Miroslava Melicharová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM ROSTLINY ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Advertisements

Ekosystém pole Rostliny našich polí.
Přírodověda – 4. ročník ZŠ
Krajina a životní prostředí
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Přirozené a umělé ekosystémy.
VY_32_INOVACE_31_ Prvouka 3.ročník Polní plodiny
LOUKY, PASTVINY A POLE Filip Bordovský.
Pole.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Potraviny rostlinného původu
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Digitalizace výuky Příjemce
Užitkové rostliny.
Sady a zahrady Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Polní ekosystémy.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_163.
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Kulturní rostliny, pojmy
Hospodářské rostliny 4. ročník
Hospodářské plodiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ROSTLINY POLÍ.
Mgr. Věra Vasiljevičová
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
CO JE EKOSYSTÉM? Soustava živých organismů = společenstvo a jejich neživého prostředí, které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
OBILNINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Ekosystém pole Rostliny
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Lipnicovité rostliny Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Hospodářské plodiny.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
Pole - obilniny Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přirozené a umělé ekosystémy.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Polní ekosystémy.
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_17
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_68_Louky, pastviny, pole-učební text
Pole - kulturní rostliny
Užitkové rostliny, které se pěstují na polích nazýváme polní plodiny.
Autor: Mgr. Eva Procházková Název: VY_32_INOVACE_17_Okopaniny
Hospodářské rostliny Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_10_Ekosystémy.
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Autor: Mgr. Eva Procházková
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 07 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
EKOSYSTÉM POLÍ opakování Přírodověda 4. ročník Gabriela Mikulková 2012.
Transkript prezentace:

Miroslava Melicharová POLNÍ EKOSYSTÉMY Miroslava Melicharová

POLE je umělý ekosystém pěstují se zde hospodářsky důležité rostliny, které lidé využívají jako zdroj potravy a surovin pole je obvykle monokultura

Vysvětli pojem MONOKULTURA ?

PŮDA půdě na polích se říká ORNÁ PŮDA svrchní část, která se obdělává, je ORNICE v 1cm3 ornice je odhadem 2,5 milionu půdních mikroorganismů činností půdních mikroorganismů vzniká ze zbytků rostlin a živočichů HUMUS

OBHOSPODAŘOVÁNÍ POLÍ

po sklizni se půda provzdušňuje a hnojí (sběr kamenů) většina polí je přes zimu holá, na některých jsou ozimy (plodiny seté na podzim) na jaře se sejí nebo sází jařiny v průběhu růstu a zrání zemědělci podle potřeby zavlažují, hnojí a odstraňují škůdce po dozrání následuje sklizeň

Do sešitu napiš tyto pojmy a vysvětli: PŮDNÍ MIKROORGANISMY HUMUS HLÍZKOVÉ BAKTERIE ZELENÉ HNOJENÍ (na pomoc si vezmi učebnici na str. 106)

ŘEŠENÍ PŮDNÍ MIKROORGANISMY jsou půdní bakterie, houby a drobní živočichové HUMUS je úrodná část půdy HLÍZKOVÉ BAKTERIE žijí v hlízkách bobovitých rostlin, jejich prostřednictvím se dostává do těla rostliny více dusíku ZELENÉ HNOJENÍ zaorávání rostlin, ekologické obohacování půdy o živiny a dusík

podle způsobu nebo účelu pěstování PĚSTOVANÉ PLODINY zařazujeme do skupin podle způsobu nebo účelu pěstování OBILNINY OLEJNINY OKOPANINY LUSKOVINY KRMNÉ PLODINY PŘADNÉ PLODINY

OBILNINY nejrozšířenější polní plodiny jednoděložné rostliny, vyšlechtěné z travin nejrozšířenější polní plodiny zdroj obživy lidí na celém světě nejvíce se využívají v potravinářství krmení a podestýlka pro hospodářská zvířata POZNÁŠ OBILNINY NA FOTOGRAFIÍCH?

pěstují ji lidé na všech světadílech PŠENICE OBECNÁ pěstují ji lidé na všech světadílech patří k nejstarším hospodářským plodinám (10 000 let) z obilek se vymílá mouka a krupice rozlišujeme mouku hladkou, polohrubou a hrubou mouka se používá na pečení (chléb, bílé pečivo) z mouky se připravují další pokrmy (noky, knedlíky, koláče …)

pěstuje se hlavně v Evropě a Asii JEČMEN DVOUŘADÝ pěstuje se hlavně v Evropě a Asii patří k velmi starým kulturním rostlinám (7 000 let) používá se při výrobě kávovin, krup slouží jako krmivo z ječmene se připravuje slad pro výrobu piva (pivo se vařilo již ve starém Egyptě)

ŽITO SETÉ pěstuje se hlavně v podhůřích a horách (chudší půdy) lidé je pěstují více než 2 000 let vyrábí se z něj žitná mouka, z které se peče chléb a také tmavé pečivo příprava kávovinových výrobků (melta, cikorka)

OVES SETÝ patří k nejmladším obilninám v potravinářství se řadí mezi zdravou výživu z ovsa se vyrábí ovesné vločky, kaše, tyčinky a další produkty slouží jako krmivo pro hospodářská zvířata využití má i v kosmetickém průmyslu

pochází pravděpodobně z Mexika KUKUŘICE SETÁ pochází pravděpodobně z Mexika obilky se využívají jako potravina a k výrobě mouky celé rostliny se používají jako zelené krmivo, také k přípravě siláže v průmyslu se využívá na výrobu škrobu a etanolu ve své domovské zemi se využívá jako stavební materiál

