Výchova mládeže s více vadami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Tv a sport mentálně postižených
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Narušená komunikační schopnost
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Etiologie vad a poruch sluchu novorozenců a dětí
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Alternativní a augmentativní komunikace
Specifické poruchy školních dovedností
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Pojetí a přínos kurzu „Základy speciální pedagogiky“
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Dítě se sluchovým postižením
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Narušená komunikační schopnost
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchova mládeže s více vadami

PhDr. Jana Müllerová, PhD. Jana.mullerova@ujep.cz Konzultační hodiny: Úterý 7:00-8:30 Jindy na základě předchozí domluvy Sylabus: viz STAG Zakončení: zápočtem za seminární práci (5 stran, citace, úvod, závěr, obsah, použitá literatura)

Kombinované vady = těžké postižení postižení současně 2 a více vadami komplex omezení člověka jako celku ve všech jeho prožitkových sférách a výrazových možnostech sdružovaní několika postižení u jednoho jedince, které se navzájem ovlivňuje a během vývoje jedince se kvalitativně mění

Kombinované vady Věstník MŠMT ČR z roku 1997 „Za postižené více vadami se považuje dítě, respektive žák postižený současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení, z nichž každé by jej vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. Za provedení speciálně pedagogické diagnostiky odpovídá speciální pedagogické centrum, případně pedagogicko-psychologická poradna, zařazené do sítě škol, předškolních a školských zařízení MŠMT ČR“.

Kombinované vady Skupina, se společným znakem mentální retardace. Druhou skupinu tvoří kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči. Specifickou skupinu tvoří děti hluchoslepé. Samostatnou skupinu tvoří děti autistické a s autistickými rysy.

Kombinované vady Etiologie velmi rozmanitá jednoznačně neurčitelná nutno hledat ve všech fázích života nejtěžší mají příčiny v prenatálním stadiu

Kombinované vady Faktory etiologie genetické vlivy, chromozonální aberace, infekce, intoxikace, vývojové poruchy, poškození mozku a CNS, metabolické a nutriční činitelé, mechanická poškození, vlivy sociálního a materiálního prostředí, psychické faktory, trauma

Mentální retardace Klasifikace dle WHO z roku 1992 F70 - Lehká mentální retardace IQ 50-69 F71 - Středně těžká mentální retardace IQ 35-49 F72 - Těžká mentální retardace IQ 20-34 F73 - Hluboká mentální retardace IQ je nižší než 20 F78 - Jiná mentální retardace F79 - Nespecifikovaná mentální retardace

Vady tělesné omezení v pohybových schopnostech v důsledku poškození podpůrného nebo pohybového aparátu nebo jiného organického poškození Klasifikace Obrny centrální a periferní Dětská mozková obrna Lehká mozková dysfunkce Deformace Malformace, amputace

Vady sluchu Klasifikace Periferní - jednostranné nebo oboustranné. Rozlišujeme formy: převodní, nitroušní, smíšené. Centrální vady Podle hloubky sluchového postižení rozlišujeme: Nedoslýchavost - převodní, lehkou, střední a těžkou nedoslýchavost Hluchota -úplná (totální) a praktická Ohluchlost

Vady řeči Dělení narušené komunikační schopnosti Vývojová nemluvnost Získaná orgánová nemluvnost (afázie) Získaná neurotická nemluvnost Mutismus Elektivní mutismus Surdomutismus

Vady řeči Poruchy zvuku řeči Poruchy plynulosti řeči rinolalia Palatolália Poruchy plynulosti řeči balbuties tumultus sermonis Poruchy článkování, artikulace- dyslália dysartia anatia Poruchy grafické podobnosti řeči dysgrafie, dyslexie Symptomatické poruchy řeči Poruchy hlasu dystonie afonie

Vady zraku Dělení dle stupně postižení Slabozrakost Zbytky zraku Nevidomost Praktická totální Poruchy binokulárního vidění

Austismus pervazivní vývojová porucha Kvalitativní postižení v oblasti vzájemné interakce Kvalitativní poškození v oblasti verbální i neverbální komunikace a v činnostech, které vyžadují představivost Značně omezený a opakující se repertoár činností a zájmů