SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Ústav pedagogických věd FF MU
Vymezení a pojetí sociální práce
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metodologie historického výzkumu volného času
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Společenské a skupinové faktory při utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Osobní pohoda.
Motivační témata a životní příběhy
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Motivační témata a životní příběhy
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie II Sociální psychologie
Osobnost – situace – predikce chování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociální psychologie osobnosti
Sociálně psychologické a komunikační modely
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Úvod do psychologie
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Kupní chování a EU.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Pedagogické disciplíny
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Sociální psychologie.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Úvod do psychologie II. přednáška
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. a II. APLIKOVANÁ SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE PhDr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D.

Okruhy předmětu sociální psychologie na FF MU Sociální psychologie I Úvod do sociální psychologie Sociální poznávání (kognice), atribuční procesy Socializace Sebesystém, osobní a sociální identita Sociální psychologie II Dynamika malých sociálních skupin, skupinový vliv Makrosociální jevy a procesy Komunikace Postoje, konformita a poslušnost vůči autoritě

Předmět sociální psychologie Základní psychologická disciplína, která se snaží najít obecné mechanismy poznávání, chování a prožívání, které jsou determinovány sociálním kontextem Předmětem je 1. jedinec – jeho prožívání a chování ovlivňované i ovlivňující okolí 2. interakce 3. malá sociální skupina 4. socializace a individuace osobnosti 5. člověk v kontextu makrosociálních celků

Které tvrzení platí? Vrána k vráně sedá. Protiklady se přitahují. Opakuj lež dost dlouho a lidé uvěří. Pravda vítězí. Šaty dělají člověka. Ze svinských štětin hedvábí neutkáš. Na učení není člověk nikdy starý. Starého psa novým kouskům nenaučíš.

Historie sociální psychologie 1. Od vzniku do r. 1945 makrosociální linie 1910 – 1920 W.Wundt – Psychologie národů 1908 Mc Dougall – Introduction to Social Psychology 1908 Ross – Social Psychology 1921 Journal of Abnormal and Social Psychology mikrosociální linie 1924 Social Psychology - Allport vymezil sociální psychologii jako experimentální vědu o chování člověka za různých sociálních podmínek Rozvoj empirického výzkumu (postoje, konformita, vůdcovství, teorie sociálního učení)

Historie sociální psychologie 2. 1946 - 1975 Konec 50.let „zlaté období“ (Festinger, Heider, Goffman), rozšíření záběru 1965 Journal of Personality and Social Psychology Krize sociální psychologie na konci 60. let (laboratorní experimenty, teorie „středního doletu“, neefektivní „řízení“ společenského života) východiska – 2 linie sociální psychologie evropská (více makrosociální) americká (mikrosociální) 1965 - 1966 Evropská asociace experimentální sociální psychologie (Tajfel, Israel, Moscovici) 1971 European Journal of Social Psychology

Historie sociální psychologie 3. od pol. 70. let 20.st. po současnost Evropa: hledání nové metodologie, zájem o přirozené jevy v jejich komplexnosti a složitosti (vztah osobnosti a společnosti, socializace, role, normy, sociální reprezentace, identita) Amerika: propracované a empiricky podložené dílčí teorie bez obecného teoretického rámce (atribuce, sociální facilitace, atraktivita, agrese, změna postojů, malé skupiny)

Aplikovaná sociální psychologie

Člověk a sociální instituce makrosociální linie témata: člověk a organizace, moc (politická psychologie), zákon (sociální normy, spravedlnost, psychologie práva), média, víra (ps. náboženství), příroda, kultura, škola, rodina, ekonomika

Člověk v sociálním kontextu mikrosociální linie témata: sociální psychologie emocí, zdraví, ps. osamělosti, závislosti, nezaměstnanosti, zvládání stresu – coping, well-being, agresivita, afiliace, atraktivita, láska

Člověk jako předmět sociálněpsychologického působení postupy a techniky, prostřednictvím kterých se snažíme navodit více méně stabilní změny na úrovni jednotlivce či skupiny témata: sociálně psychologický výcvik, skupinová psychoterapie, skupinové řešení problémů

Osnova předmětu pro rok 2010 Vymezení předmětu aplikovaná sociální psychologie Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva Člověk a média, teorie přesvědčivosti Agresivita, šikanování, domácí násilí Afiliace, atraktivita, láska, prosociální chování SWB Teorie sociálně psychologického výcviku Skupinové řešení problémů

Teorie atribuce Fritz Heider, 1958 potřeba koherentního porozumění světu  potřeba ovládat prostředí potřeba predikce lidského chování atribuční teorie = koncepční rámec postihující laický způsob, kterým si vysvětlujeme chování sebe sama a druhých lidí vnitřní a vnější lokalizace příčin jevů

Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Nekontrolo- vatelné

Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Nekontrolo- vatelné

Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Nekontrolo- vatelné

Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Nekontrolo- vatelné Schopnosti

Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada

Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada

Neobvyklá pomoc jiných Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Neobvyklá pomoc jiných Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada

Neobvyklá pomoc jiných Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Neobvyklá pomoc jiných Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada Náročnost úlohy

Neobvyklá pomoc jiných Teorie atribuce Fiske, Taylor (1984), příčiny výsledků ve výkonových úlohách: Interní Externí Stabilní Nestabilní Kontrolova- telné Typické úsilí Situační úsilí Tendence učitele Neobvyklá pomoc jiných Nekontrolo- vatelné Schopnosti Nálada Náročnost úlohy Štěstí

Základní atribuční chyba Ross, 1977 Aktéři i pozorovatelé připisují větší význam dispozičním příčinám a opomíjejí situační příčiny

Teorie kognitivní disonance Festinger, 1957 Myšlenky, postoje a přesvědčení (kognice) mohou být vzájemně konsonantní, disonantní či irelevantní. Zastávání disonantních přesvědčení vyvolává kognitivní disonanci – nepříjemný stav aktivace, který motivuje člověka omezit disonanci tím, že některé kognice přidá, odstraní nebo nahradí.

Výběr ze základní literatury Výrost, J. – Slaměník,I. (2008). Sociální psychologie. 2.přepracované vydání. Grada, Praha. Hewstone,M. – Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Portál, Praha. Hill,G. (2004). Moderní psychologie. Portál, Praha