OLEJNINY jednoleté byliny pěstují se pro vysoký obsah rostlinných olejů v plodech a semenech rostlinné oleje se používají tekuté nebo ztužené jsou součástí výroby mastí, laků a bionafty stonky se mohou využít na výrobu stavebních hmot slouží jako krmivo

ZNÁŠ MNE?

zbytky vylisovaných semen, pokrutiny jsou součástí krmiva ŘEPKA OLEJKA je medonosná rostlina výroba oleje zbytky vylisovaných semen, pokrutiny jsou součástí krmiva výroba mýdla

?

MÁK SETÝ je jednoletá rostlina pěstoval se pravděpodobně už v 6.stol.př.n.l. ČR patří k nejvýznamnějším pěstitelským zemím ve světě mák je zdrojem opia (v některých zemích není pěstování povoleno) využití je ve farmacii a především v potravinářství (makové pečivo…)

?

SLUNEČNICE ROČNÍ jednoletá rostlina původem z Ameriky semena jsou určena ke konzumaci v zimě se jimi krmí ptáci, kteří u nás přezimují při vaření se používá slunečnicový olej výroba bionafty

OKOPANINY jsou plodiny náročné na provzdušňování půdy (okopávání) využívá se hlíza nebo bulva využívají se v potravinářství a také jako krmné plodiny u nás se pěstuje lilek brambor a řepa cukrovka

LILEK BRAMBOR

lilek brambor je vytrvalá bylina, která pochází z Jižní Ameriky u nás se pěstuje 200 let (pro hlízy a škrob) brambory jsou v české kuchyni velmi využívané připravují se z nich hranolky, knedlíky, kaše, bramboráky, škubánky a další pokrmy známým škůdcem je mandelinka bramborová

CUKROVÁ ŘEPA

sklízí se bulva (zásobní kořen) vyrábí se z ní cukr, líh pěstuje se jeden rok sklízí se bulva (zásobní kořen) vyrábí se z ní cukr, líh využívá se jako krmivo pro dobytek

LUSKOVINY jsou jednoleté a víceleté bobovité byliny mají nápadné květy nebo květenství semena obsahují hodně bílkovin používají se v potravinářství krmení hospodářských zvířat mezi luskoviny patří hrách setý, čočka jedlá, fazol obecný, sója luštinatá

?

HRÁCH SETÝ plodem je lusk se semeny pěstuje se již od mladší doby kamenné využívá se v potravinářství pro svoji lahodnou chuť a velký obsah vitamínů (hrachová kaše, sterilovaný, mražený, atd.)

ČOČKA JEDLÁ pochází z Přední Asie pro vysoký obsah bílkovin je důležitou součástí potravy, především v Indii (velký počet vegetariánů) podává se především jako příloha a připravují se z ní různé pokrmy

SÓJA LUŠTINATÁ je považována za jednu z nejstarších kulturních rostlin pochází z Číny potravina s vysokým obsahem bílkovin krmivo pro hospodářská zvířata surovina pro zpracovatelský průmysl

FAZOL OBECNÝ obsahuje velké množství vitamínů může způsobit nadýmání existuje velké množství druhů (barev) je součástí pokrmů mnoha světových kuchyní ( mexická, brazilská….)

KRMNÉ PLODINY pěstují se především jako potrava hospodářských zvířat mezi krmné plodiny patří pícniny (jetel luční, tolice vojtěška) a krmné okopaniny (krmná řepa, krmná mrkev)

JETEL LUČNÍ vytrvalá dvouděložná rostlina pochází z Evropy, v ČR se začal pěstovat v 19.stol. pěstuje se jako pícnina(krmení dobytka) využívá se v léčitelství

TOLICE VOJTĚŠKA patří mezi víceleté bobovité rostliny do Evropy se rozšířila z Asie je důležitá jako čerstvé nebo sušené krmivo

PŘADNÉ PLODINY pěstují se pro vlákna z vláken se spřádají nitě a tkaniny semena se využívají na výrobu laků a mýdel v ČR se pěstuje len setý a konopě setá

LEN SETÝ jednoletá bylina využíval se již ve starém Egyptě pěstuje se pro vlákno a olejnatá semena len má léčivé účinky (zánět žaludku a střev…)

KONOPĚ SETÁ jednoletá rostlina původem z Indie a Asie je to povolený druh k pěstování v ČR (neobsahuje THC) využívá se jako olejnina (kosmetika) jako přadná plodina slouží na výrobu provazů, lan, pytlů a plachet

KONEC

Škola: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská škola Kašperské Hory, příspěvková organizace Předmět: Přírodopis Ročník: 7. Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s významem polních ekosystémů, jejich obhospodařováním. Při poznávání polních plodin získají informace o jejich původu a využití. Klíčová slova: Polní ekosystémy, obhospodařování, polní plodiny Autor: Miroslava Melicharová Datum vytvoření: 11. 9. 2012 Kód: VY_52_INOVACE_PR701 Poznámky: Autor fotografií: Miroslava Melicharová