Rozpočet EU JUDr. Mgr. Marek Hodulík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Nová směrnice o energetické účinnosti
Smíšená pracovní skupina e-Customs TRADIČNÍ VLASTNÍ ZDROJE - CLO - Jíloviště
Rozpočet EU
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Heads of Representation, Lisbon 12 June 2007 Meeting of Heads of Representation - Lisbon, 12 June „Reformovat rozpočet, změnit Evropu“
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Hospodářská politika státu
Předsednictví ČR v Radě EU Agenda a Priority
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
K návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlech MS RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Rozpočet EU - změny vyplývající z Lisabonské smlouvy
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Konference „Pětiletka ROP Jihovýchod – A jak dál po roce 2013“ Ing. Daniel Braun, M.A. 1. náměstek ministra Víceletý finanční rámec EU.
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Finanční perspektiva EU Ministerstvo financí, odbor Národního fondu.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Tato prezentace byla vytvořena
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Ekonomika a hospodářská politika Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu za ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní.
Ruská federace x WTO a OECD
Rozpočty územních samosprávných celků
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
VY_32_INOVACE_ 17 Státní rozpočet.  Je schvalován každý rok parlamentem  Obsahuje část příjmovou a část výdajovou VY_32_INOVACE_ 17 Státní rozpočet.
1.1. Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc Prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSC., :: ROZPOČET EU.
CS Regionální politika EVROPSKÁ KOMISE Třetí zpráva o soudržnosti Únor 2004 Konvergence, konkurenceschopnost a spolupráce.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Rozpočet EU Michal Částek.
FONDY EU Programové období
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Ve ř ejná ekonomika 2 Soustava ve ř ejných rozpočt ů Evropský rozpočet.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Rozpočet EU
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Rozpočet EU JUDr. Mgr. Marek Hodulík

Zdroje rozpočtu EU I Na jednoho obyvatele EU připadá cca 244 EUR na rozpočet EU = 1% HDP EU, 142 mld. příjmy rozpočtu Evropské unie jsou tvořeny vlastními zdroji, které členské státy vybírají jménem EU a převádějí je do společného rozpočtu, a ostatními zdroji základem pro financování EU je tzv. víceletý finanční rámec, na jehož základě je vytvořen jednoroční rozpočet

Zdroje rozpočtu EU II mezi zdroje rozpočtu patří: tradiční vlastní zdroje – zemědělské dávky (tj. cla uvalená na dovoz zemědělských produktů), dávky z cukru a izoglukózy, cla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního tarifu – asi 12 - 15% rozpočtu (14,1% v r. 2013) podíl na dani z přidané hodnoty (DPH) – každým svým nákupem zboží, podléhajícím DPH, přispíváme 0,3 % z vybraného DPH do rozpočtu EU. Naplňuje rozpočet z 11%. (11,3 % v r. 2013) podíl z hrubého národního důchodu (HND) členských států – nejvíc, asi 75% rozpočtu. (73,4% v r. 2013) ostatní – poplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativní činnost institucí, daně z příjmu zaměstnanců institucí EU, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku atd. (1,2% v r. 2013)

Zdroje rozpočtu EU III Význam tradičních vlastních zdrojů (zemědělské dávky, dávky z cukru a cla) neustále klesá důvody: vzrůstající potravinové soběstačnosti a snižováním cel na dovoz do EU nárust podílu, který získává členský stát z výběru – čl. stát si ponechá 25 % částky (do roku 2002 to bylo 10 %) Kategorie rozpočtu - Lisabonská smlouva: nově možnost zřídit novou kategorii příjmů, případně stávající modifikovat – rozhoduje Rada zvláštním legislativním postupem (jednomyslně po konzultaci s Parlamentem) a následně musí být schváleno členskými státy

Zdroje rozpočtu EU IV podíl na DPH – posledních letech zaznamenal výrazný pokles  např. v roce 2013 cca 11, 3 % rozpočtu EU Pravidla: základní sazba musí být alespoň 15 % snížené sazby musí být minimálně 5%, přičemž jsou uvedeny položky, které mohou být do snížené sazby zařazeny po přechodné období do roku 1997 bylo možné používat také super-snížené sazby, tj. 0 – 5% do rozpočtu EU se odvádí 0,3% vybraného DPH (sazba posledních 20 let klesá – např. v r. 1985 to ještě bylo 1,5%, výjimky mají do konce roku 2013 Rakousko – 0,225 %, Německo – 0,15 % a Nizozemí, Švédsko – 0,1 %) největším zdrojem příjmů: příspěvek z HND (hrubý národní důchod) členských států (v roce 2013 představoval 76 %) nejlépe zohledňuje schopnost zemí platit do společného rozpočtu

Kolik ČR odvádí do rozpočtu EU EUROSTAT: HND ČR v roce 2011 3 550 743 mil. Kč strop pro maximální odvod je tedy 1 775 371 mil. Kč (50% HNP) v roce 2011 inkasovalo Ministerstvo financí na výběru DPH 277 899 mil. Kč do rozpočtu EU odvedlo 0,3 %, tedy 833,66 mil. Kč Zdroj: http://www.inca.cz/UserFiles/image/Blog/vyvoj%20inkasa%20dph.jpg

