U savců probíhá výměna plynů v plicních sklípcích (porovnejte prokrvení plícních sklípků a plynového měchýře ryb). Ptáci mají malé plíce, doplněné o vzdušné vaky – slouží jako zásoba vzduchu a nadlehčují tělo. Krev je okysličována při vdechu i výdechu! Je to nejdokonalejší dýchací soustava!

Úkol: V živočišné říši jsou samé zvláštnosti a záhady, což platí to i pro obratlovce. Tak na příklad dýchání kytovců a jejich výdrž pod vodní hladinou či dýchání hada polykajícího obrovskou kořist aniž by se udusil a jak vlastně dýchají želvy ve svém brnění? Zjistěte u těchto tří skupin obratlovců (kytovci, hadi a želvy), co se dá o jejich dýchací soustavě a napište krátkou esej, ve které objasníte níže uvedené zvláštnosti. 1. Jak je možné, že kytovci (savci, jako my lidé) vydrží pod vodou i několik hodin? 2. Má had vůbec nějaké plíce? A proč se neudusí, když polyká svou kořist i přes půl hodiny? 3. Zvětší se želvě po nadechnutí hrudník? Úkol je povinný a na známky! Esej bude vypracovaná písemně do sešitu na 1 stranu a podepsaná od rodičů. Hlavně neopisujte text z internetu či encyklopedie, ale formulujte vlastní slova a věty!