Periferní zařízení počítače

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Periferní zařízení počítače
Advertisements

Periferie PC VY_32_INOVACE_45_Periferie_PC.
Periferní zařízení počítače
Hardware Fyzické vybavení počítače, vše, na co se dá sáhnout
Vstupní zařízení Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Obvykle slouží jako součást uživatelského rozhraní, může.
Periferní zařízení počítače
Přídavná zařízení.
Vstupní zařízení světelné pero klávesnice myš a trackball
Ostatní vnitřní komponenty
na interaktivní tabuli
Klávesnice pc Mgr. Jan Fojtík Hardware F_21.
PC komponenty.
MONITOR.
TISKÁRNY VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ PC.
Identifikátor materiálu: EU
Základy informatiky a výpočetní techniky 1
Informační a komunikační technologie 5. ročník
Tiskárny.
Opáčko Jak funguje CD-ROM, jak čte data?
Informační a komunikační technologie
Počítačová grafika.
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Periferní zařízení počítače
LED tiskárna barevná Do této kategorie patří tiskárny, které tisknou pomocí LED diod resp. práškového toneru. Využívají se celkem čtyři tonery (tři barevné,
Periferní zařízení.
Počítačová sestava – Základní hardware II.
Skener.
Vstupní a výstupní zařízení
Klávesnice a myš Bohumil Bareš.
Technické vybavení pro zpracování grafiky Jan Přichystal.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mandys Jiří. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
PC Vstupní periferie.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
TISKÁRNY Tiskárna je výstupní zařízení, které slouží k přenosu dat uložených v elektronické podobě na papír nebo jiné médium (fotopapír, kompaktní disk.
Výstupní počítačová zařízení tiskárny
Tiskárny Josef Maleček učo:
HARDWARE II Periferie.
ELEKTROTECHNIKA Elektronické počítače
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VSTUPNÍ A VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ PC
1 Periferní zařízení osobních počítačů Část 2 Základy informatiky a výpočetní techniky 1.
Podle principu tisku se dělí na:
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ myš, tablet, touchpad
Popis klávesnice. Typy připojení klávesnic: Konektor DIN Jde o stejný konektor, který se používal k přenosu zvuku před příchodem konektorů Jack. Toto.
VSTUP A VÝSTUP Vstupní a výstupní zařízení počítače jsou označované také jako periferie. Vstupní a výstupní zařízení zajišťují: interakci s uživatelem.
SubjektSpeciální ZŠ a MŠ AdresaU Červeného kostela 110, TEPLICE Číslo op. programuCZ Název op. programuOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Informatika - Klávesnice, polohovací zařízení akademický rok 2013/2014
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
HARDWARE Co je to ?.
Tomáš Baťa Periferní zařízení počítače. Definice Periferní zařízení počítače jsou nástroje, které nejsou nutné k provozu počítače ale zpříjemňují a zefektivňují.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 HARDWARE Autor: Mgr. Aleš Kozák.
HARDWARE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_13_TISKARNY.
Hardware - periferie (6). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
3.2 polohovací zařízení.  tvůrce první počítačové myši - pan Duglas Engelbart a jeho "X-Y ukazatel".
TISKÁRNY  Jehličkové  Inkoustové  Laserové  Termosublimační  Termální.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_14_SKENERY.
Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Hardware Tematická oblast: Hardware osobního počítače Název vzdělávacího materiálu:Hardware.
 Počítačová sestava (tzv. jádro)  Skládá se:  pc skříň  obrazovka (monitor)  klávesnice  myš.
Periferní zařízení počítače - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PC Výstupní periferie.
Výstupní zařízení počítače - skener
PC Vstupní periferie.
Výstupní zařízení - skener
Vypracoval-Matěj Šmíd
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název: VY_32_INOVACE_ICT_5B_12 Škola:
Mgr. Miroslava Telingerová
Transkript prezentace:

Periferní zařízení počítače A. Pospíšilová, 4.C

Vstupní periferní zařízení Klávesnice První klávesnice dnešního typu – 80.léta 19.st. Obsahuje jednoduchý čip –(mikroprocesor) Obsahuje dekodéry pro převod stisku klávesy do požadovaného kódu