Výdaje rozpočtu EU I 1. udržitelný růst 46,8 % (konkurenceschopnost, soudržnost v oblasti vzdělání, výzkumu, dopravy a energetických sítí); 2. ochrana a správné hospodaření s přírodními zdroji 49,8% (výdaje na ochranu životního prostředí a na boj se změnami klimatu; zemědělský sektor); 3. občanství, svoboda, bezpečnost a právo 1,4% (výdaje určené na zajištění bezpečnosti, na řízení migrace, boj proti terorismu, ochranu základních lidských práv či na soudní spolupráci; z hlediska občanů EU jsou významné také programy na podporu kultury, ochranu spotřebitele či evropské audiovizuální produkce) Zdroj: http://europa.eu/about-eu/basic-information/money/expenditure/index_cs.htm

Výdaje rozpočtu EU II 4. EU jako globální partner 6,4% (pomoc kandidátským zemím a potenciálním kandidátům ze západního Balkánu, další evropské výdaje směřují na pomoc v rámci tzv. sousedské politiky a dále do asijských zemí, zemí Latinské Ameriky a do rozvojových zemí subsaharské Afriky, karibské oblasti a oblasti Tichomoří); 5. administrativa 5,6% Zdroj: http://europa.eu/about-eu/basic-information/money/expenditure/index_cs.htm

Rozpočtové zásady I zásada jednotnosti a správnosti rozpočtu (principle of unity and accuracy) – shrnuje veškeré příjmy a výdaje a jejich strukturu zásada ročního rozpočtu (principle of annuality) – od 1. ledna do 31. prosince zásada vyrovnanosti (principle of equilibrium) – plán musí být vyrovnaný, ALE je to odhad – pokud ve výsledku schodkový rozpočet, pak schodek musí být nejpozději následující účetní období vyrovnán zásada zúčtovací jednotky (principle of unit of account) - euro zásada obecnosti (principle of universality) – rozpočet obsahuje veškeré příjmy a veškeré výdaje – nedochází k žádným započtením vzájemných protiplnění zásada specifikace (principle of specification) –členění rozpočtu do jednotlivých kapitol zásada řádného finančního řízení (principle of sound financial management) –při sestavování rozpočtu Komise dbá na hospodárnost a efektivitu vynakládání prostředků zásada průhlednosti (principle of transparency) – rozpočet včetně jeho změn je na žádost předsedy EP zveřejňován v Úředním věstníku EU nejpozději 2 měsíce po jeho přijetí

Rozpočtové zásady II Obecně tedy v otázce rozpočtových zásad jde o: vyrovnanost (nesmí být ztrátový) rozpočtová kázeň (EU nesmí přijímat právní akty s negativním finančním dopadem, jejichž aplikaci nelze garantovat v rámci limitů vlastních zdrojů a víceletého finančního rámce) řádné finanční řízení (výdaje se využívají dle účelu zapsaného v rozpočtu) Financování SZBP se řídí zvláštními pravidly.

Schvalování rozpočtu schvalování víceletého finančního rámce (pro sedmileté období – nyní na období 2014-2020) schvalování každoročního rozpočtu Parlament a Rada EU společně určují celkové výdaje. Posílení úlohy EP  LS ruší dřívější rozlišování "povinných" a "nepovinných" výdajů, Parlament společně s Radou rozhoduje o celém rozpočtu EU.

Schvalování rozpočtu (314 SFEU) Komise předloží návrh rozpočtu EP a Radě EU (Ecofin) Rada vypracuje odůvodněný postoj a postoupí ho EP EP ve lhůtě 42 dnů: EP souhlas, nevyjádří se = rozpočet přijat EP nesouhlas – provede úpravy rozpočtu – schválení abs.většinou členů EP – postoupení Komisi a Radě a svolání tzv. dohodovacího výboru paritně složeného se zástupců EP a Rady. Dohodovací výbor ve lhůtě 21 dnů nedohodne se = rozpočet zamítnut, nutno nový kompromisní návrh => schválení v EP (ANO = prostá většina, NE = abs.většina), Rada EU (kvalif.většina) NE EP = konec rozpočtu a povinnost Komise předložit rozpočet nový NE Rady EU = přehlasování 3/5 poslanců EP ve lhůtě 14 dní od nesouhlasu => rozpočet přijat

Zdroj: http://www.euroskop.cz/gallery/55/16799-rozpoctovy_proces.jpg

DĚKUJI ZA POZORNOST! Domácí úkol: Nastudovat rozpočotvé pravomoci in HODULÍK, M. Evropský parlament – složení a pravmoci. Olomouc, 2012. Diplomová práce (Mgr.) UP Olomouc, dostupné na: http://theses.cz/id/hjxx0x/diplomova_prace_MH_2012.pdf