Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol. Autor: Mgr. Jitka Křičková Téma: Iracionální rovnice – výklad učiva Datum vytvoření: VY_42_INOVACE_MAT.1.25
Anotace: Na třech ukázkových příkladech je vyložen postup při řešení iracionální rovnice. VY_42_INOVACE_MAT.1.25
Postup řešení: 1) Pokud je v rovnici jen 1 odmocnina, úplně ji osamostatníme na jednu stranu rovnice a rovnici umocníme. 2) Pokud je v rovnici několik odmocnin, postup několikrát opakujeme. Umocnění rovnic není ekvivalentní úprava, proto musíme vždy provádět zkoušku, která vyloučí některé kořeny. VY_42_INOVACE_MAT.1.25
Řešte rovnici: Zkouška: P 1 = 0 L =P P 2 = 0 L ≠P VY_42_INOVACE_MAT.1.25
Řešte rovnici: x 1 = 0 x 2 = 7 Zkouška: L 1 = P 1 = 3 L =P P 2 = 3 L ≠P VY_42_INOVACE_MAT.1.25
Řešte rovnici: x + 9 = 25 x = 16 Zkouška: L = P = 9 L =P VY_42_INOVACE_MAT.1.25
Byly použity vlastní materiály