Typy klávesnic: Alfanumerická část – znaky abecedy a číslice+ Enter Numerická část – klávesy s číslicemi, desetinou čárkou, matematickými operátory (+,-,*,/) Kurzorové klávesy – slouží k pohybu kurzoru na po obrazovce – šipky, Page Up, Page Down, End , Home, Insert a Delete Funkční klávesy – F1 až F12 – význam kláves závisí především na jednotlivých softwarových aplikacích Speciální klávesy – často se používají v kombinaci dalšími – Ctrl, Alt, Esc, Win

Myš Byla vynalezena Douglasem Engelbartem v r. 1963 První významné využití u firmy Apple na počítačích Macintosh Nejpoužívanější vstupní zařízení Převádí informace změně své pozice na povrchu plochy do počítače  pohyb kurzoru Skládá se 2,3 i více tlačítek, rolovací kolečko K počítači může být připojena konektorem PS/2 (zelené barvy), USB nebo nejstarší myši sériovým portem

Přenos informací mezi myší a PC může být proveden: Kabelem – nejpoužívanější, není potřeba baterií, ale kabel brání volnému pohybu myši Bezdrátově – používá se pouze u optických myší, potřeba baterie nebo akumulátoru, který se musí dobíjet

Typy počítačových myší: Kuličková – vespodu je kulička, která se pohybem točí a přenáší svůj pohyb na dvě hřídele Optická – pracuje na principu optického snímání povrchu pod myší, v myši je optický snímačsnímá obraz, k osvětlení plochy snímané sensorem se využívá LED dioda Laserová – typ optické myši s velmi přesným snímačem, používá laserový paprsek, běžně dosahuje rozlišení 2000 DPi, vyrábí se od roku 2006.

Scaner Slouží ke snímání předlohy (obrázky, fotografie, text apod.) do počítače Snímané předměty se převádí na sekvenci nul a jedniček  princip digitalizace odstínu barvy Skenovaný obraz je buď prosvětlován nebo osvětlován K počítači se připojuje přes USB rozhraní

Typy scanerů: Ruční – umožňuje snímat pouze malou šíři obrazu Stolní (plochý) – je nejpoužívanější, rozlišení do 5000 Dpi Bubnový – předloha je nalepena na pohyblivém válci a snímána paprskem, dosahuje vysokého rozlišení až 18000 DPi

Technické parametry: Rozlišení – počet bodů na palec, které dokáže skener rozlišit – bežný scaner od 300x300 DPi až 600x600 – 1200 Dpi Barevná hloubka – většinou 24 bitů, pro každou barvu 8 bitů (červená, zelená, modrá) Dynamický rozsah – schopnost snímat z předlohy tóny od nejsvětlejších po nejtmavší

Joystick Slouží především k ovládání počítačových her Základní díl  tyčka upevněná kolmo do podložky Vychýlení tyčky vyvolá odpovídající pohyb kurzoru na obrazovce Používá se např. u leteckých simulátorů Dříve se k připojení používal Gameport, dnes se používá USB port

Trackball Vstupní zařízení podobné myši ‚‘‘obrácená myš vzhůru nohama‘‘ Kulička umístěná v podložce a pohybem prstů se s ní dá pohybovat Využívá se např. u přenosných počítačů, v počítačové grafice u aplikací typu CAD Nezbytná pomůcka pro mnoho postižených lidí

Trackpoint Malý joystick na klávesnici mezi klávesami G,H a B Naklápěním do stran se pohybuje kurzor na obrazovce Nemá funkci tlačítek, jsou tři tlačítka umístěna zvlášť pod mezerníkem Šetří místo na klávesnici

Touchpad Běžně používané zařízení u notebooků Účelem je pohyb kurzoru na obrazovce podle pohybu prstů uživatele  náhrada za myš

Gamepad Slouží k ovládání počítače nebo herních konzol Jsou na něm další tlačítka a ovládací prvky, které slouží k ovládání pohybu do čtyř nebo osmi směrů

Volant a pedály Vstupní ovladače k hraní závodních počítačových her Poskytují hráči zpětnou vazbu formou vibrací (nárazy, zatáčky)

Výstupní periferní zařízení Monitor Nejpoužívanější výstupní zařízení Umožňuje sledování výsledků operací, probíhajících uvnitř počítače Monitory mohou být klasické (CRT), ploché (LCD) nebo plazmové

Rozdělení monitorů určuje: Velikost úhlopříčky obrazovky 14“ monitory – dnes se nevyrábějí, rozlišovací schopnost 640x480 15“ monitory – u starších PC, také se nevyrábějí, lze je použít pro zákl. práci s Windows XP, rozlišení 800x600 17“ monitory – dnes standardní, vhodné pro práci s Windows XP i pro méně náročnou práci s DTP i pro grafické programy, rozlišení 1024x768 19“, 20“ monitory – nenáročná práce s DTP, vhodné i pro grafické programy, rozlišení 1024x768 21“, 22“, 24“ monitory – špičkové monitory, pro profesionální práci DTP, pro práci s videem, rozlišení 1280x1024, 1600x1200

Obnovovací (vychylovací) frekvence: Vertikální - kmitočet napětí přiváděného na vertikální vychylovací cívky, dvě cívky (v páru) pohybují paprskem doleva a doprava (po sloupcích), vyšší frekvence rozsvěcuje body na řádcích častěji a snižuje tedy blikání obrazu, hodnoty vertikální frekvence by měly být 75 Hz a vyšší – standard je 85 H Horizontální - Týká se horizontálních vychylovacích cívek, kmitání napětí vychyluje paprsek nahoru a dolů (po řádcích), standardní hodnoty jsou 75 Hz a vyšší

Záření CRT monitorů může být pro lidský organismus nebezpečné Záření CRT monitorů může být pro lidský organismus nebezpečné. Každý CRT monitor vydává záření a to: 1) Elektromagnetické – je vyzařováno především z boků a zadní části 2) Elektrostatické 3) Rentgenové – především na čelní stěně monitoru, proto je obrazovka opatřena několika vrstvami ochranných nátěrů

LCD monitory Mají podstatně nižší spotřebu a rozměry než CRT monitory Nevydávají škodlivá záření, obraz nekmitá a nekazí zrak Nedochází ani ke zkreslování obrazu Standard jsou 17“ monitory

Pixelové vady: Technologie výroby LCD je složitá a může snadno dojít k tzv. pixelovým vadám Jde o vadné tranzistory, projeví se malými barevnými body na ploše obrazovky Vady se mohou projevit až po určité době provozu

Doba odezvy: Vlivem setrvačnosti se obraz mění velmi pomalu  znemožnění hraní her a přehrávání videí Lidskému oku postačuje pro dojem plynulému pohybu obrazu 25 obrázků/s, k čemuž je potřeba nízká doba odezvy. Standard je 8 ms.

Spotřeba energie: Monitor je jednou z energeticky náročných součástí PC a klasické CRT monitory mají spotřebu 80 – 100 W, LCD zhruba 40 – 50 W. Plasmové spotřebují za hodinu 300 – 500 W.

Tiskárna Základní technické parametry: Rozlišení bodů na palec (DPI) – tzv. hustota tisku, čím větší hustota, tím vyšší kvalita Rychlost tisku – počet tištěných stran za minutu Barevnost – monochromatický tisk nebo barevný tisk, u barevného počet barev Rozměr tiskové stránky – uvádí se v parametrech A4, A3, A2 Paměť – především se využívá u stránkových tiskáren, kde je nutné načíst obsah celé strany do tiskárny a teprve potom ji vytisknout.

Jehličkové tiskárny: Jednotlivé znaky textu jsou skládány z bodů tiskové hlavy, která má jehličky Znaky jsou tvořeny údery jehliček Spotřebním materiálem je barvicí páska Výhody: - nízké náklady na tisk - levnější barevný tisk - možnost tisku s kopiemi Nevýhody: - velká hlučnost při tisku - horší kvalita tisku - pomalý tisk grafických dat a obrazců

Inkoustové tiskárny: Tisknou vyšší kvalitou Znaky textů a grafických obrazců jsou složené z jednotlivých bodů na papír jsou stříkány kapičky inkoustu Inkoust je v nádobách zvaných cartridge Výhody: - nízká pořizovací cena - postačující kvalita tisku - nižší hlučnost Nevýhody: - dražší tisk - inkoust musí zaschnout

Laserové tiskárny: Výhody: Vyznačují se velkou ostrostí a jemností tisku Tiskárny mají paměť, do které se nejdříve načte celá stránka a pak se vytiskne najednou. Výhody: - vysoká kvalita tisku - rychlost tisku (když nebereme v potaz zahřívání tiskárny) - velice tichý tisk Nevýhody: - cena pořízení i tisku